Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skum uppmaning om omstart

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 00:29

idag hände något som aldrig har hänt mig under mina år med mac. skulle titta på ett seinfeld på dvd och plötsligt hänger sig allting, ett tjutande ljud kom ur datorn och en stor bild täckte skärmen där det på fyra språk stod att jag måste starta om datorn.

vad sjutton var det!!!!!!!! har aldrig sett något liknande..... är min dator sjuk?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 00:44

Kernel panic. Oftast defekt hårdvara av något slag. På en ny dator är det vanligen minnet som är defekt, men om du haft datorn många år utan att det hänt så borde det inte vara det. Har du någon ny hårdvara inkopplad?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 13:24

nja, alltså den här datorn har jag haft i några månader. glömde att skriva vad jag har för dator, en iBook g4 933 mHz. men att jag haft den i några månade borde ju ändå räcka för att det inte ska vara kernel panic, som du kallade det. och nej, när det hände hade jag ingenting inkopplat.

nu flyter den ju på bra, men man blir ju lite nojig!

Min PB G4 15" gjorde så ett par gånger under tiden som jag hade den i min ägo, men det löste sig alltid med en omstart.

Har hänt för mig 2 gånger. Sista gången helt plötsligt medan jag surfade och bara hade safari och mail igång. Hade inte nyligen kopplat in nå´t. Märkligt, men annars är den stabil. Har en PB12 rev. C

// Danne

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 14:46

ok...tack för svaren. det hjälper ju inte men det är alltid skönt att höra att man inte är den enda som råkat ut för det.

thevil: nej, någon box har jag inte. det här är en obskyr skiva jag fick med en tidning i spanien för längesedan med två avsnitt....på spanska

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 15:56

Det måste inte nödvändigtvis vara något fel på hårdvaran.

Startar man bara om enligt uppmaningen, så händer inget.

Om det händer ofta hälper det nästan alltid att reparera skivbehörigheterna (Hårddisk -> Program -> Verktygsprogram -> Skivverktyg -> markera HDn överst i listan -> tryck på Reparera skivbehörigheter-knappen)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 18:09

tack rajje!
ska testa det om det, ojalá que no, händer igen.

Kernel panics uppstår ofta av defekt hårdvara men kan även uppstå om man har installerat program som använder sig av APE's (application enhancers). Händer det ofta så kan man flytta ut dessa från mappen User/Library/Application Enhancers/ och testa och köra utan några och se om det blir bättre.
Har själv lyckats med både hårdvaru fel (defekt processor) och APE's som inte lirar med varandra.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 11:29
Ursprungligen av julius:

(...) en stor bild täckte skärmen där det på fyra språk stod att jag måste starta om datorn.

vad sjutton var det!!!!!!!! har aldrig sett något liknande..... är min dator sjuk?

Stötte på samma bild efter att ha uppdaterat till 10.3.6. Dök upp varje gång jag försökte starta datorn. Lämnade tillbaka den till teknikern som redan haft den i 2 veckor och efter formattering och nyinstallation fungerade det ett tag igen...

Sedan hävde jag dock köpet eftersom det antagligen var ett hårdvarufel.

1
Bevaka tråden