Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem är årets Machjälte?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacWorld har en aktuell omröstning där årets Machjälte skall utses - vem är årets hjälte enligt dig?

"Känner du till någon som under året har gjort en extraordinär insats för Macen i Sverige? Ta då chansen att nominera henne eller honom!" så skriver MacWorld på webben.

Sätt igång och nominera, vi gör en omröstning om ett par veckor. Lämna gärna en kort motivation. Blir intressant om vi har samma åsikter som MacWorlds läsare har.

Ursprungligen av Björnström:

"Känner du till någon som under året har gjort en extraordinär insats för Macen i Sverige? Ta då chansen att nominera henne eller honom!" så skriver MacWorld på webben.

Känd eller okänd? Tekniska framsteg eller allmänt ball? Är det fritt spel alltså?

Senast redigerat 2004-10-07 09:57

Inte en susning. Oscar Bjers känns ju som en ganska given kandidat med tanke på vilken förändring vi har sett på Apple Sverige sedan han började. Håller ni med? Vem vet vad han har hittat på ett år från nu!

Ursprungligen av Björnström:

Inte en susning. Oscar Bjers känns ju som en ganska given kandidat med tanke på vilken förändring vi har sett på Apple Sverige sedan han började. Håller ni med? Vem vet vad han har hittat på ett år från nu!

Håller faktiskt inte alls med. Tycker fortfarande Apple Sverige sköter sig otroligt dåligt, framför allt med tanke på tillgängligheten på produkter och den näst intill obefintliga marknadsföringen. Samma gamla fokus på traditionella kunder. Suck.

Ciryon

Jag gillar vardagens hjältar typ han eller hon som lyckades övertala en kommun om att inkludera macar i personalköp... fast jag minns inte vem eller var det skedde... stod om det här på 99.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-06 21:19

Håller med Olle@mac.com lite där. Det var en riktig vardagshjälte det.
Hur skulle Sverige se ut om vi fick 100 eller varför inte 1.000 sådana per år? Okej, då är det inte samma sak, jag vet, men kanske just därför som det ska premieras. Han kanske var en av dom allra första med sitt genombrott.

  • Medlem
  • 2004-10-06 22:31

Att Apple inte gör TV-reklam är skandal. För dyrt? Yamba eller vad de heter verkar inte tycka det. Bara det gör att Oskar inte får vara med.

Martin är den enda jag kommer att tänka på. Fast jag kommer nog inte att rösta alls. Jag menar, vad är det bra för?

Finns många Machjältar, tänker främst på dem som på egen bekostnad startat alla svenska Mac-sidor; 99mac, macfeber, macnytt, macpro, shift etc. Det handlar om personer som gjort betydligt mer för svenska Apples försäljningssiffror än vad Oscar Bjers förmodligen ens kunnat föreställa sig.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 01:24

Väl talat Belak. Och nu vill vi inte höra några belackare! (Sorry!)

Ursprungligen av Björnström:

MacWorld har en aktuell omröstning där årets Machjälte skall utses - vem är årets hjälte enligt dig?

"Känner du till någon som under året har gjort en extraordinär insats för Macen i Sverige? Ta då chansen att nominera henne eller honom!" så skriver MacWorld på webben.

Sätt igång och nominera, vi gör en omröstning om ett par veckor. Lämna gärna en kort motivation. Blir intressant om vi har samma åsikter som MacWorlds läsare har.

jag skulle nog rösta på dig...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 05:47

I klassen offentliga personer skulle jag vilja nominera Lasse Kronér för att han, som offentlig person, vågar vara privat macanvändare här på 99%mac.

I internet klassen vill jag nominera Björnström.

I klassen för entreprenörer Johan Åsberg.

I klassen för privata hjältar har jag tyvärr ingen aning men jag instämmer med det tidigare.

I klassen för civilkurage vill jag nominera alla som någon gång påtalat att Mac inte fungerar med deras service. (Vilket påminner mig om att jag måste skriva till SAS nästa gång jag köper en flygbiljett någon annan stans).

I företagsklassen Mark of the Unicorn som bara gör Digital Performer för Mac (www.motu.com).

I online spel och cross plattform klassen World War II Online som har en uttalad Mac policy.

Jobs kanske inte kvalificerar eftersom han är Mac.

I spelklassen skulle jag hellre ta Blizzard, som släpper alla sina spel till både mac och PC, samtidigt. Annars var det en bra lista.

Ursprungligen av Leftrustle:

I spelklassen skulle jag hellre ta Blizzard, som släpper alla sina spel till både mac och PC, samtidigt. Annars var det en bra lista.

Jag kan inget om spel...är Blizzard svenska?

Aha, Svensk machjälte... Nä, då håller det inte med Blizzard...

Sallinger Clicker.

Eller Patric Malm, med sitt MacNytt som var en av de första riktigt "indie" Mac nyheterna..

Jonas Salling får min röst.

Har ni fler förslag, skulle vara kul med ett tiotal namn till en omröstning!
(jag vill inte vara med i omröstningen)

  • Medlem
  • 2004-11-01 13:40
Ursprungligen av Björnström:

Har ni fler förslag, skulle vara kul med ett tiotal namn till en omröstning!
(jag vill inte vara med i omröstningen)

Vettigt.

personalköpsmannen - jag röstar på honom!
Omar
Jonas Salling
Oscar Bjers
Kristofer Szymanski
Lasse Kronér
Andreas Leijon - men varken AL eller VB får väl vinna en McW-tävling.
Valter Bengtsson
Martin Lindhe - inte för i år, men för lång och trogen tjänst?
Lantmäteriet?

Av sajtfolket (Roger Åberg, Joacim Melin, Patric Malm) är Björnström kanske tyngst iallafall?

Jag tycker att årets Machjälte är Danne som jag är inneboende hos. Han har under flera månader låtit mig använda hans iBook, nu är jag frälst och behöver aldrig gå till kyrkan igen.

Den enda som kan ta platsen som årets Machjälte är den person som eventuellt (och fortfarande har chansen) ger mig en Mac i födelsedagspresent eller julklapp

Ja, varför inte Mikael Fredriksson som startade vad som kan ha varit den första BBSén i Göteborg - dessvärre saligen insommnad - dvs. "MacExchange". Han kan ha varit den första BBSén med internetinloggning i Sverige.

Olle

  • Avstängd
  • 2004-11-01 15:50
Ursprungligen av ZeroBits:

Ja, varför inte Mikael Fredriksson som startade vad som kan ha varit den första BBSén i Göteborg - dessvärre saligen insommnad - dvs. "MacExchange". Han kan ha varit den första BBSén med internetinloggning i Sverige.

Olle

Den första BBS-en i Sverige med Internetanslutning var så vitt jag vet Kuai (enligt egen utsago Sveriges första Internetleverantör: http://www.kuai.se/ ). Innan dess gick det att komma ut på Internet via IBM och ett par andra, men de var inte BBS-er och de riktade sig inte till privatpersoner.

Ursprungligen av Allan:

Den första BBS-en i Sverige med Internetanslutning var så vitt jag vet Kuai (enligt egen utsago Sveriges första Internetleverantör: http://www.kuai.se/ ). Innan dess gick det att komma ut på Internet via IBM och ett par andra, men de var inte BBS-er och de riktade sig inte till privatpersoner.

Fast var Kuai en helt Mac-relaterad site - Mikaels var det och vi som drällde där hade kul med TeleFinder... i mitt tyclke trevligare än FirstClass.... även fast detta är historia så var hans insats banbrytande... ibland hoppas jag på att Mikael skulle dra igång detta igen... men nostalgin är bra den med!

Den här tråden dog ut - jag återupplivar med följande lista som snart blir en omröstning. MacWorld kommer presentera sitt resultat i nästa nummer så det kändes rätt att vi på 99mac röstar också!

"Känner du till någon som under året har gjort en extraordinär insats för Macen i Sverige? Ta då chansen att nominera henne eller honom!". Vi tolkar det som att personen måste ha hjälpt många macanvändare och/eller värvat nya macanvändare genom sitt agerande. Vi sätter tidsperioden till 2004 och personen måste vara svensk.

Våra kandidater (motivation kommer i själva omröstningen):

Kristofer Szymanski
Skaparen av Cocktail - ett av Macvärldens hetaste verktygsprogram

Jonas Salling
Skaparen av Salling Clicker som blivit en världssuccé

Oscar Bjers
VD för Apple Norden

Patric Malm
MacNytt

Roger Åberg
MacFeber

Lasse Kronér
Kändis som propagerat för Mac i Bingolotto

Valter Bengtsson
Avgående chefredaktör för MacWorld

Andreas Leijon
Tillträdande chefredaktör för MacWorld

Omar Henriksson
Samlar in Macdatorer till Afrika

Kristofer Szymanski (Cocktail, Goalwatcher m.fl.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-01 11:54

Håller faktiskt inte alls med. Tycker fortfarande Apple Sverige sköter sig otroligt dåligt, framför allt med tanke på tillgängligheten på produkter och den näst intill obefintliga marknadsföringen. Samma gamla fokus på traditionella kunder. Suck.

Ciryon

Finns många Machjältar, tänker främst på dem som på egen bekostnad startat alla svenska Mac-sidor; 99mac, macfeber, macnytt, macpro, shift etc. Det handlar om personer som gjort betydligt mer för svenska Apples försäljningssiffror än vad Oscar Bjers förmodligen ens kunnat föreställa sig.

Belak

Väl talat.

mvh

Haha, Jag gick in och nominerade Martin Björnström redan innan denna diskussion kom upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-28 23:11

Omar ska ha Credz oavsätt hur röstningen går.

Kom gärna med fler förslag - ju fler desto roligare!

Kristofer Szymanski är nominerad 2 ggr till samma pris..
Vad händer om båda vinner?

Bevaka tråden