Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvärtomscanner??

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag fotat en hel del med min Nikon D70 hela sommaren, mycket fina bilder blev det. Härlig kamera!

Dessutom blev det en del negativ med de vanliga analogkamerorna också. Negativarkivet innehåller bilder sedan första och andra världskriget tagna av släktingar till mig. Sedan har jag tusentals bilder jag själv tagit under större delen av mitt liv. Alltihop läsbart med olika superenkel teknik (förstoringsglas, scanner, diaprojektor mm mm).

Efter att ha sett det utmärkta TV-programmet häromveckan (repris gick idag) "Digital skymmning" slog det mig att när jag en gång har lämmnat detta jordelivet så kommer alla negativen att finnas kvar, men de digitala bilderna lär nog inte överleva ev. släktingars arvtagande... Ingen släkting är haj på dator, och ens om de vore det, hur orka migrera digitala bilder man ärvt?

Då slog det mig att jag skulle vilja ha en 'tvärtomscanner' (eller tjänst) ! Dvs att jag gör ett urval av mina bästa digitala bilder som jag har och sedan får dem överförda till negativ (eller diapositiv) med bästa möjliga kvalitét. Dessa kan jag sedan lugnt arkivera och 'glömma bort', de kommer att finnas tillgängliga i säkert 100-150 år (vilket räcker, sen får nån annan migrera om det är intressant). Mina släktingar kommer att ha tillgång till dessa på ett okomplicerat och säkert sätt, samtidigt som jag själv har en 'extra backup' om det otänkbara sker.

Har jag snubblat på en affärsidé eller finns redan produkten/tjänsten??

Aldrig själv hört talas om det, och jag tycker det låter som en kanonidé.

Vill själv inte ha en massa papperskopior, men negativremsor/diabilder vore kanon. Tar liten plats. Och håller länge.

  • Medlem
  • 2004-10-02 18:19

Jag har gjort "digitalt till dia" vid något enstaka tillfälle med mycket gott resultat. Enda haken är väl att det är hur dyrt som helst, men det kanske det kan vara värt??
Kolla Odenlabs digitala prislista http://www.odenlab.se/files/para/prislista_digital_040503_webb.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 18:08

Jag vet att ProLabbet kan göra nya neg ifrån digitala bildfiler..

Senast redigerat 2004-10-02 18:22
Ursprungligen av Fredric:

Jag vet att ProLabbet kan göra nya neg ifrån digitala bildfiler..

Det där var en BRA länk! Dags att samla sig till en beställning!

1
Bevaka tråden