Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eva

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-29 12:28

Hej alla. Jag heter Eva Wiklund och bor i Sundsvall. Är 52 år och gift med Tomas sen 26 år tillbaka. Vi har två barn, Anna som bor i Stockholm och Olle som bor i Umeå. Och så Labradoren Lotta förstås. På fritiden far vi ofta till Kittelfjäll i Södra Lappland eller till nån travbana och tittar på tävlingar. Och så sitter jag mycket vid min mac förstås En riktig macnörd är jag - en macnörd-tant

Jag är fritidspedagog och arbetade inom skolan i många år. Sen läste jag datateknik, informatik, datorpedagogik, tidningsdesign, desktop pub. och ”sånt” på mitthögskolan under några år. Därefter åter till skolvärlden. Hade några mycket tuffa år som gjorde mig sjuk i hjärtat och ”förståndet”. Läkaren sade att jag var utbränd. Himmel vad det har varit jobbigt men jag håller så sakteliga på att tillfriskna. Sista året har jag haft ett vik på Sundsvalls kommun, kommunstyrelsekontoret, och skött deras intranät. Fick dock i fredags! reda på att den tjänst jag vikarierar på skall dras in. Ja ja, det ordnar sig nog. Nu pratar vi om macar - det är roligare.

Min första kontakt men datorer fick jag 1993 då jag gick en ADB Grundkurs på KOM-VUX. PC-datorer naturligtvis. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var konstigt att en dator som ju är så duktig samtidigt kunde vara så ologisk och krånglig. Man skulle skriva in en massa konstiga kommandon, helt ologiska, för att få datorn att fungera.

Så skulle jag köpa min första dator. Min svåger, som jobbade i datorbranchen, föreslog en Macintosh. Tack och lov. Macintosh Classic, en helt underbar dator, här kom ju det jag saknat hos datorerna på skolan. På Macen var allt logiskt och självklart och trevligt. Och en mus hade den! Såna fanns ju inte på ”vanliga datorer”. Det följde med två program, mac-write och mac-draw, jättebra program med vilka man kunde göra det mesta. Ja, åtminstone allt jag behövde kunna göra. På macdraw kunde man också ställa in linjalen i olika skalor, det saknar jag i dagens AppleWorks! Till datorn köpte jag också en laserskrivare från Apple. Både skrivaren och datorn funkar fortfarande fint! Den här datorn har jag nämligen sparat, den är kul att ha kvar tycker jag.

Men tiden har jag bytt datorer en massa gånger, har haft både stationära och bärbara men kommer inte ihåg modeller och så. En dator hade en bra funktion, en inbyggd tv-mottagare. Man kunde ha en liten tv-ruta på skärmen och följa ett program samtidigt som man jobbade på datorn. Himla smidigt och bra. Fattar inte varför man tog bort det.

En dator jag köpte hade en HD på 1,2 Gb. Så fullkomligt onödigt, minns jag att jag tänkte. Det skulle ju vara helt omöjligt att fylla upp så mycket plats!

Numera har jag inga besvär med att fylla hårddisken. Har en 733 MHz G4 med en Sonyskärm och en TiBook men jag väntar på att min nya Mac G5 skall komma. Jag beställde den första dagen den lanserades så den borde komma snart.

Min Mac använder jag till att surfa på Internet, mest på 99mac förstås och för att videochatta med syster och dotter. Längtar till Tiger kommer så att vi kan videochatta tillsammans alla tre.

Jag gillar också att hålla på med foton och film. Har en IXUS 500 stillbildskamera och en Sony videokamera. Är ingen expert utan använder mest de program som följer med macen vid redigering. Tycker att iMovie och iDVD är underbara program som självklart alla andra mammor och tanter borde ha. Ja, och så Photoshop också förstås.

Ni kanske förstår att jag gillar mac. Det gör jag. Tycker dessutom att mac-folk är mycket trevligare och bättre än pc-folk. Nått jag däremot inte gillar är det ”tekniska”. Som tur är så finns det många trevliga och hjälpsamma mac-människor som kan sånt betydligt mycket bättre än jag.

Senast redigerat 2004-09-29 22:07

*skratt*
Trevligt att läsa om dig Eva!

Vår mactant i vår lilla macklubb i Sundsvall. Med våran årliga tävlning "Julpynta macen".
Kan säga att Eva vunnit varje gång hittintills. Snart måste hon få ett riktigt pris.

  • Medlem
  • 2004-09-29 20:29

jag har träffat Eva några gånger och kan intyga att hon är en hyvens kvinna...

Eva är en mycket charmant tjej, vi har träffats på Åby i Mölndal

Coolt att läsa om dig Eva! Vi träffades när vi hade pubafton i Sundsvall några veckor sen.
Trevligare tjej är svårt att hitta! Och någon tant tycker jag definitivt inte att du är *s*
(Får se bara, när jag ”orkar” berätta lite om mig själv? *ler*)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-29 22:15

Tack för alla vänliga ord, jag blir rörd och varm inombords. Ni är så gulliga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 22:36

Eva är ingen mactant! Eva är en trevlig mactjej med järnkoll på iProgrammen!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-09-29 22:43

Vi behöver fler Mactjejer som Eva!!

1
Bevaka tråden