Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför i h¨¨¨¨¨t beter sig min airport extrem som en PC?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 21:21

Hejsan...

Varför i helvetet beter sig min airport extrem som en PC?

Jag får den inte att funka tillsammans med mitt telia bredband...vad ska vara ikryssat och inte!
Vet att det ska DHCP.

Men i fliken nätverk står det att DHCP m¨ste tilldelas manuellt när man kryssar av kliken tilldelad ip!

mvh tobias

Under fliken Internet -
Anslut via: Ethernet
Ställ in: Använder DHCP

Under fliken Nätverk -
Kryssa i Distribuera IP-adresser
Markera Dela en enstaka IP-adress (med DHCP och NAT)

Rör inget annat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 23:36

Hade ju önskat att det va så enkelt!

Men när inte ens det funkar vad ska man göra då?

Har allt ikryssat så som du beskrivit det...men den får ingen kontakt. Tar ethernet kabeln direkt från min data in i airporten - funkar ej!
Tar kabeln igen och stoppar i i datan - funkar!

Ursprungligen av atomlab:

Hade ju önskat att det va så enkelt!

Men när inte ens det funkar vad ska man göra då?

Har allt ikryssat så som du beskrivit det...men den får ingen kontakt. Tar ethernet kabeln direkt från min data in i airporten - funkar ej!
Tar kabeln igen och stoppar i i datan - funkar!

Har du provat att återställa modemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 23:50

jupp 2 gånger! en mjuk och en stor....

mvh tobias

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-01 09:56

Felet beror nog på att kopplingen från Telia har delat ut en ipadress till den macadress (har inget med Macintosh att göra) som datorn hade. Den hålls kvar ca 20 minuter upp til en halvtimme.
Det betyder att routern får ingen ny ipadress ifrån Telia.

Prova att låta modemet vara avstängt i en halvtimme. Prova sedan att koppla in modemet i Airporten med de inställningarna som Micke W beskrev.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-01 11:04
Ursprungligen av Chilleboy:

Felet beror nog på att kopplingen från Telia har delat ut en ipadress till den macadress (har inget med Macintosh att göra) som datorn hade. Den hålls kvar ca 20 minuter upp til en halvtimme.
Det betyder att routern får ingen ny ipadress ifrån Telia.

Prova att låta modemet vara avstängt i en halvtimme. Prova sedan att koppla in modemet i Airporten med de inställningarna som Micke W beskrev.

I vissa fall får man vänta upp till 2 timmar innan den släpper MAC:adressen från ena datorn så att den andra datorn (eller airporten i ditt fall) får en IP-adress.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 10:35

atomlab,

Vad har du för Mac, vilken version av MacOS & vad har det för AirPort-kort??

(Du har angett PowerBook i din profil... Är det den aktuella datorn...??)

Av din beskrivning i denna tråd, så får jag uppfattningen att du inte får trådlös kontakt mellan din Mac och basstationen (Airport Extreme)?

Eller??

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 13:38

Hejsan...

När jag i morse drog från hemmet till jobbet så drog jag ut kontakten ur både modemet och airporten.

För att göra ett nytt försök senare ikväll.

Jag använder en powerbook 17" hemma med 10.3.5 och airport extrem med en airport extrem basstation!
Allt är uppdaterat.

mvh tobias

1
Bevaka tråden