Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone - om den ändå vore verklighet

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 02:17

Det har ältats fram och tillbaka länge: Apples registrerade varumärke iPhone.
En del säger att det blir en telefonitjänst, andra (däribland jag själv) hoppas att det blir en mobiltelefon.

Hittade den här bilden på nätet och kan inte annat än be till högre makter om att Apple har åtminstone en liknande produkt på gång.

Tänk er ett nedbantat OS X i mobilen...

Det vore feting! Jag antar att den där bilden är från nån som vill göra sig lustig…?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 02:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag antar att den där bilden är från nån som vill göra sig lustig??

Ja, troligen. Man ser Sony Ericssons logga längst ned och Apples överst. I mitten sitter något som liknar iPodens rullhjul.
Underdelen av telefonen är ju en T610.
Dessutom är det lite för likt "stora" OS X.

För bra för att vara sant med andra ord.
Men man kan ju drömma...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 02:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Ja, troligen. Man ser Sony Ericssons logga längst ned och Apples överst. I mitten sitter något som liknar iPodens rullhjul.
Underdelen av telefonen är ju en T610.
Dessutom är det lite för likt "stora" OS X.

För bra för att vara sant med andra ord.
Men man kan ju drömma...

Det är en designstudie från en brittisk blaska.

  • Medlem
  • 2003-06-06 03:51

å det är ju tröttsamt att det skall vara macosx på alla jävla prototyper, snacka om dålig fantasi......

ge mig en anledning att köra X på en telefon....

en långtradarstol hade ju varit det bästa för en moppe, eller hur?

frågetecken.se

det verkar vara synnerligen ineffektivt, faktiskt… Fast docken kanske är klok att ha med, jag vet inte… jag skulle dock älska att kunna använda telefonen som dator, med en fet telefoninternetuppkoppling och ganska ordentlig skärm… hoppas Apple gör nåt kul med iPhone, eller låter nån annan göra nåt kul med det…

En anledning att köra X i en telefon, ja bara för att INTE köra Windows kanske

Läs mer om M$ proppade mobiler i följande trådar:
http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=23998 (Qtek)

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=23123 (Mitac)

Tom jag som anti-M$ skulle kunna tänka mig en sån där telefon, speciellt den sistnämnda..jag skulle absolut ha en om det var X i den istället..

Tänk större, tänk mobil med wlan... SD kort osv. Plötsligt har du den här digitala kamraten du alltid saknat.. i EN pryl.
Telefon, kamera, wlan, dator, mp3spelare osv... Apple är nog det företaget som bäst av alla skulle kunna banka ihop allt det där i ett snyggt skal (så länge det är flipmodell enligt mitt tycke).
SE´s nuvarande modeller är sjukt fula tycker jag.. Z1010 är rätt ok däremot.
Fan va grymt när man slänger igen locket så går mobilen ner i vila, på samma sätt som med dagens powerbooks/ibooks.. givetvis skall det gå att ställa in beteendet samt motta samtal/sms osv, men iaf. O så öppnar man locket o wips har man en liten dator i handen.

Att SE och Apple har ett samarbete är ett faktum - att dom skall komma med gemensamma produkter är inte lika säkert. Men, en kompis och tidigare kollega till mig - som arbetar på en av SEs utvecklingsavdelningar sa för ett tag sedan - som svar på min fråga varför inte SE och Apple gör något "fräckt" tillsammans - hans kommentar var kort och gått - "vänta och se..."

om detta sker - att en telefon släpps - lär en stor hängiven massa appleanvändare köpa SE/A-telefoner...och om man ser på iPod - som har lockat PC-användare till Applehårdvara så är jag övertygad om att en Apple-telefon ökar medvetenheten ännu mer

  • Avstängd
  • 2003-06-08 10:54

En så´n lur plus ett tunt ihopvikbart tangentbord.
Kanske ett par OLYMPUS glasögon "Skärm"

http://www.olympusamerica.com/cpg_section/cpg_eyetrek.asp

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-06-08 11:00

Jag tror/hoppas på en kombinerad iPod-telefon-handdator. EN pryl att ha i fickan alltså och i ett smidigt format. Är det någon som skulle lyckas med det så är det nog som sagt Apple.

Var och tittade på SE och Nokias stora dator-telefoner, men de kändes som ett steg tillbaka 10 år i tiden designmässigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-08 12:51

Det är något lurt med det här. Varför skulle Apple ge sig in i mobiltelefonbranschen när så många andra tillverkar sånt bättre?

Såvisa inte Apple köper Palm (om nyligen köpte Handspring). Palm skulle kunna samarbeta med Motorola...

Windows i mobilen...? Det måste väl vara ett skämt ändå?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-02-19 00:06
Ursprungligen av Mondo:

Det är något lurt med det här. Varför skulle Apple ge sig in i mobiltelefonbranschen när så många andra tillverkar sånt bättre?

Såvisa inte Apple köper Palm (om nyligen köpte Handspring). Palm skulle kunna samarbeta med Motorola...

Windows i mobilen...? Det måste väl vara ett skämt ändå?

HAHA! Tur att du inte jobbar som analytiker

Så här några år senare, med facit i hand, kan man konstatera att:

… Apple lyckades "rätt" bra trots duktiga konkurrenter.

… Palm och Motorola nog vore de två absolut sämsta alternativen till samarbete för Apple och dess iPhone.

… Windows har funnits för mobiler i ganska stor utsträckning under några år nu.

Windows i mobilen är ju ett faktum (sen om du var lustig så ). Finns både PDAs och mobiler med Windows Pocket PC 2002 Phone Edition.

http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010054238
Där har du en tex..

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 23:04

o jag som hade nöjt mej med ett litet bluetooth chip i min iPod o en liten mick på "lursladden"...
då hade musiken tystnat o så hade jag kunnat svara i lugn o ro utan att behöva rota fram nallen...
i o för sej...
när man ändå e i farten så kan man ju slänga dit en go liten display med nummerpresentatör...
så för min skull behöver inte apple trolla fram en ny nalle...
fast det hade ju inte varit fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 16:22
Ursprungligen av grismasken:

o jag som hade nöjt mej med ett litet bluetooth chip i min iPod o en liten mick på "lursladden"...
då hade musiken tystnat o så hade jag kunnat svara i lugn o ro utan att behöva rota fram nallen...
i o för sej...
när man ändå e i farten så kan man ju slänga dit en go liten display med nummerpresentatör...
så för min skull behöver inte apple trolla fram en ny nalle...
fast det hade ju inte varit fel

Usch. Med en batteritid på 6 timmar eller något. En mobil får ju halvetad batteritid när man slår på Buetooth på heltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 12:58

Jag tror att Apple faktiskt håller på med en telefon. Om man tittar jobbsökningar från Apple den senaste tiden söker de både en "RF Hardware Engineer," och folk med Bluetooth och Wi-Fi erfarenhet.

Jag tror att dessa killar ska jobba på en Appletelefon...

Senast redigerat 2004-10-03 00:29

En Appletelefon med inbyggt iChat AV

om apple ska komma fram med en iphone så hoppas jag verkligen att de inte använder samma batteri de använde i ipod.
dessutom är jag innerligt äcklad av nya telefoner med allt inbyggt. jag vill inte ha en 640x480 pixels kamera! (min 5Mpixel kamera med optisk(!) zoom räcker långt). nej, vad jag vill ha är en liten funktionell enhet med kompatibilitet och "expanderbar design", så som bluetooth och iport/wifi. sen kan jag gärna streama musiken från min ipod eller ibook eller vad som helst. eller t o m använda ipoden som lagringsenhet till iphone.
jag vill inte vara begränsad bara p g a enhetens yttre dimensioner, jag vill vara obegränsad av dess inre dimensioner.

jaja, jag är trött och sur..

äh.

ge mig min iphone nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 00:04

En liten sökning på Google visar att WiFi-utrustade telefoner snart kommer på bred front.

Eftersom Apple ligger långt fram vad gäller inovativa lösningar kring trådlöst (AirPort, AirPort Extreme, AirPort Express), så kanske det inte är omöjligt att vi se en telefon från just Apple.

Jag tänker mig en:

- Trådlös telefon ...
- Möjligen med kamera...
- Kör via AirPort (802.11b/g)...
- Syncas mot Adressboken...
- Stödjer iChatAV...
- Konfigureras från Maccen...
- Stödjer IP-telefoni (SIP/VoIP)...
- Nyttjar basstation mot telenätet....

Ja, ni förstår säkert tanken...

-Torkel

Intressant läsning! Använder själv en treo 600 var eviga dag. Mycket potent för sin storlek. Om de går ihop med Apple... Mumma! Tråkigt att inte en enda länkning i tidigare inlägg fungerade för mig. Förmodligen beror det på det skit-OS jag har i min maskin.

OSX tema

Tillsvidare går det ju bra att pryda sitt telefonfönster med ett snyggt osx tema (k700). Då har man åtminstone kommit en bit på vägen mot osx i telefonen.

Lite OT kanske, men varför finns det inga vanliga telefoner (dvs för fast telefoni) med stöd för synkning och annat kul. Kom att tänka på det härom veckan när jag, eller rättare sagt min flickvän, köpte en trådlös och satt halva kvällen och la in alla nummer...

Ursprungligen av Hagelin:

Lite OT kanske, men varför finns det inga vanliga telefoner (dvs för fast telefoni) med stöd för synkning och annat kul. Kom att tänka på det härom veckan när jag, eller rättare sagt min flickvän, köpte en trådlös och satt halva kvällen och la in alla nummer...

har faktiskt tänkt samma tanke

Har även jag tänkt denna tanke. Skulle sälja duktigt om man kunde synka hemtelefonen med adressboken i datorn.

Vad jag helst skulle vilja hitta är en liten USB-pryl som förvandlar iBooken till en komplett trådlös handenhet...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-18 21:14

Mycket roliga spekulationer i den här riktigt gamla tråden. Tänk vad fel vissa hade, medan andra hade hur rätt som helst på vissa punkter.

"Varför skulle Apple ge sig in i mobiltelefonbranschen när så många andra tillverkar sånt bättre?"

Jag tycker att Apple lyckades ganska bra ändå, eller hur?

nu1mlock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 10:34
Ursprungligen av nu1mlock:

Mycket roliga spekulationer i den här riktigt gamla tråden. Tänk vad fel vissa hade, medan andra hade hur rätt som helst på vissa punkter.

Bevisar att det är kvalité och inte kvantitet som räknas när man skriver. Några få här som tex Adrian lyckas med båda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-19 06:57

Om man läser Lijons första inlägg i denna tråden förundras man hur pricksäkert den är!

1
Bevaka tråden