Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös router - vilken ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-09-29 18:49

Jag ska skaffa bredband från Telia (de är de enda som kan leverera adsl till mig) och behöver trådlös router.
Och bråttom är det - personalköpsbeslut inom en vecka.

Vilka fabrikat och modeller är ni mest/minst nöjda med?

Förutsättningar:
- Jag vill ha bra räckvidd utan extern antenn
- Den ska vara enkel att konfigurera (jag pallar inte strulprylar)
- Funka problemfritt med både Mac o PC
- DHCP

Önskemål (dock ej nödvändiga):
- möjlighet för extern antenn
- printserver

Dessutom, är det någon som vet var man kan se jämförande, opartiska tester som visar räckvidd på trådlösa routrar?
(Jag har läst MacWorld nr 7, men hoppas det finns mer att jämföra).

Jag gillar min Linksys.
Jag har modellen WAG54G som också har inbyggt ADSL-modem, 4 portar samt trådlöst. Det finns en motsvarande utan modemet. Men det är riktigt smidigt att bara ha en burk.
Linksys är ett Cisco-företag och Cisco är nog bland de bättre på nätverksprylar. Jag har hört att routern kör något slags inbyggt Linux-system, och sedan jag satte igång den så har jag aldrig behövt pilla på den.

  • Medlem
  • 2004-09-29 20:34
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag gillar min Linksys.
Jag har modellen WAG54G som också har inbyggt ADSL-modem, 4 portar samt trådlöst.

Jag har en likadan och är nöjd, men den saknar printserver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-29 19:30

Har du övervägt Airport Express? Du kan ju åtminstone dela på internetuppkopplingar, ha dhcp, dela skrivare och hela den biten. Att koppla in den till stereon är ju riktigt trevligt det med.

  • Medlem
  • 2004-09-29 20:28

Har kört D-Link 713p - inga problem förutom att jag behövde köpa ny nätdel efter två år. Har just bytt upp mig till en D-Link DI-824vup+, främst för vpn-stödet. Den har printerserver för både gamla kontakter och usb. Funkar troligen inte för mac att skriva ut, dock. Har inte testat.
Den har bra räckvidd, utbytbar antenn och schysst brandvägg. Men om nätdelen är bättre återstår att se.

Jag har haft Netgear, D-Link och 3Com. Både Netgear-routern och D-Link har strulat en del, den som känts bäst är 3Com-routern.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-30 11:36

Jag kör med en Netgear FWG114P ruskigt bra prestanda på denna routern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-19 02:51
Ursprungligen av maccis:

Jag kör med en Netgear FWG114P ruskigt bra prestanda på denna routern.

Har du en skrivare kopplad till den?

  • Medlem
  • 2005-09-19 03:33
Ursprungligen av Fredric:

Har du en skrivare kopplad till den?

Hur maccis gör/gjorde vet jag naturligtvis inte, men jag har en PostScript-laserskrivare från Lexmark kopplad till min Netgear FWG114P. Det fungerar alldeles utmärkt - både från Mac (Tiger/Panther) och från PC (Win98).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-30 11:40

Jag har bara testat NetGear WGT624IS. Lätt att installera o konfigurera, rekommenderas.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-09-30 15:55

Jag tackar för era svar.

Det lutar åt NetGear, måste jag säga.
Troligen slår jag till på en WGT624IS,

Ursprungligen av filuren:

Jag tackar för era svar.

Det lutar åt NetGear, måste jag säga.
Troligen slår jag till på en WGT624IS,

Kör själv NetGear och det är bra grejjer, Men räckvidden är en svag länk - är inte alls nöjd. Ville nämna detta eftersom att du nämner detta specifikt ovan,

Netgear är bra grejer!

Personligen skulle jag aldrig mer använda något som dlink har gjort.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-10-01 08:37

NetGear + räckvidd = dåligt?
Hmm... Nu blir jag lite tvehågsen.
Dumt att räckvidd inte anges av fabrikörerna på dessa produkter. Man skaffar ju trådlöst för att vara just trådlös. :/

Ursprungligen av filuren:

NetGear + räckvidd = dåligt?
Hmm... Nu blir jag lite tvehågsen.
Dumt att räckvidd inte anges av fabrikörerna på dessa produkter. Man skaffar ju trådlöst för att vara just trådlös. :/

Sista gången jag gjorde ett jämförande test av trådlösa routrar så vann Netgear. Räckvidd och administration var i särklass bäst.

Bra pris också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-01 08:54

MacWorld testar routrar i senaste numret. Enligt dem så har Netgear bäst räckvidd.
Jag har själv en Netgear och är helnöjd med räckvidden.

Jag kan även använda grannens 3com om jag vill.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-10-01 09:01

Jo, jag har läst MacWorld. Och i ett inlägg ovan sägs att NetGears räckvidd är en svag länk.
Därför blev jag lite konfunderad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-01 09:35
Ursprungligen av filuren:

Jo, jag har läst MacWorld. Och i ett inlägg ovan sägs att NetGears räckvidd är en svag länk.
Därför blev jag lite konfunderad.

Olika personer har självklart olika erfarenheter. Räckvidden beror säkerligen på flera saker, exempelvis routerns position, om det finns några andra apparater som kan störa, hur tjocka väggar du har om det är såna mellan routern och datorn, etc, etc. Det är nog jäkligt sällan som precis alla kunder har exakt samma uppfattning om en produkt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-10-01 13:45

Självklart har vi alla olika uppfattningar om vad som är bra eller dåligt.
Men ett mätbart avstånd är ju inget subjektivt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-01 14:43
Ursprungligen av filuren:

Självklart har vi alla olika uppfattningar om vad som är bra eller dåligt.
Men ett mätbart avstånd är ju inget subjektivt.

Nej, inte om avståndet mäts i samma lokal och under exakt samma förutsättningar av varje person. Hur ofta händer det? Det är luftburna signaler vi pratar om här, naturligtvis påverkas de av omgivningen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2004-10-04 08:32
Ursprungligen av tjogin:

Nej, inte om avståndet mäts i samma lokal och under exakt samma förutsättningar av varje person. Hur ofta händer det? Det är luftburna signaler vi pratar om här, naturligtvis påverkas de av omgivningen.

Just därför borde någon göra opartiska tester, med samma förhållanden varje gång.
Bilbranschen har lyckats enas om hur genomsnittlig bränsleförbrukning ska räknas ut, och det borde vara enklare att mäta avstånd på en router.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 19:07

Har en Netgear DG834G med inbyggt ADSL-modem. Fungerar bra i hela trähuset och räckvidden är bättre än min Airport Extreme som fått flytta till kontoret istället. Testade PowerBook:en på 100m avstånd med fri sikt från huset precis när jag kopplat in routern och det fungerade...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-19 21:37

Oki,,
Jag sitter med en Epson Stylus Photo 2100 (A3) skrivare,, och jag har inte kunnat få klarhet i om de funkar ihop.. Netgears support kunde inte heller svara på om det gick, för den skrivaren var varken med på den lista över ej fungerande skrivare eller den lista med fungerande skrivare?!..

Jag kanske borde köpa och testa helt enkelt, för det vore så skönt att kunna ställa in skrivaren i lilla förrådet, plus att nå den ifrån alla datorer utan att behöva gå via min G5a som nu är kopplad mot skrivaren..

D.link är verkligen inget att rekommendera. Själv tänkte jag köra Linksys framöver. Verkar vara bra grejjer.

Dotterbolag till Cisco, Open source firmware.

Jag kör en Dlink624+, men den stödjer inte Appletalk trådlöst. (kopplar upp mot skrivare mha Appletalk)
ngn som vet om Appletalk trådlöst fungerar bra med Linksys WRT54G?

Netgear brukar vara bäst, själv kör jag Belkin vilket en powermac, mini, powerbook och PC delar trådlöst på, plus en sunmaskin trådbundet och sen en extra switch inkopplad för ett tiotal extra trådbundna. Helt smärtfritt.

De flesta nya prylar kommer nog att fungera utmärkt, så länge man inte köper D-Link för då tar man en risk, speciellt om man kombinerar med Telia. Jag har ägt två D-link routers och det var många tappade connect det....

Min D-link624+ fungerar perfekt (mot Telia, två Pc, två macar), men just funktionen trådlöst Appletalk hanterar den inte alls.

Linksys WRT54GS har ett gott rykte.
Dessutom finns det tredjepartsmjukvara att ladda ner till den som ger tillgång till en del coola funktioner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-21 15:55

När min Netgear fungerade fungerade den bra (bra är väl ATT den fungerar?). Men faktum är att nu fungerar den inte ordentligt. Det är min andra Netgear med samma fel. Router-delen fungerar när jag kopplar in med sladd men inte trådlöst. Den kopplar från varje minut ungefär. Riktigt störigt. Denna har jag garanti kvar på men det hade jag inte på min förra. Kanske otur med måndagsexemplar...

Edit: Snackar om Netgear WGT624v2

  • Medlem
  • 2005-09-22 11:06
Ursprungligen av fredHo:

När min Netgear fungerade fungerade den bra (bra är väl ATT den fungerar?). Men faktum är att nu fungerar den inte ordentligt. Det är min andra Netgear med samma fel. Router-delen fungerar när jag kopplar in med sladd men inte trådlöst. Den kopplar från varje minut ungefär. Riktigt störigt. Denna har jag garanti kvar på men det hade jag inte på min förra. Kanske otur med måndagsexemplar...

Edit: Snackar om Netgear WGT624v2

Ring till Netgear och hör om de inte har en senare version av firmware till din router, än den som ligger på deras hemsida. Ofta har de senare utvecklarversioner av sin firmware, just för kunder som har problem.

Jag har själv en WGT624v3 och till en början knasade den sig med droppad airport connection. Sen fick jag en ny firmware och den har gått som en klocka sen dess.... Är och har länge varit mycket nöjd med Netgears produkter. De har även väldigt bra suppport. Dock har de en person i supporten som man bör hålla sig undan.... hon kan ingenting och är jobbig att snacka med. De andra är kanon dock

Bevaka tråden