Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doom 3 för Linux - bra nyhet för Macvänner?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-05 16:36

Doom 3 har nyligen släppt för linux (mer information finns hos slashdot och direkt hos ID Software). Är det här goda nyheter för oss Macanvändare? Kan man kanske tanka hem och kompilera och köra under OSX (Steve påminner ju oss städigt att OSX är byggt på UNIX), eller kommer någon vänlig själ att skriva om koden lite och posta nån fin binary som vi dödliga kan ladda hem och köra native under OSX inom en snar framtid? Var ska man fråga mer än här?
Vore kul om någon kunde räta ut (om inte alla, åtminstonde några) av mina frågetecken!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-05 16:55

Har inte ID lovat Doom III för OS X? Jovisst har dom det...

  • Medlem
  • 2004-10-05 16:58

De visade ju t om ett demo på OS X någon gång 1973, eller när det nu var de började med spelet.

Att du skulle kunna tanka hem och kompilera det till OSX är nog inte så aktuellt för tillfället. Tror inte ID har planer på att släppa källkoden än på många många år, skulle nog sabba deras försäljning/utlicensiering något

Det är förstås jättebra att ID Software släpper Doom III både till Mac och Linux. De har en tradition av att göra sina spel portabla, vilket är tecken på hög kvalitet. Frågan är dock vad det är för typ av maskin man kräver för att kunna spela det. Apple själva säger på sin hemsida att iMac G5 funkar bra för Doom III.

Ciryon

Sen måste man fråga sig; vill man spela Doom 3? :-/

Klart man vill... satt en hel varm sommar och spelade Doom II, fick det faktiskt som "gage" för ett jobb jag gjorde åt en kompis. Ack ja...

Ursprungligen av Nirfalk:

Klart man vill... satt en hel varm sommar och spelade Doom II, fick det faktiskt som "gage" för ett jobb jag gjorde åt en kompis. Ack ja...

Doom 2 är nog att föredra det jag sett och testat har inte imponerat på mig.

Den grafiska hypen (läs: allt ser ut som det är inslaget i gladpack) lär inte kunna beundras av några andra än dom med G5 och grymmaste grafikkort...

Nä, jag ska inte låtsas som om jag ens har sett trean, längtade nog mest tillbaks till där sommaren. tror dock inte jag skulle köpa G5:a bara för att köra ett spel.
Tillbaks till originaldiskussionen dock; funkar det överhuvud taget att köra "rena" unix- eller … smutsiga?… linux-grejer på osX? Vad skulle man behöva för det? värsta programmerarverktygen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-05 23:07

Väntar fortfarande på Duke Nukem Forever, och det har varit "nästan klart nu" sedan 1997 eller så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 20:14
Ursprungligen av Nirfalk:

Nä, jag ska inte låtsas som om jag ens har sett trean, längtade nog mest tillbaks till där sommaren. tror dock inte jag skulle köpa G5:a bara för att köra ett spel.
Tillbaks till originaldiskussionen dock; funkar det överhuvud taget att köra "rena" unix- eller … smutsiga?… linux-grejer på osX? Vad skulle man behöva för det? värsta programmerarverktygen?

Linux är en UNIX-kopia, inte en UNIX-dialekt. Det är inte samma system, det fungerar bara på ett liknande sätt. Endast vissa typper av PPC Free BDS-binärer har jag fått igång utan att behöva kompilera om i OSX, men oftast fungerar det inte ens med att kompilera själv.

Men hur som haver, sa inte ID att de trodde att Macverisionen skulle vara klar föra LINUX-verisionen?

1
Bevaka tråden