Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Target="blank"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-27 23:23

Snälla kan ni inte sluta med target="_blank" i hela 99mac / iPod.se / offtopic.se ?

Det ställer bara till problem för oss som surfar med tabs.
För att en sida skal validera til XHTML 1.1 och 1.0 Strict kan man inte inkludera target. Jag tycker det är jobbigt att alla linkar poppar upp i ett nytt fönster när jag inte valt det.
Om jag vill att linken skal dyka upp i et nytt fönster så skal jag själv göra något aktivt som att klikka med mittenknappen eller controll-clicka.

Det finns lösningar, men skal jag behöva installera pluginmoduer och tillägg för at koden på denna sidan inte följer "normerna" (man måste ju inte validera XHTML Strict, men det underlättar för oss andra).

Så det var skönt at få lätta på trycket lite ... :rolleyes:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-28 08:23

I och för sig är ju 99mac inte xhtml 1.1 utan 1.0 transitional, men validerar inte som det ändå....

Det ovan sagt som en parentes:

Jag har inga problem med pop-ups alls. Jag använder Firefox, håller ner Cmnd och klickar länkar som då öppnar i en tab bakom. Perfekt. Testa, vetja!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-28 09:00

Jag håller med om att det är drygt med webbplatser som öppnar länkar i ett nytt fönster. Jag vill själv bestämma om/när jag öppnar en länk i nytt fönster (eller ny tabb), inte att webbplatsen ska bestämma det åt mig.

Som tidigare nämnt så är attributet target borttaget ur XHTML Strict, och även om attributet finns med i XHTML Transitional, som ju finns för att underlätta övergången till XHTML, så talar det ju sitt tydliga språk om attributet targets plats i XHTML.

Danne: Men om det är en länk som har target="_blank" som man vill ska öppna i samma fönster då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-28 09:41
Ursprungligen av tjogin:

Danne: Men om det är en länk som har target="_blank" som man vill ska öppna i samma fönster då?

Nu var det ju inte vad "beh" frågade/ville, men om man vill öppna i samma fönster så kanske nån av tilläggen här klara av det. "Single window" t.ex. låter ju som en möjlig kandidat?
https://update.mozilla.org/extensions/showlist.php?category=Tabbed%20Browsing

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-09-28 10:22

Det är väl inte bara du som surfar som skall bestämma vad som skall hända, jag som gör sidan vill också bestämma vad som skall hända! Webbmakaren vill ju något med sin sajt och vill också kontrollera lite.

Tex så är target="blank" bra om man vill att besökaren fortfarande skall ha kvar webbplatsen i ett fönster och lätt skall komma tillbaka dit.

Sen är inte alla som surfar så insatta i vad man kan göra med en webbläsare så man får styra dem lite

I Safari håller jag ner äpple-tangenten när jag klickar och får länken i en ny tabb, enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-28 10:34

Ja, skal kolla inn SingleWindow, men synd att man måste slänga inn det.

Ursprunget till min frustrering kom från at jag vill läsa på 99mac, när jag hittar nått som är intressant och vil öppna det i en ny "tab" så Cmnd / Ctrl klickar jag. Men om jag vill at den nya sidan skal ta över för 99mac.se så måste jag installera plugins? Det borde ju bara vara att clikca? Om man har Safari då (det är det väll många här som har?)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-28 13:50
Ursprungligen av beh:

Ja, skal kolla inn SingleWindow, men synd att man måste slänga inn det.

Ursprunget till min frustrering kom från at jag vill läsa på 99mac, när jag hittar nått som är intressant och vil öppna det i en ny "tab" så Cmnd / Ctrl klickar jag. Men om jag vill at den nya sidan skal ta över för 99mac.se så måste jag installera plugins? Det borde ju bara vara att clikca? Om man har Safari då (det är det väll många här som har?)

Jamen...om du är på sidan A och Cmnd + klickar länk till sidan B så att den öppnar i tab bakom sidan A, så är det ju bara att ta Cmnd + w så stänger du sidan A och så ligger ju sidan B där, snyggt och prydligt. Eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-28 14:07
Ursprungligen av Danne V:

Jamen...om du är på sidan A och Cmnd + klickar länk till sidan B så att den öppnar i tab bakom sidan A, så är det ju bara att ta Cmnd + w så stänger du sidan A och så ligger ju sidan B där, snyggt och prydligt. Eller?

Jag tror inte han menar att det är ett helt olösligt problem heller, bara att det är dumt att han inte själv kan välja om han vill öppna sidorna i ett nytt fönster/tab eller ej.

Kan bara hålla med de som ogillar att det öppnas nya fönster. Låt användaren styra om man vill ha det i nytt fönster eller inte (eller ny tabb för den delen).

Lite OT: jag älskar att Safari visar i statusraden ifall en länk kommer att öppnas i ett nytt fönster eller inte, då kan man i alla fall trycka ner kommando och få det i en ny flik istället.

Nu öppnas åtminstone inte forumet i ett nytt fönster från nyhetssidan (om man klickar på kommentera), som det gjorde innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-05 12:00

Ja, just som tjogin antar så tycker jag att surfaren inte skal behöva anpassa sig til varje sida han/hon besöker. Det är därför vi har en webstandard som man skal följa. Men aftersom grabbarna verkar ha fullt upptaget med version 5.0 av 99mac så låter jag denna tråd vila lite. Ville bara se om jag var den enda som upplevde detta som et problem.

1
Bevaka tråden