Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac - Arbete pågår

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Arbetet med att uppdatera 99mac pågår och kommer fortsätta under veckan.

Idag (söndag) har vi genomfört en del punkter på det interna protokoll vi tagit fram inför 99mac version 5.0 uppdateringen. Flera stora uppdateringar återstår, bland annat ett nytt utseende för 99mac.

Du kommer säkert märka att flera detaljer som vi justerat i versionerna 4.0 - 4.3 har kommit tillbaka i 5.0. Det beror på att vi tvingas börja om med alla mallsidor ifrån noll, något som tagit åtskilliga timmar.

Bland dagens nyheter finner du:

- 23 forum har försvunnit ifrån sammanfattningen och totalt har antalet forum minskat med cirka 30 stycken.

- Forumen "Apple programvara, Övrig programvara, MacGamers och Radannonser Säljes" har uppdaterats med en ny form av kategorier. I stället för att skilja diskussionerna genom särskilda forum anger man ett ämne när man skapar en ny diskussion.

- Forumen "International forums" har helt utgått.

- Sponsorforumen finns tyvärr inte kvar sedan Macoteket valt att inte längre sponsra 99mac. Eventuellt kommer den del av trådarna i det fd Macoteket-forumet flyttas till "köptips". Speedmania kommer öppna ett eget forum på Speedmania.se. Mac.se forumet har flyttat till "99mac Plus", mer om detta senare.

- Funktionen "Liknande trådar" är helt automatisk och finns på alla nya diskussioner. Forumet gör en snabb sökning för att se om det finns liknande diskussioner - ett bra sätt att hoppa runt i vår enorma kunskapsbank.

- Forumkategorin "99mac" är ny och innehåller forum för medlemmar som jobbar för 99mac eller på andra sätt bidrar till vår verksamhet. Här finns forum för moderatorer, utvecklare, redaktörer, återförsäljareforumet samt 99mac Plus.

- Forumet "Macintosh News" innehåller numera minutaktuella nyheter ifrån MacNN, ThinkSecret samt Engadget.

Kommentarer kring utseendet är egentligen onödiga eftersom vi är mitt uppe i arbetet med att ta fram nya skins till 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-04 00:37

Snyggt björn och resten av crewet!

Börjar se riktigt rent å informations enligt korrekt ut..

Det gillar vi...

Grymt...

mvh tobias

Kom precis hem nu - lång dag!

Jag fortsätter imorgon, det finns mycket kvar att göra innan vi sätter stämpeln 5.0 på 99mac.

och snabb

Visst snygg ... (som jag gillar)
men jag som oftast sitter med uppringt internet uppskattar speciellt snabbheten - mycket snabbare nu. TACK!!!

och jag hoppas du sov gott
MacWitty

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-04 03:24

Mitt i natten hittar man NYa 99Mac... Rent och snyggt!!
Sheriffen, när du vaknar kan du väl fixa så att jag kan logga ut.
Ha det, Tomas

Björnström! Du var ju bjuden på våran releasefest av 99musik's CD "99klubb!" Och du väljer att uppdatera ett forum istället för en trevlig utekväll. Ojoj!

Tips: Jag skulle hellre vilja att 99mac avdelningen blev dold för dom som inte ska ha tillgång till den.. just nu är den bara störande och upptar plats för mina ögon

Jag vet inte hur ni tänkt er sen i framtiden men ha gärna den som en dold avdelning förutom till dom som har tillträde till den avdelningen..

Mvh

Martin

Ser bra ut det här, särskilt gillar jag "liknande diskussioner" längst ner i tråden.
Några förslag på vägen:
Inställningsmöjlighet att visa/gömma kategorier när man söker (dagens) nya inlägg. Själv vill jag slippa den nya kategorin Macintosh News. Jag får dem i min newsreader och vill inte ha dem här också. Det blir bara mer att scrolla igenom...
Och när vi ändå är inne på det: en RSS-feed som funkar kanske är på gång?

Som jag skrev - vi är mitt uppe i jobbet.

Djsomeone, jag hade tänkt att du SKULLE ha tillgång till 99mac Plus när vi väl sparkar igång det

Michael Nord - vi har väl diskutera RSS i evinnerlig tid nu och varje gång säger jag att 99mac exporterar forumet i RSS sedan i februari.

Konfigurerbara RSS-feeds finns sedan i februari.
Gör så här: http://www.99mac.se/forum/external.php?type=rss&forumids=XX

XX ersätter du med forumid för det forum du vill ha. Du kan ha flera forum efter varandra separerade med ett kommatecken. (forumid ser du i URL ovan)

(jag ska ta fram en speciell informationssida för XML/RSS och sedan göra färdiga kanaler för användning)

Ursprungligen av Björnström:

Som jag skrev - vi är mitt uppe i jobbet.

Djsomeone, jag hade tänkt att du SKULLE ha tillgång till 99mac Plus när vi väl sparkar igång det

Nemen dra på trissor.. BARA lilla mej Nu känner jag hedrad *ler*
förresten, vad är 99mac+? *nyfiken?*

Mvh

Martin

Ursprungligen av Björnström:

Michael Nord - vi har väl diskutera RSS i evinnerlig tid nu och varje gång säger jag att 99mac exporterar forumet i RSS sedan i februari.

Jag vet att du skrivit det, och jag menar bara att det funkar skumt. Trådar hämtas från de listade forumen, men det är inte de senaste trådarna. Jag vet faktiskt inte vilka urvalskriterier som används, men det verkar vara något slumpmässigt.
Jag har testat i NewsFire och NetNewsWire. Kan du förslå något annat program där det funkar, eller är det jag som har fel förväntningar på feeden?

Ursprungligen av Michael Nord:

Jag vet att du skrivit det, och jag menar bara att det funkar skumt. Trådar hämtas från de listade forumen, men det är inte de senaste trådarna. Jag vet faktiskt inte vilka urvalskriterier som används, men det verkar vara något slumpmässigt.
Jag har testat i NewsFire och NetNewsWire. Kan du förslå något annat program där det funkar, eller är det jag som har fel förväntningar på feeden?

Ajdå! Då får jag titta närmare på det - RSS:erna är inbyggda i forumet som standard så det är inte något som jag hackat ihop. Jag vet dock att det går att uppgradera systemet med exempelvis äkta RSS2 export etc.

Klockan går en timme efter, ser det ut som.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Klockan går en timme efter, ser det ut som.

Tidszonen var felaktig - nu stämmer klockan bättre

Är inte default typsnitt för rubriker lite för smått nu ?

  • Medlem
  • 2004-10-04 09:59

"Nya inlägg" funktionen funkar inte nu va ?

Ursprungligen av maco:

"Nya inlägg" funktionen funkar inte nu va ?

"Nya inlägg" direkt från första sidan funkar inte. Om man klickar in på t ex "Forum" och sedan "Nya inlägg" så funkar det.

Edit: Den hittar inte search.php från första sidan, sökvägen är felaktig. "forum" är inte med i adressen.

Första sidan: http://99mac.se/search.php
Övriga sidor: http://99mac.se/forum/search.php

Ursprungligen av Hagelin:

"Nya inlägg" direkt från första sidan funkar inte. Om man klickar in på t ex "Forum" och sedan "Nya inlägg" så funkar det.

Edit: Den hittar inte search.php från första sidan, sökvägen är felaktig. "forum" är inte med i adressen.

Första sidan: http://99mac.se/search.php
Övriga sidor: http://99mac.se/forum/search.php

Intressant - jag ska titta igenom URL:erna på vbindex (förstasidan), det verkar som allihopa är fel.

Försökte logga in från startsidan, men då hamnade jag på någon speedmania ÅF-login. Gick in i ett forum, och kunde då logga in.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 10:31
Ursprungligen av Leftrustle:

Försökte logga in från startsidan, men då hamnade jag på någon speedmania ÅF-login. Gick in i ett forum, och kunde då logga in.

Blir samma för mej...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 10:21

Kör ni med gzippad output buffer?
Om inte så kan ni snabba upp nedladdningstiden ytterligare för modem användarna genom o använda det.. det funkar alldeles utmärkt på pc/mac för safari och ie samt mozilla...
Tips bara..

Ursprungligen av NeoTech:

Kör ni med gzippad output buffer?
Om inte så kan ni snabba upp nedladdningstiden ytterligare för modem användarna genom o använda det.. det funkar alldeles utmärkt på pc/mac för safari och ie samt mozilla...
Tips bara..

Vi kör GZIP nivå 1 sedan 2002.

Var är det bruna stajlshiitet?

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Var är det bruna stajlshiitet?

Det du ser idag är inte 5.0, vi var bara tvungna att sluta koda igår kväll vid 01-tiden.

På grund av dåliga rutiner/slarv hade vi kodat dom gamla mallsidorna (99mac grey och original) på ett dumt sätt vilket gjorde att vi fick en massa extrajobb varje gång vi skulle ändra på smågrejer.

Igår började vi om ifrån början vilket säkert märks på detaljer här och där. Nu har vi nya rena mallar som ärver varandra - en ändring på modermallen gör att alla dottermallar får samma ändring automagiskt. Det underlättar en hel del.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-04 22:10
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Var är det bruna stajlshiitet?

Grey är jobbigt. Skärmen blir för ljust. För lite kontraster.
Men det ser ut att få tillbaka gamla färger, hoppas jag.
Jag vill ge beröm att ni gör 99mac till verkligen bra hemsidan i universum !

Jag har försökt fixa förstasidan, rapportera gärna eventuella missar i URL:er.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-04 12:11

Mina 2 cents:

Cent 1: skulle hemskt gärna se att "Liknande diskussioner" hamnar under snabbsvar och inte över.

Cent2: Tar man "Nya inlägg", så är "Ämne"-fältet för mycket. Ta bort den helt.

PS:
det här e bara vad jag tycker, blir inte alls sné om det e kvar som det e, bara mina "itches"

PPS:
fast det kanske e inte alls så det kommer vara i skarpa 5.0? isf, skit i detta inlägg

mvh
b0bben

Ursprungligen av b0bben:

Mina 2 cents:

Cent 1: skulle hemskt gärna se att "Liknande diskussioner" hamnar under snabbsvar och inte över.

Cent2: Tar man "Nya inlägg", så är "Ämne"-fältet för mycket. Ta bort den helt.

PS:
det här e bara vad jag tycker, blir inte alls sné om det e kvar som det e, bara mina "itches"

PPS:
fast det kanske e inte alls så det kommer vara i skarpa 5.0? isf, skit i detta inlägg

mvh
b0bben

Cent1: Liknande diskussioner har varit aktivt i 14 dagar nu men väldigt få har upptäckt funktionen pga dess placering under snabbsvar. Flytten gjorde att folk plötsligt hittade rätt.

Cent2: Ämne används endast i forum som har kategoriserade diskussioner - dvs flera diskussionsämnen i samma forum (kolla i exempelvis "apple programvara") och gör att sökningarna blir mycket exaktare.

När man väljer nya inlägg, går det att slippa Macintosh News då?

Det pumpas ju ut en himla massa nyheter där och vill man bara läsa "riktiga" diskussioner blir det en massa att scrolla förbi. (Och personligen så läser jag de där nyheterna i min news feed reader snarare än här.)

Ursprungligen av Adrian B:

När man väljer nya inlägg, går det att slippa Macintosh News då?

Det pumpas ju ut en himla massa nyheter där och vill man bara läsa "riktiga" diskussioner blir det en massa att scrolla förbi. (Och personligen så läser jag de där nyheterna i min news feed reader snarare än här.)

Japp, det finns redan i "nya inlägg" ovan:

http://99mac.se/forum/search.php?do=getnew&exclude=130

(ser du den där lilla excludegrejen)

Bevaka tråden