Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CGI-skript för att uppdatera html-fil

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-01 09:42

Skulle behöva lite tips på ett skript där man går till en "administrationssida" och knappar in text som sedan skall hamna i en "iFrame". Du skall alltså kunna skriva in texten direkt utan att behöva skriva in html-kod för å.ä och ö osv.

Önskescenariot vore om det fanns ett litet interface som liknar det som 99mac har för att skriva in inlägg. Men inte nödvändigt.

Några tips på lösningar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 09:58

Kan inte CGI

Men ska användaren mata in text utan html-taggar? I så fall, ha ett formulär(med action riktat till ditt cgi-script), låt användaren mata in sin text och när denne klickar på spara så sparar du ner texten rakt av i ett textdokument (busenkelt med tex php annars) och sen när besökarna surfar in på sidan så läser du in textdokumentet och konverterar nödvändiga tecken (tex htmlspecialchars i php)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-01 10:22

Var lite otydlig där, men någon form av formulär måste det vara.
PHP kan jag inte använda mig utav då sidan ligger på en server som inte stöder php. Synd eftersom php har så många smarta lösningar.

Personen som skall använda sig av "formuläret" kan inte ett dyft om html, därav önskemålet om ett interface.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-01 11:25

Kolla in Macromedias "Contribute". Kostar pengar, men är gjort för situatonen när man har gjort (dyr) sajt för kund som vill uppdatera men inte sabba annan kod.

Annars kan du väl skrota iframen till förmån för SSI. Om du drar in dokumentet med SSI så behöver det ingen kod över huvud taget, utan kan vara en enkel .txt-fil. Bara att skriva och ladda upp och inte en sekunds fruktan att äventyra layout.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-01 11:55

Tyvärr, det måste vara webbaserad uppdatering. Ingen uppladdning förutom att klicka på "publicera", inga nya program utan bara ett formulär.

Har sett en liknande lösning på någon skript sida, men nu kan jag inte finna den.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-01 12:06
Ursprungligen av Chilleboy:

Tyvärr, det måste vara webbaserad uppdatering. Ingen uppladdning förutom att klicka på "publicera", inga nya program utan bara ett formulär.

Har sett en liknande lösning på någon skript sida, men nu kan jag inte finna den.

OK, men IE/PC (som jag gissar att kunden har) kan man ju ftp:a upp document med utan vidare.
Men jag förstår vad du är ute efter och jag har nyligen sett några såna lösningar men kan bara inte komma ihåg var...

EDIT: Kolla här: http://hotscripts.com/CGI_and_Perl/Scripts_and_Programs/Content_Management/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 12:02

Hitta någon som kan CGI så fixar han det säkert åt dig på en sekund.

Du får göra som danne föreslog, alltså ha en text-fil med informationen som han skrivit in.
När han vill uppdatera den så läser cgi-scriptet in innehållet och lägger i formulärets <textarea> och när han klickar "publicera" så läser (action="save.cgi") save.cgi av textareans nya värde och skriver in det i textfilen.

Och på sidan som ska visa innehållet så använder ni cgi för att läsa in textfilen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-01 18:47

Tack för tipset Danne V, där finns det mycket där att gå igenom.

1
Bevaka tråden