Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher Night hos Macoteket på fredag

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, iMac G5 blir en succé. Många bekanta som normalt brukar vara tveksamma till tanken om att byta, går knäsvaga och mumlar om att de måste skaffa sig en "G5" Vore ju kul om Apple lyckades producera dem tillräckligt snabbt.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-10-01 20:28

Jag var där med en PC polare, först på Inlife (när de frågade efter hur många som endast var PC användare, var han ganska ensam om att lyfta upp handen... ). Vi gick även och kollade in på Macoteket, och jag är till 70-75 % säker att han switchar...

Bli' 'e nåen striim?

Jag har en 25 minuters film som är konverterad och klar. Är tillbaka i Uppsala nu med 10Mbit upp/ner så jag ska ladda upp den på servern och slänga in den i QTSS. Återkommer om en stund

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 22:56

Björnström:
Vad filmade du? Jag såg att du komprimerade videon i butiken, men såg aldrig vad det var. Måste ha missat något, kom ganska sent!

Det va inte svårt att missa dig med Ranger t-shirten, men jag vågade mig aldrig fram och säga hej, ni såg lite upptagna ut. Ja, jag är lite blyg av mig ibland. :rolleyes:

Vi filmade Jürgens presentation av iMac. Normalt sett fotograferar vi och gör bildreportage men idag tänkte vi göra ett videoreportage. Det fungerade minst sagt dåligt.

20 minuter film är nu 345MB stor. Det blir några gig om alla laddar ner den

Det var lite kaotiskt på Macoteket idag - men du hade varit jättevälkommen att säga hej iallafall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 00:47
Ursprungligen av Björnström:

Vi filmade Jürgens presentation av iMac. Normalt sett fotograferar vi och gör bildreportage men idag tänkte vi göra ett videoreportage. Det fungerade minst sagt dåligt.

20 minuter film är nu 345MB stor. Det blir några gig om alla laddar ner den

Det var lite kaotiskt på Macoteket idag - men du hade varit jättevälkommen att säga hej iallafall!

Gör en torrent av den

<Har hört att man kan göra det med video>

Ursprungligen av Kambei:

Gör en torrent av den

<Har hört att man kan göra det med video>

Jag kan börja seeda fetversionen när det är färdigkodat under helgen. Stay tuned.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 10:34
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jag kan börja seeda fetversionen när det är färdigkodat under helgen. Stay tuned.

Det låter topp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 18:02
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jag kan börja seeda fetversionen när det är färdigkodat under helgen. Stay tuned.

Bidde det ingen torrent?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 00:57
Ursprungligen av Björnström:

Vi filmade Jürgens presentation av iMac. Normalt sett fotograferar vi och gör bildreportage men idag tänkte vi göra ett videoreportage. Det fungerade minst sagt dåligt.

20 minuter film är nu 345MB stor. Det blir några gig om alla laddar ner den

Det var lite kaotiskt på Macoteket idag - men du hade varit jättevälkommen att säga hej iallafall!

Håller med Kambei, gör en torrent fil av den annars!

Jag var uppe och kollade på Jürgen, men han hade redan börjat för länge sen med presentationen. Såg väldigt intressant ut annars! Inget bildreportage från InLife/Macoteket heller?

Hehe ja, nästa gång så ska jag heja på dig!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 00:34

Varför inte göra en Xvid lr DivX snutt av det då? Blir väl litet och bra?

Lät lite väl krångligt den där lösningen Jag var på både inlife och Macoteket, tog inlife först. Lagom mkt folk och man fick mkt tid framför nya iMac G5:an. Tyvärr hade inlife bara 256 MB ram i sina ännu, Macoteket hade stoppat i mer så de hade 512 vad jag kunde se. Men ändå laggar vissa simpla rörelser på desktopen, dålig programmering antar jag. Trist med sådana skönhetsfläckar....

I övrigt en superdubet dator, jag switchar med högsta sannolikhet.

Ursprungligen av stry:

Varför inte göra en Xvid lr DivX snutt av det då? Blir väl litet och bra?

Lät lite väl krångligt den där lösningen Jag var på både inlife och Macoteket, tog inlife först. Lagom mkt folk och man fick mkt tid framför nya iMac G5:an. Tyvärr hade inlife bara 256 MB ram i sina ännu, Macoteket hade stoppat i mer så de hade 512 vad jag kunde se. Men ändå laggar vissa simpla rörelser på desktopen, dålig programmering antar jag. Trist med sådana skönhetsfläckar....

I övrigt en superdubet dator, jag switchar med högsta sannolikhet.

Det var jag som komprimerade den i all hastighet på en av våra demoburkar som verkar ha lämmnat in lite halvt.

Hade lite stressat, så jag han inte med något finlir med 3ivx, utan det blev Apples halv sunkiga MPEG4 encoder.

Xvid och DivX är MPEG4 komplianta video streams. Det som jag antar att 99mac vill ha är en någorlunda snygg stream som funkar och kan ses av det flesta med standard installationen av Quicktime. 3ivx, Xvid, DivX utan Q-pel och GMC kan ses utan problem med en standard installation av Quicktime. Utan tillägg. Skillnaden med t.e.x 3ivx pluggen installerad är att postfiltreringen blir bättre = bättre kvalité. Men det fungerar utan. Vilket är bra.

Efter streamen är upplagd, så skall jag i sammstånd med Martin och Macoteket där jag jobbar koda ett par olika alternativ. Från DV (givetvis), så det blir optimalt för alla slutanvändare.

Angående fönster uppdateringen så är det inte något som är unikt för den nya iMacen. Utan jag har upplevt det även med på burkar med dom senaste ALU skärmarna. Men bara i Carbon program (förrutom Adobes program bör påpekas). Däremot så testade jag lite snabbt att rendrera lite effekter i Motion. Det tog märkvärt snabbare att rendrera på iMacen än på en G5:a 1.6 ghz trots att G5:an borde ha lite fördelar. Men det kan visserligen ha berott på andra saker. Men en sak är iaf säker. Det är att den nya iMacen är en riktigt vass dator. Även 17 tummaren. Och som Jürgen B visade exemplariskt och pedagogiskt är det lätt att uppdatera och underhålla den nya iMacen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 00:50

20 min typ 10*10 cm i MPEG 4 blir väl inte så stort?

Ja? Vill se!

Christopher har fått käll-"filmen" nu så han kan koda hur mycket han vill. Kanske dags för en quicktime-sändning på måndag klockan 19.00 istället? Vi har ju en QTSS och www.99mac.tv

Jürgen skruvar isär iMac G5 på filmen och lyckas inte skruva ihop den igen, komik på hög nivå

  • Medlem
  • Flen
  • 2004-10-02 14:14

Varför inte en Lördag?

hopplöst när man inte bor i tokholm eller storstadsregionerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 16:45

Vad hände med strömmen?

Har tyvärr inte tid just nu. För mycket kunder idag för att göra något seriöst. Har faktiskt ett liv också
Strömmar kommer under måndagen/tisdagen.

Martin inte ljuga nu.. skruva gick ju men klicka ner locket var det ju sämre med..

Tråden fortsätter här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=425805

(med bildreportage)

Bevaka tråden