Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göteborg älskar nya iMac G5!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple-återförsäljaren MacForum premiärvisade idag nya iMac G5 i deras butik på Kungsgatan i Göteborg. Två maskiner i 20-tumsutförande med 1.8GHz G5-processorer fanns på plats för testning, och de sålde även ett antal ytterligare under dagen till lyckliga kunder. Intresset för de nya maskinerna var stort, och MacForum hade laddat upp med rikliga mängder förfriskningar och tilltugg.

99mac-medlemmen Henrik "hgus" ger tummen upp för nya iMacen: "-Den är mycket fräschare i verkligheten än på bild. Den omdiskuterade plastytan under skärmen är heller inte alls ett problem" kommenterar han.

En av Sveriges gladaste Macägare idag? Den här killen fick med sig en iMac 20-tum hem efter besöket på MacForum.

OS 10.3.5 var förinstallerat på dessa maskiner med 1.8 GHz G5-processorer och 20-tums skärmar.

Många ville fram och testa och macarna fick sällan vara ensamma fler än några sekunder i taget.

Tack vare att den nya iMacen är utrustad med en kraftfull G5-processor klarar den krävande spel utan problem. Trots den höga upplösningen på 20-tumsskärmen var det inga problem med bildfrekvensen i detta spel, som (bokstavligen) flög fram!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 21:26

Vad är det för spel i #1 ? Var det bra framrate osv? Annars är just grafikkortet den del som jag tycker är svagast i iMag G5.

Annars grym! Klämde idag på en på Inlife & Macoteket i Sthlm nyss.

Ursprungligen av stry:

Vad är det för spel i #1 ? Var det bra framrate osv? Annars är just grafikkortet den del som jag tycker är svagast i iMac G5.

Det känner jag inte till, men någon som var där och testade bör ha koll. Det flöt på mycket bra (konstant 60fps) enligt min bedömning. Dock var grafiken möjligen inte så grafiskt avancerad jämfört med nyare spel som Unreal Tournament 2004. Jag tror dock du kan spela det senare på denna iMac utan några problem alls.

Ursprungligen av stry:

Vad är det för spel i #1 ? Var det bra framrate osv? Annars är just grafikkortet den del som jag tycker är svagast i iMag G5.
.

Vet inte vad du menar med #1 men det enda spel jag ser på bilderna än Nanosaur 2. Sjukt cool. Går att spela med 3D-brillor oxå.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 21:29

Jag var jätteglad när jag packade upp imacen (det är jag som är på bilden med Clion),
men sen märkte jag att det är en död pixel mitt på skärmen!!!
Vad händer nu, måste man vänta i flera månader innan man får en ny dator??!!

Ursprungligen av Texas:

Vad händer nu

Får man förmoda att du hänger på låset till butiken imorgon och förhoppningsvis får ett svar?!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 22:02
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Får man förmoda att du hänger på låset till butiken imorgon och förhoppningsvis får ett svar?!

Yep, hoppas det går att lösa snabb!

De jag funderade på hur allt kunde få rum. En annan sak var att jag tyckte att färgerna blev konstiga när man kollade från sidan och de ganska skarpa kanterna. Annars gillade jag den.

Bra bilder! Mycket bättre än jag har lyckats åstadkomma på Macoteket faktiskt.

Jag tog en kort film som visar när en kille spelar Nanosaur 2 på iMac G5-an. Den är bara 15 sekunder lång och kameran är tyvärr limiterad till 15 bilder i sekunden, men man får en idé om vad det handlar om.

Nanosaur 2 på iMac G5 ( 1.3 MB )

Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag tog en kort film som visar när en kille spelar Nanosaur 2 på iMac G5-an. Den är bara 15 sekunder lång och kameran är tyvärr limiterad till 15 bilder i sekunden, men man får en idé om vad det handlar om.

Nanosaur 2 på iMac G5 ( 1.3 MB )

Titta på filmen. tänk er samma sak med två skärmar och tangentbord, tänk 3D-glasögon, tänk målsökande robotar, tänk dog-fight, tänk WHHOOAW!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 22:44

Vet ni vad riktiga män gjorde när affärerna visade den ny iMacen?

Svar: Låg och sov

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-01 22:45

Jag tycker att iMacen är en stor fin härlig sak som jag inte skulle tacka nej till att ha i vardagsrummet (eller vilket rum som helst!). Den får 9 stekta fiskar av 10 möjliga!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-01 23:11

Nya iMacen var som sagt ovan riktigt trevlig, väldigt snygg och stor skärm. Jag skulle gärna sett 17" förstås. Det enda stora minuset är tangentbordet, men det kanske bara är jag som vill ha "knackiga" och inte "svampiga" tangentbord...

Den är verkligen snygg! djup genomskinlig plast, och inte så störande vit fläck som jag trodde. Första intrycket var faktiskt "vilken stor skärm!" (men då är det ju lite skillnad mellan 12,1" iBook och 20" iMac också...)

En annan sak som vi har diskutera är ljudet, både arbetsljudet och högtalarna. Datorn var enligt mig mycket tyst, men det blir nog mer när fläktarna är igång. Och högtalarna? Bra för att vara inbyggda, men inte så mycket att hänga i julgran' jämfört med "riktiga" högtalare. Den maximala ljudnivån var inte heller så stark. Men eftersom de inbyggda högtalarna inte kan förväntas ha någon bättre kvalitet pga att de ska få plats, så är det ju lika bra att de inte stör designen.

*förresten: Wohoo, jag är på framsidan! *

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 08:29
Ursprungligen av hgus:

Och högtalarna? Bra för att vara inbyggda, men inte så mycket att hänga i julgran' jämfört med "riktiga" högtalare.

Som den hifipotta man är så provade man ju givetvis att flytta datorn lite närmare väggen (ger ju högtalarna bättre impendans på luften att jobba mot) och rent subjektivt gjorde det några decibel i basen… …närmare i så måtto att överkanten var nära väggen och skärmen (oj, vart tog datorn vägen) var i vettig vinkel… …det blev bättre av att skjuta in datorn (oj, vart tog skärmen vägen) mot väggen än av att höja basen i iTunes equalizer… …men det är ju egentligen trix ett ur högtalarpraceringshanbokens tio små tips

  • Medlem
  • 2004-10-02 01:06

Jag var där, och den bilden är beviset, tack Xerent Blev väldigt varmt med den halsduken där inne, så jag orkade bara vara där i en halvtimme eller så

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-02 11:58

brn: Haha!

hgus: Jag älskar det svampiga tangentbordet. För min del kunde det lika gärna vara ännu mer svampigt. Jag fullständigt hatar tangentbord vars knappar saknar lite fjädring och som låter som akustiska plastvidunder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-02 12:21
Ursprungligen av xerent:

brn: Haha!

hgus: Jag älskar det svampiga tangentbordet. För min del kunde det lika gärna vara ännu mer svampigt. Jag fullständigt hatar tangentbord vars knappar saknar lite fjädring och som låter som akustiska plastvidunder.

Det bästa tangentbord jag vet är det som pappa fick med sin IIfx på den gamla goda tiden... Tvåa är tangentbordet på min gamla iBook (dasslock), men jag gillar mer och mer min nya iBook. Ge mig en iMac så vänjer jag mig nog ganska snabbt.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-10-02 13:44
Ursprungligen av hgus:

Det bästa tangentbord jag vet är det som pappa fick med sin IIfx på den gamla goda tiden... Tvåa är tangentbordet på min gamla iBook (dasslock), men jag gillar mer och mer min nya iBook. Ge mig en iMac så vänjer jag mig nog ganska snabbt.

Vad är det ni säger!
Apples tangentbord är ju de skönaste som fins att knappa på!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-02 23:36
Ursprungligen av Ovsing:

Vad är det ni säger!
Apples tangentbord är ju de skönaste som fins att knappa på!!

Inte då! Far min har en 0,5-kg relik från 1980-talet tillverkad av keytronic till sin PC som är ännu mera "svampig" än Apples vita. Helt underbart är det att skriva på.

Bäst är Apples Extendedtangentbord (troligen det du menar när du pratar om IIfx). Som tur är har man ett sådant och en iMate. Så det kan man använda fortfarande. Det är verkligen underbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-03 10:20
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Bäst är Apples Extendedtangentbord (troligen det du menar när du pratar om IIfx). Som tur är har man ett sådant och en iMate. Så det kan man använda fortfarande. Det är verkligen underbart.

Jepp, Apple extended keyboard. Mmmmm... Och far min skrev många böcker på det. Riktig kvalitet. Men jag är rädd att det försvann när 8500:an blev stulen. En tröst är ju iaf att tjuvarna blev ganska blåsta, de tog en 7200 och en 8500 år 2002. Lycka till att få några pengar från de burkarna!

Ack, vilket skönt tangentbord... *nostalgisk*

Ursprungligen av hgus:

Jepp, Apple extended keyboard. Mmmmm... Och far min skrev många böcker på det. Riktig kvalitet. Men jag är rädd att det försvann när 8500:an blev stulen. En tröst är ju iaf att tjuvarna blev ganska blåsta, de tog en 7200 och en 8500 år 2002. Lycka till att få några pengar från de burkarna!

Ack, vilket skönt tangentbord... *nostalgisk*

Ett tips: Det finns många oupplysta själar som ratat sitt gamla tangentbord och har det liggande.
Att få tag på ett igen är nog inte särskilt svårt. Allt från gratis till en hundring skulle jag gissa att det kostar. iMate kostar lite mer. Men som du uppenbarligen inser är det värt det....

Jonas: Vet inte om du varit med om detta, men vårt Extended på redaktionen som är inkopplat via iMate till en PM g4 beter sig konstigt. Ibland måste capslock vara nertryckt för att kunna skriva små bokstäver, men helt plötsligt kan det få för sig att göra tvärtom. Något du varit med om?

Nej. Dock ska tilläggas att jag inte använt iMaten så mycket än. Relativt nyinköpt. Dessutom blir det ofta att man använder PowerBookens inbyggda. Däremot får jag ibland en känsla av att det uppstår krypströmmar av något slag som gör att musen börjar vandra. Men det var jag med om innan iMate, så det är nog mer ADB-relaterat än iMate-relaterat.

Capojava bidrar med dessa spännande bilder ifrån AppleCenter Göteborg:

Fler närgångna bilder

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 15:42

Åhhhh! Kretsar! *svimmar*

1
Bevaka tråden