Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher Night hos Macoteket på fredag

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Macoteket Store presenterar nya iMac G5 i butiken på fredag med ett speciellt tema - man vill attrahera nya Macanvändare. Switcher Night!

Från och med 15.00 finns nya iMac G5 för demonstration på Macoteket Store i centrala Stockholm. Både 17" och 20" finns att titta på men inga maskiner kommer vara till salu tyvärr.

Johan Åsberg är inköpschef och berättar: "Vi tog emot dom första orderna på iMac G5 bara några minuter efter att dom lanserats - vi väljer att leverera maskiner enligt den ordning vi fått in beställningarna. Dom första maskinerna kommer troligen nå kunderna redan innan Fredag. Just nu har vi 97 beställningar innestående."

Totalt har 10.500 inbjudningar skickats ut med uppmaningen att ta med sig en vän som idag kör PC. Målet är att premiärkvällen skall övertyga många att ta steget in i Macvärlden genom att få klämma och känna på en iMac G5.

Jürgen Buchmann kommer hålla två entimmas-seminarier vid 15.00 och 17.00 som presenterar iMac G5 även under ytan. Dessutom får ni veta med om Mac OS X 10.3, dom medföljande programvarorna såsom iLife-paketet och exempelvis iSync teknologin.

I en speciellt framtagen Genius Bar kommer kylda drycker och tilltugg erbjudas liksom en chans att diskutera Mac med ovanligt tekniskt kunniga bartenders.

Johan Åsberg berättar att första året med butiken varit en lysande succé. Man firade ettårsdagen den sjunde september med en rejäl personalfest. Under det första året sålde Macoteket Store för hela 41 miljoner - betydligt mer än dom flesta Macåterförsäljare har som totalförsäljning. Det har gjort att Macoteket idag är landets största Macåterförsäljare, en titel som MacWarehouse/inWarehouse prenumererat på i många år.

En naturlig motfråga är naturligtvis: "Kommer vi få se fler Macoteket Stores?". Johan Åsberg ler och svarar "Det kommer hända någonting spännande innan jul". Han vägrar svara på om vi får se ytterligare en butik i Stockholm eller i någon närliggande ort. Idag är Macoteket strax över 20 personer och man räknar med att börja nyanställa innan året är över.

Johan Åsberg fortsätter: "Idag ser vi en helt ny attityd hos våra kunder, väldigt många väljer att uppgradera sina gamla Power Macintosh G4:or som varit riktiga trotjänare. Dagens sortiment är väldigt attraktivt. Vårt största problem är att få tag på produkter att sälja - vi säljer slut på i stort sett alla datormodeller och iPodmodeller i samma takt som vi får leveranser ifrån Apple". På frågan om försäljningsstatistiken egentligen mest visar vem som får tag på tillräckligt med varor svarar Johan: "Det är till viss del så att den som har mest i lager också säljer mest. Julförsäljningen kommer bli riktigt kul!".

En väldigt spännande utveckling som få hade kunnat förutspå för endast 18 månader sedan när den första Apple Concept Store butiken öppnade.

<a href=http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=234479>Se bilder ifrån premiären av Macoteket Store</a>

<a href=http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=265792>Bildreportage: Mac OS X 10.3 Pantherpremiär på Macoteket Store</a>

Gissa: Var öppnar nästa Macoteket Store? Kommer du på fredag? Är det rätt med Switchernight?

Jag kan tillägga att 99mac kommer finnas på både InLife och Macoteket Store under kvällen. Jag tar nog på mig min svarta Rangertröja så att ni känner igen mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-28 15:23
Ursprungligen av Björnström:

Jag kan tillägga att 99mac kommer finnas på både InLife och Macoteket Store under kvällen.

Ta flyget och besök Göteborg och Malmö också
Lite stressigt kanske

Bra jobbat, Macoteket - det känns verkligen som att iMac G5 är en dator som kommer att få många att switcha!

P.S.
En stilla undran:
Varför, varför, varför anordnas det inga såna här evenemang av MacForum i Göteborg nu när det finns möjlighet med en central, nyöppnad butik som många nyfiket tittar in i? Enligt vad jag har hört så är dessutom intresset stort över hela landet för iMac G5. Oh well ...
D.S.

Ursprungligen av superduperjacob:

Bra jobbat, Macoteket - det känns verkligen som att iMac G5 är en dator som kommer att få många att switcha!

P.S.
En stilla undran:
Varför, varför, varför anordnas det inga såna här evenemang av MacForum i Göteborg nu när det finns möjlighet med en central, nyöppnad butik som många nyfiket tittar in i? Enligt vad jag har hört så är dessutom intresset stort över hela landet för iMac G5. Oh well ...
D.S.

Jag skrev ju om det för en timme sedan:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=51385

MacForum kör också premiärkväll på fredag

Ursprungligen av Björnström:

Jag skrev ju om det för en timme sedan:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=51385

MacForum kör också premiärkväll på fredag

Jo, det såg jag - jag menar bara att det är synd att MacForum inte tar tillfället i akt och introducerar iMac G5 med buller och bång.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-28 15:32

Kanon

Det e ju riktigt super.
Självklart... Lycka till!!

Dom har ju precis lanserat butiken och hade rejält med rajraj då, nu har dom riktigt mycket att göra i butiken. Skulle tro att dom kommer följa dom allmänna partytrenderna när dom fått några månaders erfarenhet av butiksdrivandet.

Ursprungligen av Björnström:

Dom har ju precis lanserat butiken och hade rejält med rajraj då, nu har dom riktigt mycket att göra i butiken. Skulle tro att dom kommer följa dom allmänna partytrenderna när dom fått några månaders erfarenhet av butiksdrivandet.

Hmmm, den som lever får se ... hoppas du har rätt!

Ni i Göteborg får väl se till att annordna en närliggande MacPub helt enkelt?

  • Medlem
  • Flen
  • 2004-10-02 14:28
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Ni i Göteborg får väl se till att annordna en närliggande MacPub helt enkelt?

Jahaaa... Macdånalds hör till, alltså???

  • Medlem
  • 2004-09-28 16:45

Ni får väl infiltrera någon PC-community om det ska komma några potentiella switchers...

Kan tänka mig att det kommer ganska många utan någon infiltration, iaf om man ser till efterfrågan hos våra nuvarande och förhoppningsvis nya kunder som varit inne och frågat och hört sig för osv.

  • Medlem
  • 2004-09-28 16:59
Ursprungligen av Jürgen B:

Kan tänka mig att det kommer ganska många utan någon infiltration, iaf om man ser till efterfrågan hos våra nuvarande och förhoppningsvis nya kunder som varit inne och frågat och hört sig för osv.

Trevligt. Förändringens sköna fläktar.

Den ser vi ständigt i butiken.. vilket inte är något påhitt utan helt seriöst faktiskt, hur underbart det än kan låta..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-28 17:15

Jag tror (nej, vet säkert) att iMac G5 kommer att bli en jättesuccé. Det enda Apple behöver göra är att verkligen se till att skeppa tillräckligt många! Det gäller att smida medan järnet är varmt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 22:01

ingen som gissat vart nästa Macoteket Store kommer öppna? hm.. på söder?

Ursprungligen av KKriss:

ingen som gissat vart nästa Macoteket Store kommer öppna? hm.. på söder?

Nej, ni har väl Kvarnen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-30 06:13
Ursprungligen av KKriss:

ingen som gissat vart nästa Macoteket Store kommer öppna? hm.. på söder?

Jag hoppas på Jönköping! (men tror inte det)

Jag skulle också gissa i Stockholmsområdet (säg inom tio mil).

Då finns exempelvis Södermalm, Kungsholmen (Redagruppen försvann ju) och förorterna i Stockholm. Uppsala och Västerås (fast där finns redan MacSupport efter uppköpet av Niltek).

Götgatsbacken låter mest sannolikt - mest för att reta Estrad

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle också gissa i Stockholmsområdet (säg inom tio mil).

Götgatsbacken låter mest sannolikt - mest för att reta Estrad

Visst Götgatatsbacken är ju ett mycket bra läge men lokalerna är väldigt dyra. Handlar om miljoner för övertagande av bra kontrakt.

Tror inte Macoteket vill reta Estrad ens på skoj med tanke på vilka som står bakom Estrad , Luthman har ju ibland haft väldiga "problem" att leverera till vissa återförsäljare.......
JAM t.ex. blev för flera år sedan stoppade och är vad jag vet fortfarande totalvägrade leveranser eftersom de har för bra priser.

Vi ska försöka köra en Quicktime-ström ifrån Macoteket imorgon, det kanske går åt skogen men vore kul att testa. Jag tror vi kör en demo imorgon vid lunchtiden och om det snurrar så blir det en liveström. Hade väl varit cool?

Ursprungligen av Björnström:

Vi ska försöka köra en Quicktime-ström ifrån Macoteket imorgon, det kanske går åt skogen men vore kul att testa. Jag tror vi kör en demo imorgon vid lunchtiden och om det snurrar så blir det en liveström. Hade väl varit cool?

Det vore väldigt trevligt

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-01 10:27

damn... skulle gärna kikat in men ska till linköping direkt efter jobbet.

Jag åker ifrån Uppsala nu, börjar nog med InLife. Vi ses!

Jaha..klockan har passerat 15.00 och ännu inga inlägg direkt från Macoteket. Är deras uppkoppling nere ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-01 17:03
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jaha..klockan har passerat 15.00 och ännu inga inlägg direkt från Macoteket. Är deras uppkoppling nere ?

Ja, just det! Jag var förbi redan i förmiddags, men tydligen hade de som köat och sovit i sovsäckar utanför motats bort av ordningsmakten under tidiga morgonen... Jag tittar förbi senare, men är utan kamera.

Vi är här och vi har filmat hela introduktionen av iMac G5. Tyvärr tar det €%"€&#€%"#€% tid att komprimera innehållet till sändningsbart material för QTSS. 20 minuter video tar ungefär 35 minuter att komprimera och då har vi inte ens tagit med redigering och tankning ifrån kameran.

Hursomhelst kommer det upp lite grejer om en stund.

Jag kan tillägga att Macoteket hade en "nära döden upplevelse" eftersom deras iMac G5 blivit försenade. Tack vare det trevliga gänget på inLife fanns det ändå en 17" och en 20" iMac G5 att beskåda

Nu laddar vi upp filmen till vår QTSS-burk, tyvärr har dom bara ADSL här så det tar över en timme att ladda upp. Video är inte kul.

Bevaka tråden