Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac: Powerknappen

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det så smart att sätta På/av knappen gömd långt bak på höger sida?

Tog mig 30 sekunder att hitta knappen, lite pinsamt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-29 11:52

Närhetsprincipen gäller även eMac, på/av-knappen används sällan på gränsen till aldrig och behöver därmed inte sitta på framsidan av burken.

Va menar du med närhetsprincipen? O varför använder man aldrig knappen? Du kan la inte slå på datan via tangentbordet iaf?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 12:31
Ursprungligen av Johan S:

Va menar du med närhetsprincipen? O varför använder man aldrig knappen? Du kan la inte slå på datan via tangentbordet iaf?

Närhet: Det man använder ofta skall sitta bra till, det man använder sällan eller aldrig kan sitta sämre till eller vart fan som helst...

Varför inte använda vila när det enklare, snabbare och datorn mår bättre?

Meningen är nog att man bara ska vila datorn över natten, inte stänga av. Så gör i alla fall jag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-29 12:31

Närhetsprincipen eller viktighetsprincipen innebär att det du använder oftast eller det som är kritiskt viktigt (t.ex. nödstoppen på en svarv) ska vara närmast användaren. Startknappen är inget man använder dagligen om det inte är något fel på datorn förstås, den är heller inte så viktig att du riskerar att skada dig själv eller din omgivning om du inte hittar den direkt.

Min eMac har en uptime på över en månad nu och jag har lika hög elräkning som min granne som inte hade nån dator under den perioden. Är datorn i vila så är den helt tyst, drar nästan ingen streöm och man knäpper på den med tangentbordet + att alla ens arbeten är i det skicka man lämnade dem.

Jag förstår tankesättet, men skulle det vara så knepigt att låta mig slå på datorn ifrån tangentbordet (som förr) eller åtminstonde inte sätta knappen allra längst bak så att man måste strääääcka sig in bland sladdarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 12:45
Ursprungligen av Björnström:

Jag förstår tankesättet, men skulle det vara så knepigt att låta mig slå på datorn ifrån tangentbordet (som förr)

Du får ju det om du bara slutar envisas med att stänga av.
Du kan ju starta från musen oxå om du vill...

Ursprungligen av Björnström:

Är det så smart att sätta På/av knappen gömd långt bak på höger sida?

Tog mig 30 sekunder att hitta knappen, lite pinsamt.

Nästa gång kanske det går lite fortare än 30 sek.

Jaja, plötsligt har jag insett att det är en minst sagt genialisk idé att gömma strömknappen på baksidan. Tänk om fler kunde göra likadant!

På Powerbook borde man nog sätta strömknappen bakom batteriet!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 14:36
Ursprungligen av Björnström:

Jaja, plötsligt har jag insett att det är en minst sagt genialisk idé att gömma strömknappen på baksidan. Tänk om fler kunde göra likadant!

Kan du inte förklara istället varför du prompt skall på powerknappen?
Det låter ju ungefär som dedär pezeskadade frågorna om fullskärmsläge och filhanterare...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-29 14:43
Ursprungligen av Pär:

Kan du inte förklara istället varför du prompt skall på powerknappen?
Det låter ju ungefär som dedär pezeskadade frågorna om fullskärmsläge och filhanterare...

Sant, väldigt sällan som den anväds faktiskt,

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-29 13:48

Smart eller inte, förr, när av/på satt på tangentbordet så var det jätteskojigt för små barn att slå på/av datorn. För mindre barn tar det mer än trettio sekunder att hitta knappen numer. En klen tröst kanske.

Ja, och närhetsprincipen kan vi ju komplettera med långt-bort-principen: Ju mindre ofta man använder en knapp, ju bättre måste den gömmas.

1
Bevaka tråden