Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook eller powerbook.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-05 18:12

Det var jag som frågade lite om ibook 500. Nu har jag dock bestämt mig för att strunta i att köpa en sådan. Det lutar mer åt en ny ibook 12" eller ny powerbook 12". Då undrar jag naturligtvis om det är värt de extra pengarna (det blir 3355 extra om jag vill ha bluetooth, airport extreme och 60 gig disk.) att köpa en powerbook i stället för en ibook. Jag har vissa krav på vad jag skall kunna klara av att köra på burken utan att den känns slö.

* Köra tiger.
* Köra 1600x1200 vga ut.
* Klara av att köra spel på. Den behöver inte klara doom3 men det vore kul att köra warcraft3 utan lag(g).

Det var nästan löjliga krav men det var det jag kom på. Jag lovar att jag kommer göra annat på datorn också men det var det jag kom på som var mina krav. Lite frågor har jag också.

1. Vinner man mycket i prestanda med en powerbook om man jämför de två modellerna?
2. Är det kvalitetsskillnad på dom?
3. Går det att köra airport mot andra accesspunkter än apples? (jag har en linksys 54wap)

Du ska nog inte förvänta dig att få den upplösningen med en iBook. Grafikkortet klarar det säkert, men skärmarna är speglade. Finns hack, men jag vet inte hur bra det blir. Vill hu ha bra grafik på en sån jätteskärm, krävs nog en powerbook.

Med airport extreme-kortet kan du ansluta till alla trådlösa routers och accesspunkter som följer 802.11b/g-standarderna, alltså typ nästan alla.

Vidare tror jag att du ska investera i en bluetooth-mojäng, dels för att det inte går att installera efteråt, och dels blir datorn mer komplett.

Jag har för mig att apples hårddiskar brukar vara ganska långsamma, säkert bara 4200 varv, kanske 5400. Vill du ha rå prestanda bör du ha en riktig mördarhårddisk, typ 7200 varvare, 8 MB cache, vilket du säkert hittar billigare någon annan stans.

Tillägg: iBooken verkar ha en 4200rpm-disk, men har 8 MB cache, så den är nog inte så dålig i alla fall.

1
Bevaka tråden