Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man ett litet nätverk mellan PC och Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-04 19:38

Jag har nyligen införskaffat en G4 och dessutom har jag en äldre PC med en del större bilder och text som jag skulle vilja överföra till min Mac. Nu är min fråga om det går att göra ett litet nätverk mellan dessa 2 enheter, typ som appletalk mellan 2 macar? Bägge datorerna har nätverkskort för jag har hört att man eventuellt ska kunna koppla ihop dom den vägen. Jag behöver bara göra denna överföring en gång så därför hoppas jag att det inte behövs att massa prylar som kommer att kosta mig en förmögenhet. Jag har även äldre macar om den överföringen skulle vara lättare. Nån som vet?

Korsad kabel..

Vad är det för system på PC:n? Är det W2K server eller nyare behöver du bara en korsad RJ-45 mellan pc: och macen, Har du WIN 95/98 är det lite värre, om så är fallet kan du göra om PC:n till en FTP och tanka över på så viss.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-04 20:30
Ursprungligen av Ekengren:

Vad är det för system på PC:n? Är det W2K server eller nyare behöver du bara en korsad RJ-45 mellan pc: och macen, Har du WIN 95/98 är det lite värre, om så är fallet kan du göra om PC:n till en FTP och tanka över på så viss.

Jag har win 98 på pc:n och OS 10.2.8 på macen

Ok! det behöver nog inte vara så krångligt

Ursprungligen av ?+?=?:

Jag har win 98 på pc:n och OS 10.2.8 på macen

Öppna Systeminställningar i Dockan, gå in i Fildelning och slå på Windows-delning. Gå sedan in i PC:n och kolla om du ser din mac på nätverket. Naturligtvis har du en korsad RJ-45:a i mellan "häckarna"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-04 23:16
Ursprungligen av Ekengren:

Öppna Systeminställningar i Dockan, gå in i Fildelning och slå på Windows-delning. Gå sedan in i PC:n och kolla om du ser din mac på nätverket. Naturligtvis har du en korsad RJ-45:a i mellan "häckarna"

Tack. Införskaffar kabel snarast och sedan hoppas på det bästa.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-05 21:41

Går inte alls

Går inte alls men jag har ju en ny och fin kabel i alla fall

Hej. Det går utmärkt. En korsad nätverkskabel mellan pc mac funkar. Sen går du till hjälpen och där står hur du gör. Själv lyckas jag aldrig komma ihåg vad som gäller så det är nytt varje gång...

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-10-06 00:41

Du måste ju naturligtvis göra steg 1.5 också. Och det är att ge de bägge datorerna riktiga TCP-IP-inställningar.

Antingen behöver du en DHCP-server på den ena av datorerna (kvittar egentligen vilken) - både i Windows och Mac OS X har jag för mig att det slås på automatiskt om man slår på internetdelning. Då har den utdelande datorn direkt ett IP och den andra tilldelas av den första.

Annars kan man konfigurera manuellt också: förslagsvis IP 192.168.0.x x=1 på ena, 2 på andra. nätmask = 255.255.255.0 på bägge. Broadcast = 192.168.0.255. I övrigt inga särskilda inställningar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-06 21:49

Skam den som ger sig. Jag lyckades till sist att med er hjälp överföra mina filer till Macen. Tack för hjälpen!

Går det att fildela mellan win xp och os 9, och i så fall hur?

(tänkte att det var bättre att ställa ny fråga i denna tråd än att skapa ny tråd )

Jag hittade DAVE det var ju lösningen på alla min probs...har ju bra mac os9 denna vecka också...skönt

Med MacOS 9 är det antingen DAVE (eller liknande) eller den i Macen inbyggda Webdelningen som gäller. Om man nu inte har något grejs på PC:n som jag inte känner till.

1
Bevaka tråden