Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med FTP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med min ftp som jag försöker att få igång. Jag har ett internt nät innanför modemet så när jag skriver in mitt ip-nummer så hittar programmet inte min dator men om jag sitter på min dator och skriver in det interna ip-nummret så får jag kontakt och kan komma in.

Hur ska jag gå tillväga för att kunna komma åt min ftp från en dator utanför mitt interna nät?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 22:22

Har du en såndär jäkla "bredbandsrouter med brandvägg"???
Sista ordet är i såfall första stället att börja leta…

Ja, det är inte första gången den ställer till med problem för mig.

Kan man inte kringgå den på något sätt?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 22:38

Nä, men kolla brandväggen i bredbandsroutern…
…har du bara mac bakom och sköter dig en smula så kan du nog stänga av den (öppna den för allt).

Jag är inte så insatt i detta men jag gick in till routern och såg att brandväggen var avslagen.

Hittade också något som verkade intressant men jag vet inte. Det heter "Virtual.Server.IP.Address"

Såhär ser det ut

Virtual.Server.IP.Address Service.Ports
192.168.1.36. FTP. 21

Är jag på rätt spår eller är jag fortfarande i nattmössan?

Senast redigerat 2004-09-30 15:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 01:23

Ja, du måste ju rikta in all port 21 trafik från internet till ditt publika IP-nummer in till det interna nummret du har FTP-servern på. Det gör du i routern brukar heta lite olika men jag tror att du verkar vara på rätt spår.

Vad har du för router?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-30 01:42

Du måste skicka trafik både från port 21 och 22 för att det ska fungera riktigt bra. Annars kan inte en del ftp-klienter ansluta om de också sitter bakom en router.

Min router är en 3com.

Nä nu lägger jag ner idén om att starta en fps, jag har lagt ner aldeles för mycket tid så nu har jag halkat efter i matteboken och det känns inte bra för det är inte långt till tentan.

Får nog använd cd-skivor istället, men tack för all hjälp iallafall.

1
Bevaka tråden