Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utökning av .Mac

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I skymundan av andra lanserade prylar, så har även .Mac-tjänsten fått en efterlängtad uppdatering.
125MB email-utrymme, och 125MB iDisk-utrymme.

http://www.mac.com/WebObjects/Welcome

*** edit ***
Oops, upptäckte att man kan alltså dela på utrymmet mellan mail-funktionen och iDisken.
Så använder man sig inte av mail har man 250MB lagringsyta, och vice versa.
*** edit ***

Senast redigerat 2004-09-29 19:04

Gött. 25MB mail var pinsamt, för en betaltjänst.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 17:48

Bra. Jag har ett underkonto och har tidigare bara haft 5MB.
Nu har jag 50MB istället.

Äntligen! De måste ha känt ett ganska hårt tryck på den biten då det snart är dags att förnya prenumerationerna för många av användarna.

Klarar attachments upp till 10 MB också. Gött!

Inte för att jag någonsin skickar så stora attachments, men ändå.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-09-29 19:40

Spelar ingen som helst roll som de så hade 250GB. Det är så långsamt att man maximalt vill lagra alias på iDisken. Jag raderade just en mapp med just alias. Det tog två minuter.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 23:26
Ursprungligen av stfm:

Spelar ingen som helst roll som de så hade 250GB. Det är så långsamt att man maximalt vill lagra alias på iDisken. Jag raderade just en mapp med just alias. Det tog två minuter.

Med ftp går de fort som attan. Kör RBrowserLight utan problem.

mvh
Lennart

  • Medlem
  • 2004-09-30 00:14
Ursprungligen av tcastudios:

Med ftp går de fort som attan. Kör RBrowserLight utan problem.

mvh
Lennart

Hur loggar man in med ftp?

Ursprungligen av snowdog:

I skymundan av andra lanserade prylar, så har även .Mac-tjänsten fått en efterlängtad uppdatering.
125MB email-utrymme, och 125MB iDisk-utrymme.

http://www.mac.com/WebObjects/Welcome

*** edit ***
Oops, upptäckte att man kan alltså dela på utrymmet mellan mail-funktionen och iDisken.
Så använder man sig inte av mail har man 250MB lagringsyta, och vice versa.
*** edit ***

Nu finns det även möjlighet att använda olika mail-alias namn till sitt .mac konto. Nice... eller har det funnits förut ?!..har faktist inte kollat på ett halvår webmailens inställning!

någon som vet hur man ändrar på ration mellan mail och disken? hittar det ingenstans

annars gilar jag skarpt! jag skall ha 200 på disk och 50 i mail...bara jag kan hitta "knappen"

Ursprungligen av el gringo:

någon som vet hur man ändrar på ration mellan mail och disken? hittar det ingenstans

annars gilar jag skarpt! jag skall ha 200 på disk och 50 i mail...bara jag kan hitta "knappen"

Jag har ställt om och ser att det har fungerat (kontrollerat med iDisk Utility) men storleken ändras inte på mina egna datorer. Har du?

  • Medlem
  • 2004-10-05 10:40
Ursprungligen av Saffran:

Jag har ställt om och ser att det har fungerat (kontrollerat med iDisk Utility) men storleken ändras inte på mina egna datorer. Har du?

Det snabbaste, och enklaste, sättet verkar vara att stänga av den lokala idisken. Sedan kan du sätta igång den igen, så kommer den nya storleken förhoppningsvis att fungera.

Ursprungligen av stfm:

Det snabbaste, och enklaste, sättet verkar vara att stänga av den lokala idisken. Sedan kan du sätta igång den igen, så kommer den nya storleken förhoppningsvis att fungera.

Ja, det låter logiskt men hur gör jag det?

  • Medlem
  • 2004-10-05 11:09
Ursprungligen av Saffran:

Ja, det låter logiskt men hur gör jag det?

Jag sitter i OS 9 för tillfället, men du hittar inställningen i Systeminställningar/.mac , tror jag.

Ursprungligen av stfm:

Jag sitter i OS 9 för tillfället, men du hittar inställningen i Systeminställningar/.mac , tror jag.

Tack för hjälpen! Naturligtvis borde jag ha letat där.

hittade det - gå till "account" och ändra där...läste ".mac help"

Ursprungligen av el gringo:

hittade det - gå till "account" och ändra där...läste ".mac help"

Ja, jag hittade också knappen och ställde om till 200/50 men den vill inte ställa om idiskens storlek på min hårddisk. Hur gör man?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 00:58

Ah!! Förlåt! Jag kör ftp mot Apple (uppdateringar och sånt) med RBrowser. Mot iDisk kör jag Goliath som är en WebDav. -Den- går fortare än den vanliga vägen. Även om det faktiskt inte är så segt numera.
Bara för att kolla så gick det väldigt långsamt med ftp/RBrowser. Det blir liksom bara en omväg....

Ursäkta mitt misstag.

mvh
Lennart

  • Medlem
  • 2004-09-30 01:25

Nu gjorde jag ett litet test med en fil på 16MB. Det tog 11 minuter mot iDisk. Min uppladdningshastighet är 768 kbs. Det känns väl inte så där jättebra? Det borde under optimala omständigheter ha tagit runt 3,5 minut, om jag har räknat rätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 02:16

Hmm. Körde en 16mb jag med. Goliat och iDisk går lika fort/långsamt. 8 min med ADSL 0.5mb.

Lennart

  • Medlem
  • 2004-09-30 02:30
Ursprungligen av tcastudios:

Hmm. Körde en 16mb jag med. Goliat och iDisk går lika fort/långsamt. 8 min med ADSL 0.5mb.

Lennart

Lite bättre, men knappast OK. Om man betalar för webutrymme, så ska man ha möjlighet till MINST en megabit, eftersom det inte finns någon nytta med långsam backup. Det ska vara smidigare än att koppla in en extern hårddisk.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-30 02:47

Sänk priset på .Mac istället

Tycker Apple istället borde sänkt priset på .Mac. Har det själv men kan inte med gott samvete rekommendera det till andra. Att dom nu ger fler MB är ju bara ett sätt att hålla kvar sitt alldeles för höga pris.
¨

STFM - vill du testa mot ett mac.se konto som ren jämförelse?

Självklart kan inte en server i USA mäta sig med en server som står i Sverige på gigabitanslutning.

Testa gärna exempelvis denna fil:

http://hem.mac.se/bjornstrom/bild.tif

Den är 16.5MB och jag kan ladda ner den ifrån mitt mac.se konto på 43 sekunder med Airport 11Mbit och studentrum i Uppsala - det blev 379kB/sek.

Rapportera gärna motsvarande tider för .mac.

  • Medlem
  • 2004-09-30 12:00
Ursprungligen av Björnström:

Testa gärna exempelvis denna fil:

http://hem.mac.se/bjornstrom/bild.tif

Den är 16.5MB och jag kan ladda ner den ifrån mitt mac.se konto på 43 sekunder med Airport 11Mbit och studentrum i Uppsala - det blev 379kB/sek.

Rapportera gärna motsvarande tider för .mac.

Ja, det är snabbt. Det tog mig bara en dryg minut att ladda ned med 1500 kbps.

Grejen är att jag till största delen har .mac för att kunna utnyttja Apples program iSync och Backup. Tills det går att knäcka dem, eller någon kan övertyga mig om att jag kan få liknande funktionalitet med någon annan lösning, så kommer jag nog ha kvar det.

Ursprungligen av stfm:

Ja, det är snabbt. Det tog mig bara en dryg minut att ladda ned med 1500 kbps.

Grejen är att jag till största delen har .mac för att kunna utnyttja Apples program iSync och Backup. Tills det går att knäcka dem, eller någon kan övertyga mig om att jag kan få liknande funktionalitet med någon annan lösning, så kommer jag nog ha kvar det.

Vi har kommit på ett busenkelt sätt att göra det på, lite fult men det fungerar.

Om du använder våra DNS:er kan vi ställa om så att mac.com blir mac.se, och då fungerar ju exempelvis Backup fint.

  • Medlem
  • 2004-09-30 18:02
Ursprungligen av Björnström:

Vi har kommit på ett busenkelt sätt att göra det på, lite fult men det fungerar.

Om du använder våra DNS:er kan vi ställa om så att mac.com blir mac.se, och då fungerar ju exempelvis Backup fint.

Låter ju intressant. Mitt .mac går ut om några veckor, så jag tar ställning då.

Ursprungligen av stfm:

Låter ju intressant. Mitt .mac går ut om några veckor, så jag tar ställning då.

Vi kan ju göra lite tester iallafall? Vi har ju G5:or med Mac OS X Server och det finns en del information om hur vi ska ställa in vissa grejer för att emulera .mac tjänsterna så att dina applikationer tror att vi är mac.com. Om vi sedan pekar om DNS:erna är det fixat.

  • Medlem
  • 2004-09-30 18:30
Ursprungligen av Björnström:

Vi kan ju göra lite tester iallafall? Vi har ju G5:or med Mac OS X Server och det finns en del information om hur vi ska ställa in vissa grejer för att emulera .mac tjänsterna så att dina applikationer tror att vi är mac.com. Om vi sedan pekar om DNS:erna är det fixat.

Absolut! Jag återkommer till dig, när mitt .mac går ut. Tills dess dras jag med Apples 56k-servrar.

Ursprungligen av Björnström:

Vi har kommit på ett busenkelt sätt att göra det på, lite fult men det fungerar.

Om du använder våra DNS:er kan vi ställa om så att mac.com blir mac.se, och då fungerar ju exempelvis Backup fint.

Borde väl funka om man meckar med hostfilen också? (om man nu inte kan/vill använda er dnsserver)

Bevaka tråden