Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Telia och Netgear WGR 614 v.2

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag behöver hjälp av nätverks/osx/apple-guru.

Har använt mig en wgr 614 sedan ett bra tag (feb 2004) och det har fungerat klockrent mot min ibook g4 933 sedan dess. För lite mer än en månad sedan flyttade jag och i samband med detta bytte jag leverantör till telia (aj!) för att få tillgång till högre hastighet via adsl.

I samband med leverantörsbytet började min router strula. Den droppade uppkopplingen mot datorn utan anledning och när detta händer så går det inte att få kontakt med routern vare sig via airport eller tp-sladd. Det enda som hjälper är att boota om routern. Jag har testat tusen olika konfigurationer, ändrat mtu-storlek, stängt av spi, låst routern till mitt airport extremekort och så vidare - ingenting har hjälpt.

Till slut tröttnade jag och netgears support på detta, jag skickade iväg min router måndagen den 20:e september och igår fick jag en fabriksny dito.

Problemet är fortfarande kvar och sannolikheten att det är något knas på routern känns plötsligt ganska liten.

Är det någon som har några idéer?

hilfe...

Samma här

Jag har samma problem med min Netgear router och Telia 8 mbit uppkoppling
Slutledning: Jävla Telia

Har du haft problemet sedan du startade telia-abonnemanget?

Det verkar ju himla konstigt att telias signaler skulle kunna bryta routerns trådlösa trafik...

Jag tror..

Ursprungligen av sugplopp:

Har du haft problemet sedan du startade telia-abonnemanget?

Det verkar ju himla konstigt att telias signaler skulle kunna bryta routerns trådlösa trafik...

Eftersom jag skaffade min router isamband med telia uppkopplingen vet jag inte om det funkar med någon annan ISP. Men min teori är att eftersom telia uppkopplingen går ner efter att ha varit oanvänd efter ett tag så måste telia på något sätt kolla detta med någon typ av singnal som ligger ute och "känner av" och då tror jag att netgearen packar ihop och går och lägger sig. Bara en teori jag kom på nu. Jag vet att vi inte är de ända som har detta problemet med Netgears routers.
Min nätverks kille på jobbet sa att det kan vara intrångsförsök som gör att den hänger sig med ojämna mellanrum och han har oxå haft liknande problem med Netgear.

Ursprungligen av Ekengren:

Eftersom jag skaffade min router isamband med telia uppkopplingen vet jag inte om det funkar med någon annan ISP. Men min teori är att eftersom telia uppkopplingen går ner efter att ha varit oanvänd efter ett tag så måste telia på något sätt kolla detta med någon typ av singnal som ligger ute och "känner av" och då tror jag att netgearen packar ihop och går och lägger sig. Bara en teori jag kom på nu. Jag vet att vi inte är de ända som har detta problemet med Netgears routers.
Min nätverks kille på jobbet sa att det kan vara intrångsförsök som gör att den hänger sig med ojämna mellanrum och han har oxå haft liknande problem med Netgear.

Jag har ju kört min router mot sprays adsl-tjänst i 7 månader innan jag bytte till telia. Så fort jag bytte isp så kom det här problemet (låter ju osannolikt, men man vill ju gärna skylla på telia). Netgear-supporten trodde inte riktigt på teliagrejen.

Min uppkoppling rasar oavsett jag har pågående nedladdning eller inte, alltså funkar ju inte den förklaringen heller.

Visst är det ganska många som har bekymmer med wgr 614 Vx, men det bekräftades inte av killen på netgear direkt...

det är bara att fortsätta konfa.

:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 23:31

jag har samma problem ....

Hej !
Sedan en tid tillbaka så bryts förbindelsen mellan min Pb och routern (WGR614v3).
Och enda sättet att komma tillbaka är att gå en trappa ner och starta om allt.
Börjar bli tröttsamt... Innan har det fungerat helbra...

Jag undrar om det hela började vid en säkerhetsuppdatering som jag har för mig att jag gjorde, jag kör 10.3.5

Är det någon annan som vet ???

Tobbe

Ps: jag har ju förståss telia fortfarande men väntar på min Ademo

Jag har provat att nedgradera airportprogramvaran till 3.3.1 enligt;

http://www.xlr8yourmac.com/tips/revert_to_airport3.3.1.html#storytop

men det var inga problem att provocera ned uppkopplingen med en del trafik. Är det ingen som har några konkreta förslag?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-05 21:10

Ja, du beskriver ju saker som ligger efter ditt ADSL-modem. Där kan inte Telia (eller någon annan ISP) påverka så himla mycket. Du skriver att du varken får kontakt med router via sladd eller trådlöst, vilket alltså låter som något mellan din dator och din router. Telia kan vi lämna där hän.

Så nu har du också fått en (fabriks)ny router. Var dom petiga och gav din en ny WGR614v2 eller fick du rent av en WGR614v5. Om det är en v2 så kan du ju alltid kolla med Netgears hemsida om det finns nyare firmware. Din v5:a borde redan ha den senaste versionen.

Hur som helst så ser jag det bara som en slump att bytet av ISP och strulet sammanföll. Du har inte möjligen samtidigt uppgraderat något på din iBook? Har du flyttat på din basstation och/eller iBook. Eller något annat som skulle allvarligt kunna påverka räckvidden för ditt trådlösa nätverk?

Senast redigerat 2004-10-05 21:29

jag skäms så det värker i mig. förmodligen så har jag inte tryckt till antennen ordentligt när jag installerat mitt airport extreme-kort (va faan??), jag kollade idag och det gick att trycka till det ytterligare ett 'knäpp'. det sjuka är att allt började precis när jag fick telia som leverantör, förmodligen har väl något skumpat loss när flytten gick av stapeln (har alltså flyttat bohag samtidigt...).

jag har inte haft något uppkopplingsavbrott sen jag tryckte ditt antennen ännu hårdare, så nu håller jag tummarna.

de var petiga, fick en v2. ska nog inte meddela dem vad felet var...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-05 21:33

Där ser man... Vi får vara glada över att felet inte var värre. Angående eventuell uppgradering av din Netgear: om det strular med den senaste så kan det bero på en bugg i routerns DNS-proxy. Routern blir i princip oanvändbar. Det finns två sätt:

* Nedgradera en version
* Skriv in DNS-servrarna i iBookens inställningar.

Trots att felet är känt av användarkåren sedan någon måndag tillbaka så har man inte rättat till det (=ingen ny version finns hos Netgear att ladda hem).

Ursprungligen av frazze:

Där ser man... Vi får vara glada över att felet inte var värre. Angående eventuell uppgradering av din Netgear: om det strular med den senaste så kan det bero på en bugg i routerns DNS-proxy. Routern blir i princip oanvändbar. Det finns två sätt:

* Nedgradera en version
* Skriv in DNS-servrarna i iBookens inställningar.

Trots att felet är känt av användarkåren sedan någon måndag tillbaka så har man inte rättat till det (=ingen ny version finns hos Netgear att ladda hem).

jo, nog är jag glad, men det är lite pinsamt. nu vet jag ju iofs inte om det är borta ännu.

jag har en firmwareversion som heter wgr614v3_v2_16rc5_1_0_2.chk

har fått den mejlad till mig. får väl se hur det fungerar...

så. då har det dykt igen. ganska skönt att det inte hade med antenn-fadäsen att göra. provar att nedgradera en version och delar ut dns manuellt.

tack för hjälpen.

skumt - nu har jag en v3 enligt router status.

provar och ser...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-05 23:53

Om det står v2 på etiketten ska du *inte* uppgradera med firmware för v3. Däremot finns det olika versioner av firmware för respektive vN-router. Men just v2.16 verkar täcka in både v2 och v3 enligt Netgears hemsida. Däremot verkar just din RC5:a vara rykande färsk då den inte ens finns att ladda hem från deras hemsida ännu.

Angående manuell DNS så gäller det, vad jag känner till, nästan bara WGR614v4. Det var visst några andra modeller, men inte WGR614v3 och tidigare.

jo, den rackaren dyker i alla fall (uppkopplingen alltså), nu bär det av till jobbet så får jag se vad jag kan hitta på i kväll.

jag har inte kört in firmware som hör till v3...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-06 08:45

Ahh, då förstod du inte riktigt vad jag skrev. Det visade sig att Netgear har en och samma fil för WGR614v2 och WGR614v3. Så i det här fallet är det OK att patcha en v2 med vad som synbarligen verkar vara en patch för v3.

status; oförändrat. uppkopplingen mellan dator och router dyker med jämna mellanrum, kan vara relaterat till vila, och det är tydligen ett känt problem som skulle kunna lösas genom att nedgradera airportprogramvaran vilket jag provat och inte löst problemet.

pratade med netgear-supporten idag (ett sånt fel hade de aldrig hört talats om...) som tyckte att jag skulle prova med att sätta en bock i rutan ... och det gjorde ingen skillnad - det dyker fortfarande. killen på supporten trodde ändå att det skulle kunna vara hårdvaruproblem, trots osannolikheten med tanke på att jag nyss fått routern direkt från fabrik. har nu senaste firmware-versionen i routern igen.

är det ingen mer som kan det här som kan hjälpa till?

grrr

Man kanske ska prova med att nedgradera till 10.3.4 eller något? Man kanske ska strunta i säkerhetsuppdateringarna ett litet tag? Jag ska köra en dunderräd ikväll, en fräsch 10.3 installation...

jaha... nu har jag nedgraderat både os och airportprogramvara. osx 10.3 bygge 7B85. Fast programvaruversion trådlöst kort: 3.1.2b3

Uppkopplingen mellan dator och router droppas fortfarande.

Känns som om det är uteslutet nu. Kanske är mitt apx-kort som är paj?

Satt igår och försökte uppgradera firmware i mitt adsl-modem, men det fungerade inte, fick meddelandet invalid file : too short eller något sådant.

pust

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 22:07

Uppkoppling: Telia 8Mbit
Router: D-Link DI-624+ (och D-Link DI-604)

Jag har liknande nedkopplingar sedan någon vecka tillbaka. Från att ha tänkt att det är Telias fel, har jag börjat undra om det är senaste MacOSX-säkerhetsuppdateringen som orsakar nedkopplingarna. Enligt Macfixit.com verkar en del ha fått konstiga DHCP-problem efter senaste MacOSX-säkerhetsuppdateringen.

Mina nedkopplingar inträffar antingen helt plötsligt - eller i samband med att jag slår på en annan dator eller skrivare som är (sladd-)ansluten till routern. Nedkopplingen inträffar ALDRIG om min PB G4 är ansluten till routern både trådlöst och med ethernetkabel på en gång.

----

APIPA
Hittills har jag kommit fram till att det verkar som om DHCP-tilldelningen i routern - eller i datorn - inte blir korrekt och plötsligt delar ut sk "APIPA"-adresser. Istället för vanliga 192.168.0.XXX-adressen får datorn 169.254.XXX.XXX-adresser.
Jag måste dra ut routerns strömkabel för att få 192.168.0.XXX-adress igen.

Hittade följande om APIPA på nätet:
"There must be an interruption in the network, which does not allow client or server to connect. Or the DHCP server is not configure or authorized well to assign IP to clients.
Addresses in the 169.254.x.x range are part of a reserved block of addresses set aside for what is now called APIPA or Automatic Private IP Addressing. It was previously called AutoNet. This technology is used to assign an IP address to a client configured for DHCP in the absence of a DHCP server. Clients receiving addresses in this range indicates a communication problem between the clients and the DHCP server...ranging from downed router to down DHCP server.
This is definitely a case of no DHCP server being available to the client. Causes could include:
1> DHCP server did not start (every workstation has problem)
2> bad network cabling/hub (multiple/single) workstations
3> bad network drivers/card (single user)"

Detta har INTE hjälpt mig:
- Byta ethernetkablar.
- Byta router (testat D-Link DI-624+ och D-Link DI-604)
- Skapa statiska DHCP-klienter (efter respektive MAC-adresser) i routern.
- Ha på ett konstant pingande (Whatroute)

Detta har hjälpt:
- Om datorn har dubbla routeranslutningar samtidigt (kabel och trådlöst)

Ursprungligen av sugplopp:

Jag behöver hjälp av nätverks/osx/apple-guru.

Har använt mig en wgr 614 sedan ett bra tag (feb 2004) och det har fungerat klockrent mot min ibook g4 933 sedan dess. För lite mer än en månad sedan flyttade jag och i samband med detta bytte jag leverantör till telia (aj!) för att få tillgång till högre hastighet via adsl.

I samband med leverantörsbytet började min router strula. Den droppade uppkopplingen mot datorn utan anledning och när detta händer så går det inte att få kontakt med routern vare sig via airport eller tp-sladd. Det enda som hjälper är att boota om routern. Jag har testat tusen olika konfigurationer, ändrat mtu-storlek, stängt av spi, låst routern till mitt airport extremekort och så vidare - ingenting har hjälpt.

Till slut tröttnade jag och netgears support på detta, jag skickade iväg min router måndagen den 20:e september och igår fick jag en fabriksny dito.

Problemet är fortfarande kvar och sannolikheten att det är något knas på routern känns plötsligt ganska liten.

Är det någon som har några idéer?

hilfe...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-09 22:23
Ursprungligen av orange:

Uppkoppling: Telia 8Mbit
Router: D-Link DI-624+ (och D-Link DI-604)

Jag har liknande nedkopplingar sedan någon vecka tillbaka. Från att ha tänkt att det är Telias fel, har jag börjat undra om det är senaste MacOSX-säkerhetsuppdateringen som orsakar nedkopplingarna. Enligt Macfixit.com verkar en del ha fått konstiga DHCP-problem efter senaste MacOSX-säkerhetsuppdateringen.

Mina nedkopplingar inträffar antingen helt plötsligt - eller i samband med att jag slår på en annan dator eller skrivare som är (sladd-)ansluten till routern. Nedkopplingen inträffar ALDRIG om min PB G4 är ansluten till routern både trådlöst och med ethernetkabel på en gång.

----

APIPA
Hittills har jag kommit fram till att det verkar som om DHCP-tilldelningen i routern - eller i datorn - inte blir korrekt och plötsligt delar ut sk "APIPA"-adresser. Istället för vanliga 192.168.0.XXX-adressen får datorn 169.254.XXX.XXX-adresser.
Jag måste dra ut routerns strömkabel för att få 192.168.0.XXX-adress igen.

Hittade följande om APIPA på nätet:
"There must be an interruption in the network, which does not allow client or server to connect. Or the DHCP server is not configure or authorized well to assign IP to clients.
Addresses in the 169.254.x.x range are part of a reserved block of addresses set aside for what is now called APIPA or Automatic Private IP Addressing. It was previously called AutoNet. This technology is used to assign an IP address to a client configured for DHCP in the absence of a DHCP server. Clients receiving addresses in this range indicates a communication problem between the clients and the DHCP server...ranging from downed router to down DHCP server.
This is definitely a case of no DHCP server being available to the client. Causes could include:
1> DHCP server did not start (every workstation has problem)
2> bad network cabling/hub (multiple/single) workstations
3> bad network drivers/card (single user)"

Detta har INTE hjälpt mig:
- Byta ethernetkablar.
- Byta router (testat D-Link DI-624+ och D-Link DI-604)
- Skapa statiska DHCP-klienter (efter respektive MAC-adresser) i routern.
- Ha på ett konstant pingande (Whatroute)

Detta har hjälpt:
- Om datorn har dubbla routeranslutningar samtidigt (kabel och trådlöst)

Testat o sätta IP:t manuellt i datorn ?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 22:56

Ja, det hjälper tyvärr inte. Med manuella IP i datorn (och motsvarande "statiska DHCP-klienter" i routern) hänger sig uppkopplingen ändå efter ett tag. Om jag då går över till automatisk DHCP i datorn, visar sig alltid en APIPA-adress (169.254.XXX.XXX).

Jag har haft min D-Link Di-604-router i 2-3 år utan att något liknande någonsin hänt. Bytte från Telia0.5Mbit till Telia8Mbit för två månader sedan. Problemen har pågått den senaste veckan (cirka).
Trodde först det var fel på routern - köpte en ny D-Link Di-624+-router, vilket inte hjälpte.

Ursprungligen av drutten:

Testat o sätta IP:t manuellt i datorn ?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 00:23

Hmmm, det kanske inte är MacOSX säkerhetsuppdateringen som orsakar mina problem ändå.
Jag testade att starta macarna med olika MacOS-versioner - uppkopplingen bryts oavsett hur jag gör:

Uppkoppling: Telia 8Mbit
Router: D-link DI-624+

PowerbookG4 startas med OSX 10.3.5 och får IP 192.168.0.100
Startar jag därefter
- G3 Biege med OSX 10.2.8 så får båda datorerna APIPA-adresser
- G3 Biege med OS9.2.2 så får båda datorerna APIPA-adresser
- HP Laserjet4M så får PowerbookG4 APIPA-adress

PowerbookG4 startas med OS9.2.2 och får IP 192.168.0.100
Startar jag därefter
- G3 Biege med OSX 10.2.8 så får båda datorerna APIPA-adresser
- G3 Biege med OS9.2.2 så får båda datorerna APIPA-adresser
- HP Laserjet4M så får PowerbookG4 APIPA-adress

DVS oavsett vilket MacOS jag startar datorn med, bryts uppkopplingen om det kommer ytterligare enheter till routern.

------

Andra tänkbara felkällor till APIPA-adresseringen:
- Routerns DHCP-tilldelning funkar av någon anledning inte som den ska (har även testat med D-Link DI-604 och den routern beter sig likadant och funkar isåfall inte heller). Finns det något Virus som angriper routers?
- Macar med OSX 10.3.5 (och senaste säkerhetsuppdateringen) i DHCP-nätverk kräver att andra nätverksenheter också har OSX 10.3.5 med senaste säkerhetsuppdateringen (verkar konstigt).
- Telia...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 00:50

Märkligt!

Det är dock busenkelt att ta reda på om det är telias fel eller inte: bryt förbindelsen mellan routern och modemet. Kvarstår problemet?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 02:18

Tack för tipset. Några tester:

MacOSX 10.3.5 med senaste Security Update
----------------------
TEST UTAN TELIA-FÖRBINDELSE
Startar datorn med urkopplad sladd mellan routern och modemet, får IP 192.168.0.100
Efter 4-5 minuter får jag IP 169.254.154.64 (APIPA-adress)

TEST UTAN TELIA-FÖRBINDELSE (och avstängd inbyggd OSX-brandvägg):
Startar datorn med urkopplad sladd mellan routern och modemet, får IP 192.168.0.100
Efter 4-5 minuter får jag IP 169.254.154.64 (APIPA-adress)

MacOS 9.2.2
----------------------
TEST UTAN TELIA-FÖRBINDELSE (och påslagna Norton + Netbarrier brandväggar):
Startar datorn med urkopplad sladd mellan routern och modemet, får IP 192.168.0.100
Efter 5 minuter fortfarande IP 192.168.0.100
Efter 10 minuter fortfarande IP 192.168.0.100
Efter 15 minuter fortfarande IP 192.168.0.100
Efter 20 minuter fortfarande IP 192.168.0.100
Efter 25 minuter fortfarande IP 192.168.0.100
...

DVS det är INTE fel på Telia.
Och DHCP fungerar alltså bättre med OS9 än med OSX. Är det OSX 10.3.5 som spökar ändå?

Ursprungligen av tei:

Märkligt!
Det är dock busenkelt att ta reda på om det är telias fel eller inte: bryt förbindelsen mellan routern och modemet. Kvarstår problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 02:37
Ursprungligen av orange:

DVS det är INTE fel på Telia.
Och DHCP fungerar alltså bättre med OS9 än med OSX. Är det OSX 10.3.5 som spökar ändå?

Det lutar åt det hållet.

Om du skriver "ipconfig getoption en0 lease_time" i terminalen medan du fortfarande far en 192-adress, vad får du då för svar (dvs leasetiden i sekunder)?

Det riktigt märkliga är dock det där att dator tappar sitt ip-lån när du ansluter en till dator. Skumt.

Senast redigerat 2004-10-10 09:18
  • Oregistrerad
  • 2004-10-10 03:56

ipconfig getoption en0 lease_time = 604800
(Leasetiden stämmer inte helt vid föregående test då jag stängde på och av DHCP ett flertal gånger i OSX:SystemPreferences/Network och OS9:Inställningar/TCPIP för att se om det blev förändring. Kanske inte korrekt att forcera DHCP-tilldelning.)

Ursprungligen av tei:

Det lutar åt det hållet.
Om du skriver "ipconfig getoption en0 lease_time" i terminalen medan du fortfarande far en 192-adress, vad får du då för svar (dvs leasetiden i sekunder)?

Har hittat orsaken till att datorn tappar sitt IP-lån, felet var delvis mitt: Jag hade angett fel MAC-adress i DLink-routerns "WAN Settings". Har hela tiden klickat på knappen [Clone MAC Address] i "WAN Settings" och den genererar fel(!) MAC-adress. Knappen lägger in användar-datorns MAC-adress - inte routerns MAC-adress.
När jag istället bytte till routerns MAC-adress fungerar DHCP-tilldelningen som den ska - det går att slå på och av olika DHCP-enheter på LAN:et och alla enheter behåller sina 192.168.0. XXX-adresser.

Allstå: DHCP-tilldelningen i LAN:et fungerar mycket bättre nu.
Men: dessvärre har jag fått ytterligare en (spontan) j-a APIPA-adressering i MacOSX även efter korrigeringen av MAC-adressen.

Ursprungligen av tei:

Det riktigt märkliga är dock det där att dator tappar sitt ip-lån när du ansluter en till dator. Skumt.

Skulle vilja kunna logga vad som händer i mellan Datorn och Routern. Går det att slå på någon form av logg i OSX eller finns det något program som kan göra sådant?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-13 10:43
Ursprungligen av orange:

Har hittat orsaken till att datorn tappar sitt IP-lån, felet var delvis mitt: Jag hade angett fel MAC-adress i DLink-routerns "WAN Settings". Har hela tiden klickat på knappen [Clone MAC Address] i "WAN Settings" och den genererar fel(!) MAC-adress. Knappen lägger in användar-datorns MAC-adress - inte routerns MAC-adress.

Nejdå, routerns kloningsfunktion fungerar alldeles utmärkt: den ska klona din dators MAC-adress. Sedan ersätter den sin egen (=routerns) ursprungliga MAC-adress med din dators MAC-adress. Det är för att det finns vissa ISP:er som använder sig av kundens dators MAC-adress för identifiering.

Däremot kan det ha varit en bidragande orsak till strulet, men det ska jag låta vara osagt.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-09-06 22:54

Efter att ha ögat igenom denna tråd lite, kvarstår nog bara ett faktum; din router hänger sig. (Utan någon extern påverkan, enligt dina egna experiment - vore förvisso rätt intressant om det nu vore så att Telia skickar några spännande paket som får den att låsa sig - men, i princip alla adslleverantörer nyttjar exakt samma utrustning som Telia, så det är rätt långsökt).

Enligt herrarna på denna sida, är det ett vanligt förekommande problem: http://ecoustics.pricegrabber.com/rating_getprodrev.php/masterid=704711/id_type=masterid/

(Glutta lite på weaknesses ... påminner rätt mycket om dina bekymmer?)

Man får helt enkelt invänta att Netgear släpper en firmware med lite bättre funktionalitet, eller försöka övertala dem om att dom faktiskt har ett problem -- rimligtvis bör detta räknas till ett fabrikationsfel som fanns på produkten när den såldes, och där torde man kunna åberopa återköp eller garantirep? ...

Ursprungligen av azral:

Efter att ha ögat igenom denna tråd lite, kvarstår nog bara ett faktum; din router hänger sig. (Utan någon extern påverkan, enligt dina egna experiment - vore förvisso rätt intressant om det nu vore så att Telia skickar några spännande paket som får den att låsa sig - men, i princip alla adslleverantörer nyttjar exakt samma utrustning som Telia, så det är rätt långsökt).

Enligt herrarna på denna sida, är det ett vanligt förekommande problem: http://ecoustics.pricegrabber.com/rating_getprodrev.php/masterid=704711/id_type=masterid/

(Glutta lite på weaknesses ... påminner rätt mycket om dina bekymmer?)

Man får helt enkelt invänta att Netgear släpper en firmware med lite bättre funktionalitet, eller försöka övertala dem om att dom faktiskt har ett problem -- rimligtvis bör detta räknas till ett fabrikationsfel som fanns på produkten när den såldes, och där torde man kunna åberopa återköp eller garantirep? ...

Tack för svar.

Men dock, om man läser denna tråd noggrannt (vilket jag förstår att man inte gör om man inte verkligen är intresserad av denna specifika router, och hur många är det?) så finns lite mer information. För det första spelar det ingen roll om de byter ut routern. En här fick den utbytt (var det sugplopp?) men samma fel kvarstod. Dock fick han till det ändå, genom att stänga av någon funktion, DHCP-server. Detta skulle jag vilja göra, men jag vet inte hur. Om jag bara kryssar ut använd som DHCP-server så går det inte att ansluta alls. Vilka fler inställnignar skall göras för att enbart använda routern som antenn (eller vad det nu stod beskrivet)?

Hehe, kanske märks att jag är DESPERAT.

Bevaka tråden