Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kostar det egentigen att inte stänga av datorn?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-03 10:57

Nu när man tänker på ozonskikt, miljön i allmänhet och plånboksfrågor i synnerhet:

Om jag bara har systemet igång på min G5 1,8Gb single över natten, inte i vila, skärmarna avstängda, vad kostar det egentligen per månad? Nån som vet eller kan hänvisa till nån uträkning nånstans?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-03 11:29
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Tack, hittade inte den tråden.
Men det var lite luddiga svar...och det var liksom inget klart hur mycket EXTRA nattkörningen kostade, utan mer generellt vad det kostar att ha datorn igång över hvud taget.
Finns det inget svagströmsgeni som kan räkna ut sånt här, månne?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-03 11:39

Varför inte bara försätta datorn i vila?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-03 12:06
Ursprungligen av Mondo:

Varför inte bara försätta datorn i vila?

Huh?
Jag frågade om nån vet vad det kostar att ha datorn igång på natten, inget annat.

Den exakta kostnaden beror ju på hur din dator är bestyckad och vad den gör under natten, och vilken elleverantör du har.
För att inte tala om hur långa dina nätter är....
Bäst är nog att köpa en sån där billig mätare av Classe.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-03 13:27
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Den exakta kostnaden beror ju på hur din dator är bestyckad och vad den gör under natten, och vilken elleverantör du har.
För att inte tala om hur långa dina nätter är....
Bäst är nog att köpa en sån där billig mätare av Classe.

Nja...inte betyder bestyckningen nåt om det bara är OS:et som står på, eller? Skit samma vilket förresten: det skulle räcka med en siffra på en dator (gärna samma som jag har) i originalversion, etc. Sen räcker det väl att veta själva strömförbrukningen så kan man kolla priset själv eftersom det - mycket riktigt - varierar mellan olika leverantörer och olika taxor vid olika tider på dygnet.
En normal natt är väl 8 timmar, med det spelar ju heller ingen roll: Ta siffran per timme, då.
Jag har förskt hitta detta hos Apple utan att lyckas. Borde ju stå nånstans om man säljer datorer som man inte ska stänga av.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-03 12:55

Jag har både stationär och laptop igång under nätterna, har så haft i flera år. Vet inte vad det kostar men har ännu inte blivit fundersam över elräkningarna. Det ingår i min livsstil

En dator som arbetar stenhårt ligger ju knappast på full effekt heller. Läs vad ditt nätaggregat drar och så räknar du därifrån helt enkelt!

Bestryckningen spelar visst roll. Sätter du i massor med feta instickskort och maximerar antalet diskar och sedan driver externa enheter med Firewire och USB skiljer det sig.
Tillverkarna specar bara en maximal förbrukning eftersom det inte tjänar något till att speca mer exakt eftersom de bara blir stämda då, typ.
En dator som inte ska stängas av förväntas nog i många fall göra något även på natten.

Gå till Classe!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-04 19:17
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Bestryckningen spelar visst roll.

Jo, jag uttryckte mig luddigt.
Jag menar att det skulle vara en tillräcklig fingervisning om t.ex. Apple kunde redovisa konsumtionen på en maskin som är helt standard.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Gå till Classe!

Nä. För slö.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 14:02

Om du antar att datorn drar ung. 200 W när den inte jobbar (högt räknat, en nätdel brukar vara på ung. 300W, men den jobbar sällan vid den effekten) så förbrukar den alltså 1 kWh på fem timmar. En kWh kan kosta olika beroende på elleverantör, men om du antar att det kostar 75 öre så blir det allså 75 öre var 5:e timme. Dvs. ung. 1.5 kr under tio timmar när du inte använder datorn. Med lite varians i variablerna ovan så räkna med mellan 1-3 kr under natten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-09 16:58
Ursprungligen av hkkvarns:

Om du antar att datorn drar ung. 200 W när den inte jobbar (högt räknat, en nätdel brukar vara på ung. 300W, men den jobbar sällan vid den effekten) så förbrukar den alltså 1 kWh på fem timmar. En kWh kan kosta olika beroende på elleverantör, men om du antar att det kostar 75 öre så blir det allså 75 öre var 5:e timme. Dvs. ung. 1.5 kr under tio timmar när du inte använder datorn. Med lite varians i variablerna ovan så räkna med mellan 1-3 kr under natten.

Fiffigt.
Så på ett år förbrukar man alltså ungefär 500kWh i onödan och får betala mellan 400 och 1.000 i skattade pengar (oftast) för "nöjet" att inte stänga av den vilket motsvarar en bruttolön på ca 800-2.000.
Tack för exemplet!

Datorn drar inte 200 W mer än en 200W förstärkare drar 200W. En dual 1.25 G4 eller en 2.8 GHz Pentium 4 drar 150W med full kräm på CPUna (folding@home) resten av nätdelen är till för att tåla att du petar in 3 hårddsikar till, en till brännare, kraftigare grafkkort etc.

Så i viloläge ligger du närmare 20W än 200W, i vanligt men inaktivt tillstånd forstäätter ju HDn att snurra och så men det är snarast runt 50W om nu en 1.8 GHz G5 liknar en dual G4 eller en P4 box.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 16:43
Ursprungligen av hkkvarns:

Om du antar att datorn drar ung. 200 W när den inte jobbar (högt räknat, en nätdel brukar vara på ung. 300W, men den jobbar sällan vid den effekten) så förbrukar den alltså 1 kWh på fem timmar. En kWh kan kosta olika beroende på elleverantör, men om du antar att det kostar 75 öre så blir det allså 75 öre var 5:e timme. Dvs. ung. 1.5 kr under tio timmar när du inte använder datorn. Med lite varians i variablerna ovan så räkna med mellan 1-3 kr under natten.

Mig veteligen så ligger väl g5:ans nätdel på en 6 - 700 W?
Eller gäller det bara för de med vätskekylning?

1
Bevaka tråden