Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 premiär på Macoteket Store

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hundratals macvänner samlades på Macoteket Store för att klämma på nya iMac G5 och för att få höra mer om alla nya finesser.

Jürgen Buchmann höll en trevlig presentation där han gick igenom alla nyheter och demonstrerade en mängd olika tillbehör och programvaror. Apples trådlösa tangentbord & mus passar perfekt med iMac G5 och EyeTV förvandlade datorn till en digital TV med fjärrkontroll.

Läs mer och se bilderna här:
http://media.99mac.se/bildreportage/macoteket_imacg5/

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 11:55

Var är filmen då..? (som nämndes i bildtexterna)

Det här med videoreportage var betydligt svårare att genomföra än vi först trodde. 20 minuter film ska väl inte vara svårt att slänga upp på webben tänkte åtminstonde jag.

Efter att ha laddat in filmen i iMovie, väldigt snabb redigering valde vi att exportera filmen som strömmande Quicktime. Det tog enormt lång tid, cirka 45 minuter på en G5 1.6GHz. Resultatet blev en 350MB stor fil som i sin tur tog 1.5 timme att ladda upp på servern.

Vi diskuterar just nu om Christopher skall göra en ny komprimering eller om vi ska släppa jättefilmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 12:07

Björnström, rekommenderat är att använda discreet´s mediacleaner 6 för konverteringen, filerna blir mindre, och du har betydligt större kontroll, men det går nog fan inte snabbare..

Tack för tipset - jag är inte van att göra videoreportage men det är definitivt något jag vill göra mer i fortsättningen.

Vi har QTSS, vi har filmtillfällen och vi har bredband. En intervju blir betydligt mer personlig på film.

Ursprungligen av Björnström:

Vi har QTSS, vi har filmtillfällen och vi har bredband. En intervju blir betydligt mer personlig på film.

Skulle vi kunna tänka oss de frågor som Bjers svarar på lite till och från som ett test ?

Ursprungligen av [email protected]:

Skulle vi kunna tänka oss de frågor som Bjers svarar på lite till och från som ett test ?

Varför inte - förutsatt att vi kan använda materialet efteråt. Lite bättre belysning, mikrofoner och en färdig metod att behandla råmaterialet samt distribuera det. Sen kör vi.

Ursprungligen av Björnström:

Tack för tipset - jag är inte van att göra videoreportage men det är definitivt något jag vill göra mer i fortsättningen.

Vi har QTSS, vi har filmtillfällen och vi har bredband. En intervju blir betydligt mer personlig på film.

Komprimering ger dig vissa vinster men för att verkligen komma ner i storlek måste filmen förminskas. Man kan förmedla en hel del på bara 320*240px.
Eller?

Ursprungligen av MagnusB:

Komprimering ger dig vissa vinster men för att verkligen komma ner i storlek måste filmen förminskas. Man kan förmedla en hel del på bara 320*240px.
Eller?

Den blev 350MB i 320x240 pixlar.

Glömde säga att jag träffade både Råger ifrån MacFeber och CJE ifrån MacNytt på Macoteket Store oxå

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 12:17

hade gärna hjälpt till med den rörliga delen av 99mac, men dessvärre bor jag inte svedala längre, så det kan bli lite svårt på distans.. men det skulle vara kul om ni började med mer rörliga bilder!

Som ni skrev bland bilderna så kan man använda imacen som en tv med eyetv dosan. Datorn ser faktiskt ut som en tv på sätt och vis.

Som alltid så ligger pc marknaden efter. Här finns artikeln.

Tur att apple finns som drivet utvecklingen framåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-04 13:06

Sheriffen, du borde köra bilderna genom Photoshop.

Ursprungligen av Mondo:

Sheriffen, du borde köra bilderna genom Photoshop.

Japp, men sånt finlir har vi inte tid med här serru, har både 99mac version 5 och mac.se att jobba med just nu

Har mr Anderton kört ner fpsen el 25fps ?
Där kan man ju spara halva storleken direkt annars.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 14:17

vad kodar ni i för format då? det kan ju spela en del roll också..

Ursprungligen av Cristian Bogdan:

vad kodar ni i för format då? det kan ju spela en del roll också..

Det är kodat i MPEG4 (3ivx) och kan ses i Quicktime player utan några plugins.. Även om 3ivx pluggen är rekomenderad då den är av bättre kvalité. Sedan är en ström kodat med H.264 (Som man tittar i VLC)...

Som sagt. Fanns inte så mycket tid att fixa i butiken med kodningen. Med all kundtillströmmning Lugnare hemma med Squeeze4 och CompressionMaster.

Ja, det är 320x240 -25 fps.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 09:28

Är det bara jag som börjar tycka iMac G5 börjar bli en rätt utjatad nyhet på det här forumet.. eller ja det är ingen nyhet längre.. Plus att den e ful som stryk men det e jag nog rätt ensam om att tycka.

Det blir alltid samma sak när det släpps nya grejer - det är ju inte så ofta

  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 22:26

Det må va så sant.. får väl bredda vyerna lite eller ngt, finns en hel del teknikrelaterade små finurligheter därute som berör mac fast indirekt. men men...

Jag har filmerna perfekt komprimerade nu. Är fettsjuk.. Men dom dyker väl upp i veckan

Tänkte bara säga att jag är i Macoteket Store och kodar filmerna. Min HD kajkade ihop. Dom första filmerna är klara innan stängningsdags här DVS innan klockan 18.

Nu finns det uppe!!
http://www.deluxive.com/streamgen/

Kodat i Sorensons MPEG4 Pro (Och fungerar i QT Player utan plugins) samt H.264 (VLC krävs). Tyvärr så hann jag inte fixa bättre kvalité. Men det duger! Speciellt H.264 i fullskärm är helt otroligt! 320x240 och H264 ser fantastiskt ut! Och det är ändå experimentellt!

Jag hade lite HD problem, så ursäkta förseningen. Stod i Macoteket Store och kodade, medans intresserade frågade om videokodning. Det är riktigt kul!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 01:47

Får bara ljudet i VLC, ingen bild.

Nigthlys fungerar inte.. Bara senaste releasen.. 0.7.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 10:20

Jaaa! Nu funkar det ju med VLC 0.7.2. Tack för tipset Christopher.

Uppdatering:
Men det tar stopp efter 3.42 in i filmen, strax efter det att Jürgen har kommit in på priserna på nya iMac.

Ursprungligen av Mondo:

Jaaa! Nu funkar det ju med VLC 0.7.2. Tack för tipset Christopher.

Uppdatering:
Men det tar stopp efter 3.42 in i filmen, strax efter det att Jürgen har kommit in på priserna på nya iMac.

Knarkigt. Här fungerar det bra, men men polare hade tydligen något problem också.

1
Bevaka tråden