Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandstelefoni

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 21:52

Tänkte höra om någon använder sig av bredbandstelefoni under MacOS X. Vore roligt att höra eventuella erfarenheter av det då jag tänkte skaffa bredbandstelefon istället för fast telefon.

/Simon

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-30 22:25

Det har varit mycket diskussioner om detta här på 99mac. Sök av lite.
Vet inte vad du är ute efter, men om du vill ersätta vanlig telefon med bredbandstelefon och kunna bli uppringd av andra vanliga telefoner, ha nummerpresentation osv precis som en vanlig telefon... glöm att köra den via dator och kolla istället in TELE2s bredbandstelefon. Där använder du din valiga telefon, trådlös om du så vill. Ingen abonemangskostnad. Kolla in hos TELE2.
¨

  • Medlem
  • 2004-10-02 00:15

Bredbandstelefoni under MacOSX!!!!
Jag kanske har missförståt det hela, jag bor i ett hus i täby och har BB-bolaget som leverantör och sedan ca 1 år tillbaka har även använt BB-bolaget för telefoni, telekontakten kopplas ju till en låda tillsammans med nätverkssladden och i andra ändan kopplas lådan till BB-uttaget, altså telefonen går inte via datorn, skulle då i så fall operativsystemet som du använder i din dator spela någon roll?? eller har jag missta något här
Sia

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-02 00:25

Nyfiken på hur din koppling ser ut, Sia.
Har du endast BB= Är det ADSL? Har du Telia som "grund" i denna koppling eller är du fri från Telia?
¨

  • Medlem
  • 2004-10-02 00:50

Ok, så härser det ut, jag har en kabel mellan bb-uttaget (ej tel jack) till en liten låda från Cisco som heter ATA188 med texten Analog telephone adaptor, från denna låda går ut 2 sladdar en till datorn och en till tel. Jag har bredbandsbolaget som leverantör, ingen ADSL utan riktig bredband, telia abonemanget sa jag upp i samband med att jag gick över till BB, skönt att bli av med de monopol-ligisterna
Sia

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-02 00:59

Okay. Skulle själv skaffat TELE2s Bredbandstelefoni om vi inte varit tvungna att ha Telia här p.g.a ADSL. TELE2s lösnng är troligtvis snarlik din. Det fungerar som en vanlig telefon. Man kan ringa från den och till den. Den har ett vanligt telefonnummer osv.
Utan dator alltså. Finns inga dator-lösningar vad jag vet som ersätter telefonen. Man kan ringa ut/från men inte till. Datrolösningar kan bli billigare om man pratar med folk i andra länder mycket. Då krävs det dock att dom har liknande lösningar.

Vad har du för samtalstaxor, type sverige-samtal, mobil, utlandssamtal?
Fungerar den som en vanlig telefon? Dvs. kan man ringa till den, har du nummerpresentation, vidarekoppling osv?
¨

  • Medlem
  • 2004-10-02 01:32

Taxor vet jag inte mycket om, de påstår att det är billigare än telia men det var inte det som var anledningen till bytet utan enbart för att jag var less på Telia-fasoner och deras monopol, klart man kan ringa til mitt nummer, jag har till och med samma nummer som jag hade då jag hade telia som operatör, nummerpresentaionen fungerar också utmärkt och enligt BB ska alla AXE tjänster också fungera men har inte provat de ännu
Sia

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-02 10:52

Jag har nu skaffat Tele2 IP telefoni för att ersätta de 2 extra tele linjer som jag har haft via isdn (min tidigare surflina före ADSLn som kom i sommar). Ingen kvartalskostnad från Tele2 får betala 399:-/st för de gamla telefon nummer som jag vill skall flyttas över. Nummer presentation (9:-/mån) och telefon svarare (9:-/mån) obegränsade Sverige samtal utan öppningsavgift (99:-/mån) är extra tjänster som man kan beställa. Startpaket (Telefonidosa + installationsmanual) kostar 699:-

Ljud kvaliteten är helt ok, inga fördröjningar hittills.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-02 11:12
Ursprungligen av MikaelF:

Jag har nu skaffat Tele2 IP telefoni för att ersätta de 2 extra tele linjer som jag har haft via isdn (min tidigare surflina före ADSLn som kom i sommar). Ingen kvartalskostnad från Tele2 får betala 399:-/st för de gamla telefon nummer som jag vill skall flyttas över. Nummer presentation (9:-/mån) och telefon svarare (9:-/mån) obegränsade Sverige samtal utan öppningsavgift (99:-/mån) är extra tjänster som man kan beställa. Startpaket (Telefonidosa + installationsmanual) kostar 699:-

Ljud kvaliteten är helt ok, inga fördröjningar hittills.

Kul att du kollat in TELE2. Vi håller ockå på att kolla det för att ersätta 2 eller 3 linjer. Vad har du för hastighet på ADSL? Kan du använda båda telefonerna samtidigt utan problem?
¨

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-02 12:10
Ursprungligen av bod:

Kul att du kollat in TELE2. Vi håller ockå på att kolla det för att ersätta 2 eller 3 linjer. Vad har du för hastighet på ADSL? Kan du använda båda telefonerna samtidigt utan problem?
¨

Jag har ADSL 512K (bor på landet och detta är nuvarande max hastighet)

Min krav på hastgheten från Tele2s info:
"För att ringa med Tele2 Bredbandstelefoni är det enda kravet att din bredbandanslutning erbjuder en hastighet på minst 128 Kbps i vardera riktning."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 11:34

Den stora fördelen med Bredbandsbolagets och Com Hems telefonitjänster är att de inte påverkar kvaliteten på din bredbandsuppkoppling, du kan fortfaranda surfa etc med full hastighet även om tonåringen i huset belägrar telefonen.

Dessutom är det skönt att bara behöva ringa till _en_ kundservice om det blir problem med telefonen, haha!

Själv har jag haft BBBs ip tele och deras 10 / 1 bredband via adsl.
Jag sade med andra ord upp mitt abonnemang med Telia när jag skaffa ip telefonin.
Men nu har jag flyttat och i min nya lägenhet var det riktigt Boastream bredband 10 / 10 vilket jag givetvis föredrog frammför adsl...
Men tydligen fungerar inte BBBs IP tele tilsammans med Boastreams fiber bredband...
I och med att jag sagt upp teleabonemanget hos Telia stötte jag på patrull..
Efter lite research kom jag fram till att Tele2s ip tele var det bästa alternativet.
Det som lockar mest är att kunna "flytta med" telefonen när man är bortrest. Tycligen kan man koppla in ip tele boxen i vilken bredbands hub som fyller överförings kraven... Sweet!.
Telia har en slags ip tele som gör datorn till telefon men suprise, programvara finns enbart till pz.

Så om du vill använda datorn som telefon får du ta och greppa en ny intel mac nästa år...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-15 16:59

Det går att köra IP-telefoni med mjukvaruklient i Macen om man nu vill detta. Teleoperatören Digisip AB till exempel erbjuder IP-telefoni med anslutning till allmänna telefonnätet och de använder enligt egen uppgift den öppna standarden SIP "efter bästa förmåga". Detta innebär att det med stor sannolikhet fungerar fint med en tredjepartsklient, men det nämnda exemplet (Digisip) lämnar bara support på deras egna boxar och Windows-klienter.

Ja och så finns ju Skype till Mac. De erbjuder ju också anslutning till allmänna telefonnätet. Vill man vara riktigt bisarr så kör man någon av nämnda tjänster och ansluter till internet via mobiltelefonen :).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-15 17:18

Den mest funktionella klient jag hittat till Mac OS X heter X-lite från X-ten, numera CounterPath.
Andra exempel på operatörer är Rix Telecom och Telia. Telia hade ett erbjudande för ett tag sedan där man kunde få gratis Bredbandstelefoni via datorn. Har för mig att jag fick i gång det i X-lite, men har tappat bort lösenordet och det har tagit dem över en månad att fixa det...

1
Bevaka tråden