Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öööhh..vet inte hur jag skall få till en vettig rubrik till det här...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-29 13:29

Jag undrar om det är nån i den här eminenta församlingen som antingen kan berätta hur man skulle kunna åstadkomma det här - eller som kan göra det åt mig:

Kund har webbsajt med bl.a. grejer att sätta på bilar och motorcyklar (t.ex. takboxar, väskor, lampor och sånt). Jag funderar på ett sätt att ge besökarna möjlighet att kolla hur en speciell produkt skulle se ut på den egna bilen/motorcykelm. Idén är att tillhandahålla ett slags program (online) laddat med transparenta giffar av alla produkter. Kunden scannar in en bild på sitt fordon (i viss vinkel, t.ex. rakt framifrån eller rakt från sidan), lladda upp till programmet, skriver in ett speciellt mått mellan två punkter på bilden så att programmet skalar bilden till att passa skalan på produktbilderna. Sen kan kunden med hjälp av piltangenterna eller musen röra produkten och t.ex. "montera" takboxen på bilen för att se hur den kommer att se ut.

Kan man göra nåt snt? I så fall hur?

Danne

Går gör det, det är bara en fråga om tid.
Skulle rekommendera Flash för detta.
Skulle nog gå att lösa med lager också men ack så mycket mer känsligt och en mardörm att anpassa till alla olika webbläsare.

Hur tänker jag inte berätta... det kostar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-29 13:54

Tror det är enklare -- och blir bättre -- om kunden istället får välja vilken bilmodell han/hon har, och ni lagrar bilder på bilmodeller i systemet.

Om kunden har en ovanlig bilmodell så skulle man kunna meddela att modellen inte finns i systemet men att "dessa" andra modeller från samma tillverkare finns, alternativt att kunden kan ange en annan bil som liknar den han/hon har (men det är ju egentligen bara implementationsdetaljer).

Håller med tjogin, fixa bilder på de vanligaste bilmodellerna och använd dig av dem.
Du sparar nog åtskilliga timmar på det...

Liten detalj: Sen passar nog PNG bättre än GIF. Blir bättre bildkvalitét.

Ni skulle ju kunna göra trådmodeller av dom hundra vanligaste bilderna i ett CAD-program och sedan använda exempelvis Shockwave för att montera takboxen på just deras bil - med rätt färg och i rätt skala. Då kan dom också rotera bilderna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-29 22:22

Tack alla, för svar!

Egentligen ska ju inte jag säga nåt, som själv ger folk svar på sånt dom inte frågar om, utan kommer med "bättre" lösningar. Jag och kunden har gått igenom alla tänkbara lösningar, inklusive de alternativa förslag som ni postat, och de låter sig tyvärr inte göras. Äffärsidén är alldeles för krånglig (och hemlig) för att jag i detalj ska kunna redogöra för vad som ligger bakom min fråga, men det är bl.a. att den tilltänkta kundkretsen till större delen omfattar folk som customiserat sina bilar/bågar. Man KAN helt enkelt inte ha ett eget galleri med alla varianter.

Mattias och Björnström: Tack. Shockwave eller Flash var dock några infallsvinklar jag inte tänkte på. Men av de båda föredrar jag i så fall Flash eftersom 94% av alla användare har plug-inen installerad. Shockwave plug-inen är det sämre beställt med. (Dessutom har dom väl inte fått till just den att funka i Firefox på Mac...)

Mattias (själv): Om du tror du skulle klara sånt här, kan du kontakta mig off-list?

ScriptFlipper: Njaeee...bilderna på grejerna kan vara ganska enkla och behöver inte en miljon färger. Dessutom vill inte IE/PC veta av alpha-channeln i 24-bitars PNG, så dom får vita bakgrunder istället. Så det lutar nog åt giffar (om det alltså inte blir Flash och t.ex. vektoriserade bilder). Tack för inlägget i alla fall.

Tjogin: Tack för idén, men som sagt: Funkar tyvärr inte.

Thevil: Du var mig en tvärsäker herre utan att veta ett dugg om målgruppen. Jodå, sajten riktar sig alltså till folk som har bilen/bågen som hobby och ögonsten, och produkterna är såpass unika och finns i så många varianter så att kunden (och delvis jag också) är ganska säker på att tillräckligt många skulle göra sig besväret. Tack för synpunkten i alla fall!

Danne

Ursprungligen av Danne V:

Dessutom vill inte IE/PC veta av alpha-channeln i 24-bitars PNG, så dom får vita bakgrunder istället.

Men om du ska göra det i Flash så spelar det ju ingen roll.. Det är endast i ren HTML som IE/PC inte vill kännas vid alpha i PNG - flash har inga problem med sånt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 12:32
Ursprungligen av ScriptFlipper:

Men om du ska göra det i Flash så spelar det ju ingen roll.. Det är endast i ren HTML som IE/PC inte vill kännas vid alpha i PNG - flash har inga problem med sånt

Exakt. Tror jag?
I vart fall får vi se vad dom som kan det här tycker. Men givetvis väljer jag det format som blir bäst.
För övrigt anser jag att MS även på detta område är praktarslen som inte låter sin Win-browser läsa PNG-filer trots att dom funnits i många år. Men det är en annan historia och skall givetvis inte diskuteras i den här tråden,

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-30 12:42
Ursprungligen av Danne V:

Exakt. Tror jag?
I vart fall får vi se vad dom som kan det här tycker. Men givetvis väljer jag det format som blir bäst.
För övrigt anser jag att MS även på detta område är praktarslen som inte låter sin Win-browser läsa PNG-filer trots att dom funnits i många år. Men det är en annan historia och skall givetvis inte diskuteras i den här tråden,

Det finns flera ganska smärtfria och enkla sätt att få alpha-kanalerna i PNG-formatet att fungera även på IE för Windows (bara utifall du inte visste det, det kanske du gjorde?).

Här är en länk: http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 13:00
Ursprungligen av tjogin:

Det finns flera ganska smärtfria och enkla sätt att få alpha-kanalerna i PNG-formatet att fungera även på IE för Windows (bara utifall du inte visste det, det kanske du gjorde?).

Här är en länk: http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/

Jorå, har själv donat en del med detta och fått hjälp av Ranjan som bl.a. gjort ett enkelt script (Dreamweaver extension) http://dreamlettes.net/extensions/#IEPNG
Han har en massa sidor (som det saknas länkar till) där han experimenterat med bl.a. att få hacket att visa PNGs som bakgrunder, vilket annars är ett helvete även med alistaparts förslag.
Dock verkar skit hända när du har scriptet för några PNGs och dessutom har t.ex. jpegs på samma sida.
Så alla tillgängliga lösningar är tyvärr inte 100%.
Men som sagt, det ska vi ju inte diskutera här. Inte heller att lösningen Scooterbabe har tydligen innebär att man måste blockera vissa webbläsare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-30 13:05
Ursprungligen av Danne V:

Han har en massa sidor (som det saknas länkar till) där han experimenterat med bl.a. att få hacket att visa PNGs som bakgrunder, vilket annars är ett helvete även med alistaparts förslag.

Vet du någon lösning på det problemet? (Sorry angående avklivet från topic)

Ursprungligen av Danne V:

Men som sagt, det ska vi ju inte diskutera här. Inte heller att lösningen Scooterbabe har tydligen innebär att man måste blockera vissa webbläsare.

Hähä, näe så klart inte. Fast, beroende på hur central funktionaliteten du söker är för webbplatsen i fråga, så måste man ju inte nödvändigtvis blockera från hela webbplatsen. Aja, nog om det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 13:29
Ursprungligen av tjogin:

Vet du någon lösning på det problemet? (Sorry angående avklivet från topic)

Nä, jag skippade pngs vid det tillfället och gjorde om hela upplägget. Orkade fan inte sitta dygnet runt o kämpa med nåt som faktiskt var ganska oviktigt.

Men kolla hans weblog och maila honom (lite snällt) http://ranjan.ws/default.asp

Här hittade jag åxå nåt med just bakgrunder: http://dreamlettes.net/tutorials/iepng/

Ursprungligen av Danne V:

Men som sagt, det ska vi ju inte diskutera här. Inte heller att lösningen Scooterbabe har tydligen innebär att man måste blockera vissa webbläsare.

Nejdå, jag menade bara att jag inte vill befatta mig med att få sidor att fungera till webbläsare som inte klarar standarder, utan håller mig till de nya.

Och att få oapacity på png att fungera i IE är inget problem alls, bortsett från om du vill använda en bild som bakgrund då det visat sig vara lökigt krabbigt att få det att köra. Men man kan ju alltid göra 2 lager om man tvunget (liksom mig) måste ha en transparent png som bakgrund.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 15:17
Ursprungligen av scooterbabe:

Nejdå, jag menade bara att jag inte vill befatta mig med att få sidor att fungera till webbläsare som inte klarar standarder, utan håller mig till de nya.

Och att få oapacity på png att fungera i IE är inget problem alls, bortsett från om du vill använda en bild som bakgrund då det visat sig vara lökigt krabbigt att få det att köra. Men man kan ju alltid göra 2 lager om man tvunget (liksom mig) måste ha en transparent png som bakgrund.

OK babe.
Anyway, så ska jag ställa samma lite jox (det ska ju bl.a. vara en shopping cart ansluten) och kontaktar dej direkt endera dagen.

Och Mattias med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 08:43
Ursprungligen av thevil:

>Danne, det var inte meningen att låta dryg och jag är bara tvärsäker när det handlar om sånt jag faktiskt kan.

Lugnt. Text kan ibland bli långt mer tillspetsad än vad man tänkt sig. Såg faktiskt kul ut.

Ursprungligen av thevil:

Anyhow, visa mig någon sån här grej som fungerar någonstans så ändrar jag mig gärna. Oftast så blir det en kul pryl för den som har utvecklat den och den används i två veckor av nyfikna som inte är intresserade av att handla utan av att testa roliga grejer på nätet.

Jo, de e risken. Men de e också värt att kolla upp hur stort/omfattande/tidskrävande/kostsamt ett sånt projekt skulle bli. Om det ens är genomförbart. Kanske blir det en spin-off som man sälja....

Ursprungligen av thevil:

Men om du absolut vill prova (hej, det är ju inte mina pengar) så ta en titt på Macromedia Flex.

Ska kolla upp. Visste inte ens att det fanns nåt som hette så... takkar takkar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 09:38

Vi har just slutfört ett stort flash projekt som inte helt liknar detta kanske men visar på lite möjligheter med flash. I denna applikation kan man bla uploada bilder - placera dessa på ett "whiteboard" och sedan rita ovanpå. Man kan också placera bilder ovanpå varandra.

Tanken var att tillhandahålla ett online verktyg där kreativt lagda personer skulle kunna sammarbeta men samtidigt visualisera denna kreativa process för utomstående.

Hela applikationen kör över xmpp så se till att ni har port 5222 öppen för utåtgående tcp trafik.

Scenerum.org - testa att gå in i Public Square där kan alla leka fritt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 09:49
Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Vi har just slutfört ett stort flash projekt som inte helt liknar detta kanske men visar på lite möjligheter med flash. I denna applikation kan man bla uploada bilder - placera dessa på ett "whiteboard" och sedan rita ovanpå. Man kan också placera bilder ovanpå varandra.

Tanken var att tillhandahålla ett online verktyg där kreativt lagda personer skulle kunna sammarbeta men samtidigt visualisera denna kreativa process för utomstående.

Hela applikationen kör över xmpp så se till att ni har port 5222 öppen för utåtgående tcp trafik.

Scenerum.org - testa att gå in i Public Square där kan alla leka fritt.

Ah!!!! Förkrossande suveränt!!! Imponerande!!!!
Det är JUST nåt sånt jag e ute efter, fast inte hälften så komplicerat. T.ex. ska inget vara "public", inget ljud behövs, osv. "Enda" krånglet (som jag tror i alla fall) är att folk måste på nåt sätt ange det verkliga måttet mellan två givna punkter på bilden (t.ex. mellan kromlisten på tanken och registreringsskylten är det 1,85 meter) så att skalan blir densamma på produktbilderna i sajtens arkiv och användarens uppladdade bild.
Men som sagt, det vi har i tanken är nåt relativt enkelt, jämförelsevis.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 10:59
Ursprungligen av Danne V:

Ah!!!! Förkrossande suveränt!!! Imponerande!!!!
Det är JUST nåt sånt jag e ute efter, fast inte hälften så komplicerat. T.ex. ska inget vara "public", inget ljud behövs, osv. "Enda" krånglet (som jag tror i alla fall) är att folk måste på nåt sätt ange det verkliga måttet mellan två givna punkter på bilden (t.ex. mellan kromlisten på tanken och registreringsskylten är det 1,85 meter) så att skalan blir densamma på produktbilderna i sajtens arkiv och användarens uppladdade bild.
Men som sagt, det vi har i tanken är nåt relativt enkelt, jämförelsevis.

Man tackar. Angående skalan så är det inte så klurigt. Ett annant alternativ är att tillbehören är skaler och roterbara så kan anvændaren själv testa. Du hör bara av dig om du vill veta mer.

Ursprungligen av thevil:

>Anyhow, visa mig någon sån här grej som fungerar någonstans så ändrar jag mig gärna. Oftast så blir det en kul pryl för den som har utvecklat den och den används i två veckor av nyfikna som inte är intresserade av att handla utan av att testa roliga grejer på nätet.

Vi har byggt något liknande för Carlsberg/Coca-Cola Danmark, där kunderna tillsammans med sina konsulter via webbgränssnitt bygger ihop sin affisch/backlite ("Jättemeny burgare och öl 39,- Stor Øl +5,-") och får den levererad till dörren direkt från tryckeriet, så visst kan det göras.

Problemet är bara att gif inte lämpar sig för foton, och PNG-24 inte fungerar i IE Wintendo™ out of the box, även om det går att fixa work-arounds för detta...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 10:56
Ursprungligen av scooterbabe:

Vi har byggt något liknande för Carlsberg/Coca-Cola Danmark, där kunderna tillsammans med sina konsulter via webbgränssnitt bygger ihop sin affisch/backlite ("Jättemeny burgare och öl 39,- Stor Øl +5,-") och får den levererad till dörren direkt från tryckeriet, så visst kan det göras. Problemet är bara att gif inte lämpar sig för foton, och PNG-24 inte fungerar i IE Wintendo™ out of the box, även om det går att fixa work-arounds för detta...

Jorå, bilderna som ska finnas i sajtens arkiv föreställer prylar som inte är särskilt kompliverade alls, så det funkar med giffar. Faktiskt behöver alla inte ens ha 256 färger utan det räcker gott med 128 eller t.o.m. 64 i vissa fall. Så för min del är giffar alltså OK. Frågan e ju sen om själva applikationen funkar med dom.

Så detta låter åxå väldans intressant. har du nån uppfattning om hur mycket jobb/kostanedr/tid det skulle ta att ordna nåt liknande. Bara en ballpark figure? ASalltså: Tio gubbar och sex månader eller en gubbe och fjorton dagar?

EDIT: Skiter i stavfelen den här gången.....

Ursprungligen av Danne V:

Jorå, bilderna som ska finnas i sajtens arkiv föreställer prylar som inte är särskilt kompliverade alls, så det funkar med giffar. Faktiskt behöver alla inte ens ha 256 färger utan det räcker gott med 128 eller t.o.m. 64 i vissa fall. Så för min del är giffar alltså OK. Frågan e ju sen om själva applikationen funkar med dom.

Så detta låter åxå väldans intressant. har du nån uppfattning om hur mycket jobb/kostanedr/tid det skulle ta att ordna nåt liknande. Bara en ballpark figure? ASalltså: Tio gubbar och sex månader eller en gubbe och fjorton dagar?

På någon vecka skulle jag kunna fixa ett mkt enkelt program där du kan ladda upp ditt fordon och definiera skala samt tillåtas placera valfri produktbild ovanpå bilden av fordonet (i samma skala) samt flytta runt denna till rätt plats m h a musklick. Html-baserat och kompatibelt med IE 6, Mozilla samt Safari.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-30 11:46
Ursprungligen av scooterbabe:

På någon vecka skulle jag kunna fixa ett mkt enkelt program där du kan ladda upp ditt fordon och definiera skala samt tillåtas placera valfri produktbild ovanpå bilden av fordonet (i samma skala) samt flytta runt denna till rätt plats m h a musklick. Html-baserat och kompatibelt med IE 6, Mozilla samt Safari.

Låter intressant. Om dunte använder flash antar jag att du har nåt script i åtanke? Vilket? Kompatibiliteten är givetlunda för PC åxå, eller hur? Vikken DTD? xhtml, html 4.0.1 trans?

jag hör av mig "vid sidan om".

Det var fasikken va folk nere i Malmö/Köpenhamn var vakna på det här....

1
Bevaka tråden