Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iMac och minnen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På måndag ska jag hämta min beställda iMac G5. Jag har bara en liten fundering kring minnen till iMacen. Där jag beställde datorn berättade de för mig att man helst skulle ha jämna tal i minnena, alltså om man vill ha 512 Mb ram så ska man ha 2x 256.

Jag tror att jag läste samma sak här på forumet. Min fråga är bara, varför kan det vara en prestandaökning för att man har jämnt tal i minnesportarna?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-30 22:19

Klart intresserad att höra om detta jag med. Det har ju varit så när datorena för hade två minnesbanker, A/B. Men är det verkligen så fortfarande? Vet någon detta med säkerhet?
¨

Enligt försäljarna blir det en prestandaminskning om man inte har likvärdiga tal. Anledningen är den nya G5-processor.

Men finns det någon här på 99mac som kan räta ut svaren lite. För de är en aning tillknycklade

Edit: Jag vill bara tillägga att detta inte är något negativt riktad till någon över huvudtaget. Utan det är bara en fråga

Senast redigerat 2004-09-30 22:58
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 02:26

Här är jag igen. Kollade runt lite efter nya RIKTIGA minnen till PowerMac G4 och G5. Hamnade på www.ramjet.com. Dom hade rätt bra info om Mac-maskiner. Så här skriver dom om iMac G5:

Overview: The stylish new iMac G5 has two memory slots, one of which will be filled by the factory with your original RAM. Memory does not have to be installed in pairs, but a performance gain is realized if memory is installed as matched pairs (i.e. same size MB module in both slots). This pairing enables your memory controller to address both DIMMs as a single 128bit memory bank.

Så det verkar ju som om det går snabbare om man har samma storlek i båda slottarna.
¨

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 03:23

Såg att detta diskuteras på annat forum:
Installera minnen i iMac

Ursprungligen av bod:

Här är jag igen. Kollade runt lite efter nya RIKTIGA minnen till PowerMac G4 och G5. Hamnade på www.ramjet.com. Dom hade rätt bra info om Mac-maskiner. Så här skriver dom om iMac G5:

Overview: The stylish new iMac G5 has two memory slots, one of which will be filled by the factory with your original RAM. Memory does not have to be installed in pairs, but a performance gain is realized if memory is installed as matched pairs (i.e. same size MB module in both slots). This pairing enables your memory controller to address both DIMMs as a single 128bit memory bank.

Så det verkar ju som om det går snabbare om man har samma storlek i båda slottarna.
¨

En test på Bidouille visar att man faktiskt tappar runt en tredjedel av minnesprestandan genom att inte matcha minnen, men samtidigt skriver de att den är ill kinkig på minnen. Det duger inte med att det är samma storlek, samma hastighet och CL krävs, men den kan fortfarande spotta och fräsa.

För att göra det hela en aning värre så finns det i skrivande stund ingen utility för att avgåra om man lyckats matcha minnena, dvs. se om de går i 64- eller 128-bitars memode.

http://www.hardmac.com/niouzcontenu.php?date=2004-09-20#2883

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 09:22
Ursprungligen av leonardo:

En test på Bidouille visar att man faktiskt tappar runt en tredjedel av minnesprestandan genom att inte matcha minnen...

I snitt runt 38% bättre "throughput" vilket snarare motsvarar 1/4 i tapp (pocenträckning)
Sen är väl inte "troughput" detsamma som minnesprestanda i den mån man inte har just 128bit som behöver skrivas samtidigt... Är det 64bit som behöver "fräschas upp" samtidigt blir ju skillnaden noll...
Eller är jag kokt?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 12:44
Ursprungligen av leonardo:

En test på Bidouille visar att man faktiskt tappar runt en tredjedel av minnesprestandan genom att inte matcha minnen,

http://www.hardmac.com/niouzcontenu.php?date=2004-09-20#2883

Och detta betyder IRL vadå?

Roger

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-01 06:19

Men om man bara har ett minne på 512 MB? Går den inte med 128bitars-mode då? Det är väl bara om man vill ha två minnen som man ska tänka på matchande minnen? Så har jag fattat det...

Nix. Det fattas ledningar fram till sockeln för att man ska kunna köra 128-bitar mode på en minneskrets. Även om det på sikt skulle tillverkas 128-bitars minnen, vilket jag betvivlar.

Det behövs två för att få till det - vet Du väl?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-01 20:58
Ursprungligen av leonardo:

Nix. Det fattas ledningar fram till sockeln för att man ska kunna köra 128-bitar mode på en minneskrets. Även om det på sikt skulle tillverkas 128-bitars minnen, vilket jag betvivlar.

Det behövs två för att få till det - vet Du väl?

Näpp... du fick till det ganska bra i det inlägget ovan utan att du var två?!

Visserligen pluggar jag informationsteknik, men vi har aldrig pratat om matchande minnen. :rolleyes:

Så då gör jag alltså rätt genom att be de installera 2 st 256 minnen istället för ett 512?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-01 09:21

Jag skulle köra med en 512:a för att sedan när ekonomin tillåter sätt in ett likadant minne till. Sätter man in två 256:or och upptäcker att man behöver mer minne så sitter man där med minnesmoduler som kan vara lite svåra att kränga.

Alltså jag är lite kluven. 2 st 256 eller 1 512 hmm...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 11:34

BLir ju dyrare så klart... men du kommer till 100% bli mer nöjd med 2x512. Sorry. Men det behövs i båda Mac OSX och Win XP. 512 räcker inte.
¨

Jag valde en 512:a istället för 2 256:or. Ska uppgradera inom en snar framtid med en 512:a till.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 23:46

Hur kollar man på en iMac G5 om den kör 128-bitars minnesbus? Finns något program för att kolla det? Läste nämligen att det var lite krångel att få två minnen att "köra i par", så man vill ju vara säker att de två exakta lika kretsarna kör 128 och inte 64.

1
Bevaka tråden