Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket klarar ljudkortet i en imac av?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag hur mkt "effekt" man kan få ut av en Imac DV/se:s ljudkort.
Jag har nämligen hört att man inte kan koppla in högtalare och få ut maximal effekt pga att Imacens ljud kort inte är tillräckligt bra.
Jag undrar om det här stämmer eller om det är nåt påhitt.
Och jag undrar också om jag kan koppla in just de här högtalarnaLOGITECH Z-2200
Sen undrar jag hur det fungerar med Imac och en Subwoofer(om det ens går med en subwoofer)
/Jakob

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 08:27

Kan du driva hörlurar med signalen kan du driva högtalare till största sannolikhet.

Vad jag vet så har de flesta (alla?) datorer linjeutgång och saknar effektförstärkare.
Effektförstärkare - driver högtalare.
Linjeutgång - driver effektförstärkaren.
Logitech Z-2200 är aktiva högtalare (med inbyggda effektförstärkare) och behöver därför bara linje eller hörlurssignal. Macoteket säljer Z-680.

Låt mig gissa att din kompis eller en försäljare som bara varit i närheten av Win maskiner har plötsligt blivit expert på Mac och fått kunskap från högre makter?

Vad jag vill minnas var signalen ganska het från CRT iMacarna. Vill någon kommentera?

Ursprungligen av bhagert:

Låt mig gissa att din kompis eller en försäljare som bara varit i närheten av Win maskiner har plötsligt blivit expert på Mac och fått kunskap från högre makter?

Ja du har väl ganska rätt där,min kusin sa att han trodde att ljudkortet inte skulle "palla" sådana högtalare(den enda mac han hållt på med är en gammal Powermac 8600, men nu kör han helt på PC)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 08:40

Ljudutgången på mac:ar är gjord för hörlurar eller linjesteg, dvs. de bör belastas med minst 32ohm respektive 10-47kohm...
Högtalare kan man inte ansluta hur som helst utan de bör vara aktiva eller ha ett effektsteg emellan.

Sen finns det ju ljud på USB:n - runt 5W vill jag minnas.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-28 09:21

Ljudingången är också lite känslig. Om två grabbar i målbrottet sjunger samtidigt i en mikrofon så är det stor risk att den lille iMac-gubben inuti datorn säger ifrån.

Menar ni att man tar sönder datorns inbyggda ljudkort om man kopplar in högtalare som är för "kraftfulla"?Eller?

Ursprungligen av pite_jakke:

Menar ni att man tar sönder datorns inbyggda ljudkort om man kopplar in högtalare som är för "kraftfulla"?Eller?

Ni (du och din kusin) blandar ihop lite grejer och verkar inte riktigt ha förstått det här med aktiva och passiva högtalare.
Du kan koppla in precis hur "kraftfulla" aktiva högtalare som helst i din Mac. I vilken Mac som helst som...
Däremot kan du inte koppla in passiva högtalare som kräver åtskilliga Watt för att drivas.

Själv hade jag tänkt koppla in dessa...

Ursprungligen av Micke W:

Ni (du och din kusin) blandar ihop lite grejer och verkar inte riktigt ha förstått det här med aktiva och passiva högtalare.
Du kan koppla in precis hur "kraftfulla" aktiva högtalare som helst i din Mac. I vilken Mac som helst som...
Däremot kan du inte koppla in passiva högtalare som kräver åtskilliga Watt för att drivas.

Själv hade jag tänkt koppla in dessa...

Du kan inte mena att du tänker driva guldklimparna med en mac som ljudförmedlare!?
Eller har jag missat ngt ang macens förmåga att återge ljud?...(dator överhuvudtaget)

Ursprungligen av pite_jakke:

Menar ni att man tar sönder datorns inbyggda ljudkort om man kopplar in högtalare som är för "kraftfulla"?Eller?

Har iallafall jag aldrig hört talas om.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 07:23

När det gäller ingången distar det bara. (Låter illa.)

Du kan kolla om din kusin har effektförstärkare i högtalarna (vilket jag är nästan säker på att han har) genom att se om de är strömanslutna eller går på batterier. Oftast finns det en lapa LED (light emitting diod) på framsidan som indikerar när det är på. Då har han ungefär samma signal ut från sin dator som från iMacen. Lättast är att kolla hur högt du kan spela med samma hörlurar (utan att det låter illa) från båda maskinerna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-30 09:52

Vad menas med aktiva respektiva passiva högtalare? Aktiva, är högtalare med egen strömförsörjning? Eller?.....

Ursprungligen av Ariel:

Vad menas med aktiva respektiva passiva högtalare? Aktiva, är högtalare med egen strömförsörjning? Eller?.....

Det innebär att de har egen förstärkare och då får man förmoda de har egen ström.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 10:10
Ursprungligen av sisyfos62:

Det innebär att de har egen förstärkare och då får man förmoda de har egen ström.

Har de inte det så vill jag gärna få reda på fabrikatet så vi kan plocka isär och avslöva en världssensation...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 10:25

Aktiva högtalare har EFFEKT förstärkare (skall inte blandas ihop med linje- hörlur- eller mikrofonförstärkare) och går på batterier, väggvårta, och skall helst ha en ordentlig nätdel speciellt om de går djupt i basen. De kräver mycket effekt dvs spänning och ström (för att göra det enkelt). Effektförstärkaren i de aktiva högtalarna förstärker lågnivåstegen (dvs. linje förstärkarna). Effektförstärkare kan vara inbyggda i hemstereon tillsammans med linjeförstärkare och därför ser man dem, ibland, inte rent fysiskt. Effektförstärkaren kan vara separat och kallas ofta då för slutsteg.

Datorn hanterar lågnivåförstärkning och inte effektförstärkning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-30 10:25

Det vore helt fantastiskt om de hade egen ström. Då kan man faktiskt tala om en slags perpetum mobile. Givetvis måste alla högtalare matas med ström från en förstärkare, som i sin tur får ström ifrån elnätet.

Skillnaden mellan aktiva och passiva högtalare är ju att aktiva högtalare har inbyggda förstärkare och kan därför klara sig med en lägre insignal (spänning) för att ändå orsaka lika högt ljud. Passiva högtalare däremot måste matas med en högre spänning och ström för att de saknar eget inbyggt förstärkeri.

En iMac har ju allting inbyggt så här kan man tala om ett aktivt högtalarsystem. Men tar man ut ljudet på linjeutgången så är det lågnivå ut.

Nyare Macar har en speciell port för Apple Pro speakers vilken ger 2x10 Watt. Här kan man använda en Griffin speaker breakout-adapter och koppla in två mindre passiva högtalare exempelvis.

Två bra klargöranden.

Jag förstår att man måste ha förstärkare för att få något bra ljud, men det har ju givetvis dom jag funderade på att skaffa. Men det jag undrade var om det hänger på ljudkortet nåt efter en viss nådd volym, men om jag förstått det rätt så ska det gå utmärkt med dom där högtalarna+subwoofern som ger ut 200W. Och samtidigt få ut samma max volym som om man kör dom på en PC med ett annat ljudkort som tex SoundBlaster Live eller audigy.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 10:26
Ursprungligen av pite_jakke:

Jag förstår att man måste ha förstärkare för att få något bra ljud, men det har ju givetvis dom jag funderade på att skaffa. Men det jag undrade var om det hänger på ljudkortet nåt efter en viss nådd volym, men om jag förstått det rätt så ska det gå utmärkt med dom där högtalarna+subwoofern som ger ut 200W. Och samtidigt få ut samma max volym som om man kör dom på en PC med ett annat ljudkort som tex SoundBlaster Live eller audigy.

Aha... Då får du kolla ingångskänsligheten för full effekt (vanligen 0.2-0.5Vrms). Kolla oxå inimpendansen som bör vara över 20komh (vilket inte alltid dåliga ic-lösningar har)
iMac:ens utspänning är väl 0.7-0.8Vrms i 20kohm utan problem.

Eller enkelt uttryckt - så länge dina aktiva högtalare inte är riktiga skitgrejor så är det inget problem. Och är de det så kan du prova att driva dom på hörlursutgången.

Ursprungligen av Pär:

Eller enkelt uttryckt - så länge dina aktiva högtalare inte är riktiga skitgrejor så är det inget problem. Och är de det så kan du prova att driva dom på hörlursutgången.

Okej!
Jag tror jag köper dom i en affär i Piteå så har jag ju öppet köp.
Tack för infon ni gett mig!!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 10:19

Köp högtalarn om de låter bra för dig och det du skall göra med dem.

Volymen hänger på högtalarkonstruktionen vilken kommer att låta illa först. Z-2200 är ett billigt konsument system och säkert prisvärt.

Högtalarna är THX godkända för multimedia bruk och skall inte förväxlare med bio användning. För bio gäller bla. "THX Subwoofers must have an accurate in-room response down to 20 Hz."

http://www.thx.com/ finns inga angivna specifikationer för multimedia produkter men jag hittar Z-2200 där! Så de är certifierade, men enligt var? Det är samma sak med Soundblaster korten som är under multimedia. Inget speciellt med de korten.

THX multimedia betyder att man sålt THX loggan för att kunna sälja saker som kunden skall tro är de ursprungliga THX specifikationerna. Det är allt jag kan se om THX multimedia på hemsidan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 12:50

Jag kollade mina HD-25or som jag kört in i iMacen och de säger 70ohm. Jag tror nog att hörlursutgånggen klarar att driva lågohmiga källor. Om jag nu minns rätt betyder det att den även kan driva högohmiga.

Öppet köpt är bra. Då kan du lyssna i lugn och ro. Lyckat till!

Ursprungligen av bhagert:

Öppet köpt är bra. Då kan du lyssna i lugn och ro. Lyckat till!

Tack så mkt!!!

1
Bevaka tråden