Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya tabbar från länkar i Firefox?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är så här att jag vill att FireFox öppnar en ny TAB när jag klickar på en länk inte ett nytt fönster. Hur ställer man in det ?

Jag har klickat runt som en galning men inte lyckats lösa det.

Det går få FireFox att öppna en ny TAB om man klickar på en länk genom att hålla ner "Äpplet" samtidigt som man klickar på länken men jag vill inte sitta å fippla, vill att fanskapet ska öppna TAB's utan "Äpple" knappen !!!

Någon som har en lösning på detta dilemma ???

Annars är FireFox en lysande webbrowser...

Mvh DanneMannen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-06 09:19
Ursprungligen av DanneMannen:

Det är så här att jag vill att FireFox öppnar en ny TAB när jag klickar på en länk inte ett nytt fönster. Hur ställer man in det ?

Jag har klickat runt som en galning men inte lyckats lösa det.

Det går få FireFox att öppna en ny TAB om man klickar på en länk genom att hålla ner "Äpplet" samtidigt som man klickar på länken men jag vill inte sitta å fippla, vill att fanskapet ska öppna TAB's utan "Äpple" knappen !!!

Någon som har en lösning på detta dilemma ???

Annars är FireFox en lysande webbrowser...

Mvh DanneMannen

Är det jobbigt att hålla ned Cmnd när du klickar en länk, så kolla om nån av förlängningarna här (kanske "MagPie"?) kan hjälpa dig:
https://update.mozilla.org/extensions/showlist.php?category=Tabbed%20Browsing

Ursprungligen av Danne V:

Är det jobbigt att hålla ned Cmnd när du klickar en länk, så kolla om nån av förlängningarna här (kanske "MagPie"?) kan hjälpa dig:
https://update.mozilla.org/extensions/showlist.php?category=Tabbed%20Browsing

Nej Nej det är inte jobbigt men när jag sitter i soffan med min BT mus och surfar med projen som skärm är tgb lite långt borta... annars så funkar det att hålla ner Cmnd...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-06 09:40
Ursprungligen av DanneMannen:

Nej Nej det är inte jobbigt men när jag sitter i soffan med min BT mus och surfar med projen som skärm är tgb lite långt borta... annars så funkar det att hålla ner Cmnd...

Ah...jag tänkte väl att det var i slöaste laget.
Men om du har två knappar på musen kan du ju högerklicka och "Open in new tab".

Ursprungligen av Danne V:

Ah...jag tänkte väl att det var i slöaste laget.
Men om du har två knappar på musen kan du ju högerklicka och "Open in new tab".

Det finns ett annat skäl som inte har med slöhet att göra: Om man bara vill att länkar som öppnas i nya fönster istället öppnas i en flik. Om man gillar att ha allting i ett fönster och så sitter man och surfar runt och helt plötsligt öppnas en länk i ett nytt fönster (ett otyg som är allt för vanligt) så skulle man vilja att det istället öppnades i en ny flik. Men man vill inte sitta och kommando-klicka som en tok på varje länk, man vill bara att de som är target="_blank" ska öppnas i nya flikar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-06 11:04
Ursprungligen av DanneMannen:

Någon som har en lösning på detta dilemma ???

http://update.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=50&vid=673

Den funktionen är inte helt hundra.. den tar bort mina adresser i adressfliken som ligger ovanför TAB'sen och fuckar upp min startsida...

Möjligtvis är det skit bakom spakarna men jag får iallafall inte den att fungera tillfredställande

Mvh DanneManne

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 11:29

Det jag saknar lite från min gamla skrotade (tack gudarna för det för överigt) wintel maskin var att klicka med scrollhjuls knappen för att öppna en länk i en ny tab , går det i firefox och OSX ?

//Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-25 19:15
Ursprungligen av danielj:

Det jag saknar lite från min gamla skrotade (tack gudarna för det för överigt) wintel maskin var att klicka med scrollhjuls knappen för att öppna en länk i en ny tab , går det i firefox och OSX ?

Ledsen att dra upp gamla trådar så här, men finns det nåt sätt att få FF att öppna ny tabb i bakgrunden när man klickar på en länk med scrollhjulet? Och stänga tabben när man klickar på den med scrollhjulet?

"Open in new tab" är irriterande eftersom den då visar den tabb som håller på att laddas.

Jag hittade ngt om att an kunde ställa in mitten-klick till Cmd-click,men i System Preferences så finns inget sånt.
Har en MS Wheel mouse, provade några gamla drivisar från MS till den, men det gjorde inte saken bättre. Inga inställningsmöjligheter och efter installation och avinstallaion av dem så medförde klick på scrollhjulet att listan över de program som är igång visades. Har dock inte startat om igen (gjorde det efter installation), men inte efter avinst.

Fick min Mac mini idag (och är mycket nöjd), så det är första gången jag använder OS X "på riktigt".

Testa Tabbrowser Preferences < http://www.pryan.org/mozilla/site/TheOneKEA/tabprefs/ > och Tabbrowser Extensions: < http://piro.sakura.ne.jp/xul/tabextensions/index.html.en > för att få kontroll över hur länkar öppnas.

Tabbrowser Preferences har inställningar för vad som ska hända vid mittklick. Kanske det funkar med scrollhjulet om du har en drivrutin installerad (det funkar inte för mig, men jag har inte orkat bry mig om att installera någon drivrutin för min mus).

Fler tips om tillägg till Firefox finns här: < http://www.456bereastreet.com/archive/200501/favourite_mozilla_and_firefox_extensions/ >.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 14:15

Tack, det blev lite bättre, nu kan jag öppna nya tabbar i bakgrunden i alla fall. Jag får kolla efter mus med OS X drivisar så jag kan konfigurera scroll-hjulsklicket.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-02-26 21:27
Ursprungligen av oskard:

Tack, det blev lite bättre, nu kan jag öppna nya tabbar i bakgrunden i alla fall. Jag får kolla efter mus med OS X drivisar så jag kan konfigurera scroll-hjulsklicket.

Jag använder USB-overdrive för att configurera mina USB-enheter - funkar mycket bättre än tillverkarnas egna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 21:44

Hittade faktiskt driver från MS till slut. Så nu kan jag öppna nya tabbar med scrollhjulsklick iaf.

Länk till Microsofts möss, välj en och så finns det en "software"-länk där man får välja igen. Det är väl den berömda valfriheten som slår till igen.

tack för tipset om USB Overdrive.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-10-06 12:42

Det här öppnar iofs inte i en ny tab men det hindar att nya fönster öppnas:
1. Skriv "about:config" i addressfältet och tryck enter
2. Ändra värdet på "browser.block.target_new_window" till "true"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 16:29
Ursprungligen av DanneMannen:

Det är så här att jag vill att FireFox öppnar en ny TAB när jag klickar på en länk inte ett nytt fönster. Hur ställer man in det ?

Funkar så automatiskt i nyaste builds av Firefox, se här ur releasenotes till "2004-10-04 Branch builds":
--
If you select "Force links that open new windows to open in: a new tab", Firefox diverts links with target="_blank". It also diverts JavaScript window.open() calls, but only calls that don't specify window features (e.g. size and which toolbars are displayed). Most calls to window.open() specify the size of the window. You can change this by setting the browser.link.open_newwindow.restriction pref in about:config.

* 0: divert window.open() (what I use)
* 1: don't divert window.open()
* 2: divert window.open() without features (default)
--

mvh
Asker

Ursprungligen av asker:

Funkar så automatiskt i nyaste builds av Firefox, se här ur releasenotes till "2004-10-04 Branch builds":

Oh, yes, detta gillar jag skarpt! Det är så trevligt när finesser man verkligen vill ha dyker upp.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Skriv about:config i adressfältet i FF, där kan du i princip göra vilka inställningar du vill. Bland annat att göra så att när du klickar på en länk så öppnas de i en tabb.

Ifall nån vill så kan jag slänga upp en guide hur ni går till väga. Ifall det finns intresse vill säga.
Låter det intressant?

Ursprungligen av Tjacke:

Skriv about:config i adressfältet i FF, där kan du i princip göra vilka inställningar du vill. Bland annat att göra så att när du klickar på en länk så öppnas de i en tabb.

Ifall nån vill så kan jag slänga upp en guide hur ni går till väga. Ifall det finns intresse vill säga.
Låter det intressant?

Alltid kul att lära sig nya funktioner i "about:config". Skriv gärna en guide!

Lustigt att öppna ny tab funkar hur bra som helst i Windows-versionen av Firefox men inte i Macversionen! :/

Jag vill kunna slappesurfa med kaffekoppen i ena handen och bara kunna surfa med musen ibland och då är det bra om man kan klicka på mittenknappen på musen för att öppna nya länkar i nya tabbar.

1
Bevaka tråden