Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börjar tröttna på Apple Och Mac!!!!!!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här ligger det till;

Köppte mig min första mac (ibook g4) helt ny i februari i år.
Allt frid och fröjd. Men så började allt.

Först lade Styrplattan av, men det gjorde inte så mycket iom att jag har en BT mus.
Men sedan när DVI utgången lade av så tröttnade jag och lämnade in datorn. Batteriet hade dött det med!!

Lämnade in till Dataservice i norrköping (måste åka tåg FOT till priset av 120kr). Allt verkade vara fixat.
En vecka senare hänger sig datorn helt plötsligt och behöver starta om den. Märker ganska snart att h'ddn har dött. Happ bara att lämmna in skiten igen!
Så fick jag tillbacka datorn idag. Äntligen. Behöver verkligen den till studier.

Men när jag ska lägga in MacOSX så märker jag att styrplattan är pajj IGEN!!!

Vadfan! Det här kan inte vara sant! Hur dåliga är dom här datorerna???

Jag har varken råd eller tid att åka till nörrköping varje vecka.

Kan man göra något mer än att bara dra dit o Reparera skit datorn? Vill helst ha en ny dator men det är väl allt för mycket begärt!??!!

Hej!

Enligt konsumentköpslagen har du efter två lagningar rätt till att få en ny dator eller häva köpet.

Men ibook har ingen DVI-port

  • Medlem
  • 2004-10-04 12:09
Ursprungligen av Kristofer G:

Enligt konsumentköpslagen har du efter två lagningar rätt till att få en ny dator eller häva köpet.

Verkligen?

Skulle du kunna peka ut stycket som ger en denna rätt? Jag misslyckades då att hitta det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 13:21
Ursprungligen av NiBe:

Verkligen?

Skulle du kunna peka ut stycket som ger en denna rätt? Jag misslyckades då att hitta det.

Lekmannen kan förkovra sig här:
http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=711&lngArticleId=133

Konsumentköplagen (1990:932)

Ursprungligen av NiBe:

Verkligen?

Skulle du kunna peka ut stycket som ger en denna rätt? Jag misslyckades då att hitta det.

23 § säger att du som köpare måste reklamera felet inom skälig tid efter du upptäckt det, max två månader anges som skäligt.

Sen säger 26 § att du har rätt att få din vara felavhjälpt eller omlevererad, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Sedan har du rätt till prisavdrag eller hävning av köp.

"28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 § ( - - - )"

"29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom"

Alltså har man ganska stora rättigheter som konsument, så stå på dig. Möjligheten finns ju att ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare (?) för hjälp med paragraferna.

Å andra sidan har jag haft att göra med Dataservice i Norrköping ett flertal tillfällen och det har alltid löst sig på ett bra sätt. Så jag tror du tjänar på att vara en lugn och saklig kund istället för att vara arg och bråkig.

MC

Ring Apple, så skickar de en låda hem till dörren, du packar ner din dator och den skickas till Holland för lagning, och det kostar gratis om du har garanti kvar (vilket du har om du köpte den i Februari). Apple-support: 0771 199 519

Kirstofer G: hmmm ok... så om jag går dit imorgon och säger att jag ska ha en ny dator... Ger dom mig det eller vem ska jag vända mig till?? Mini-DVI kanske? Det man sätter den där vita kontakten så att man kan ansluta extern skärm!

Martion P: Har ej tid med sånt!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 21:35
Ursprungligen av MarMan Hollow:

Martion P: Har ej tid med sånt!

Har du tur går det ju snabbare...

Men jag håller med, hårdvaran verkar inge vidare. Funderar på att dumpa Apple ibland också...

(Ja, ja, jag vet, ni behöver inte berätta: PC är mycket sämre, blablaDellblablaCompaqblablabla.)

Senast redigerat 2004-09-28 21:46
Ursprungligen av MarMan Hollow:

Mini-DVI kanske? Det man sätter den där vita kontakten så att man kan ansluta extern skärm!

Mini-VGA

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-28 21:32

Läs på lite om konsumentköpslagen på deras hemsida eller sök på forumet så du har lite koll när du ringer dit. Du ska få en ny dator så stå på dig. Har du haft utgifter i.o.m. datorns haveri som reperationskostnader eller nåt liknande så ska du få ersättning för dessa också, men då måste du bifoga kvitto.

Ska försöka att vara lite Arg men ändå sjyst... (inge bra på att vara arg mot säljare och liknande ;(( så lite tipps om vad jag ska säga tas emot med öppen famn!

Men kvitton efter tåg resorna finns ju dessvärre inte hos mig!

Ok... förstår tyvärr inte så mycket av det hela... men men.. ska försöka pula ihop nått imorgon!

aha juste hehe!

På reparation's kvitto hade dom skrivit DVI utgång :)!

Ursprungligen av MarMan Hollow:

aha juste hehe!

På reparation's kvitto hade dom skrivit DVI utgång :)!

De kanske uppgraderade?

Heheh!

Ursprungligen av Andersson:

De kanske uppgraderade?

  • Medlem
  • 2004-09-30 12:02

Enligt förarbetena till konsumentköplagen behöver köparen inte acceptera att avhjälpande sker mer än två gånger, SEN kan man kräva omleverans av en ny vara. Alltså, säljaren har rätt att försöka laga datorn två gånger. Detta förutsätter dock att du köpt datorn som konsument, och inte som ett led i en näringsverksamhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-28 23:01

Man kan säga att nästan alltid får man en äkta högkvalitetsmaskin som håller så länge att den "dör av ålder" (dvs om man har haft den i 7 år kanske man behöver en bättre) istf av sjukdom (att den går söner och man köper en ny).

Men vissa får ett felexemplar som aldrig verkar kunna repareras - såna läser man om ibland här.

Själv har jag bara upplevt den tidigare varianten (jo, jag har behövt lämna in en iMac på reparation en gång faktiskt, men det var mitt eget fel).

Kan möjligen gå lite lättare att få rätsida på detta om du ringer Åsa Björklund på Apple - tror avdelningen heter något i stil med Apple Nordic executive relations. För en del år sedan då första iBooken och Cuben var nya så hade jag generation 1 av iBooken ( dasslocket ) som Apple i Holland nog hade i ca: 6 veckor för diverse fel - efter att ha pratat med henne den gången så fick jag erbjudandet om en ny Cube mot att jag sände dom min iBook när den skulle komma tillbaka från Sverige. Dom kan vara riktigt bra och tillmötesgående... fast OM den inte varit inne 2 gånger för reparation så får du nog allt se till att ge Apple en riktig chans att lyckas laga den.

Litet tillägg:

Den iBooken som jag nämnde hade gått bortåt 3 månader över tiden - jag hävdade rätt att reklamera varan men detta godkännde inte Apple - MEN däremot så förlängde man garantin tillräkligt för att lösa problemet.

Senast redigerat 2004-10-04 13:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-04 13:16

Trist,,,
Men jag tror inte att PC sidan är bättre,,jag har haft mycket strul tidigare med min PC maskiner, det är iof några år sedan innan jag hoppa över till MAC.. Men problemen verkar fortfarande finnas kvar eftersom min bror köpte en ny svindyr bärbar sony i maj,, den har tok pajat 3 gånger, så den har totalt spenderat mer tid hos reparatören än hos brorsan.. Det finns helt enkelt bra och dåliga exemplar av annars väldigt bra maskiner.

Fråga: Är "Dataservice" i Norrköping en auktoriserad verkstad för Apples produkter? Instämmer med Mattisa C, dvs. det bästa för alla är att vara lugn och saklig

Eftersom det är en bärbar dator behöver man inte krångla, ring Apple som sas ovan så hämtas datorn hos dig och lämnas då den hanterats klart nere i Holland.
Finns ju ingen större anledning o börja bråka med lagar och dyl direkt, men bättre o gå rätt väg från början. Jag gissar att du fortfarande vill ha din dator kvar

1
Bevaka tråden