Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hotta en blåvit G3?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lagt beslag på en blåvit G3 @ 300 MHz och 128 MB Ram. Den kör idag system 8.6 men jag vill få in MacOS X i den. Anar dock att den är lite klent konfigurerad för detta så vad kan jag göra?

- Mer Ram är givet men kan jag stoppa i vilket PC100 alt PC133 som helst? Billigare att köpa sådan på t.ex. Dataprince än Macoteket.

- Går det att byta ut Rage 128 kortet som sitter i nu till ett GF2 (suttit i PC tidigare)?

- Ny hårddisk kräver tydligen ett ATA-kort om jag förstått tidigare inlägg rätt?

Någon som kör OSX på en liknande maskin idag utan problem? Är det värt att lägga ned pengar på denna eller är det OS 9 som gäller för?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 19:52

en ny snabb hårddisk & 1gb ram

mer än så går det nog inte...de där gamla maskinerna behöver det för att kunna funka i osx.

kolla runt i forumet & köp begagnat ram minne, jag har en 128mg om du vill köpa billigt.

PC-grafikkortet passar med all sannolikhet inte, på grund av att det inte har drivrutiner för mac. Om du däremot kan tänka dig att köpa ett nytt, så finns riktiga värstingkort, såsom ATI radeon 9200 med 128 MB minne för PCI, för ett överkomligt pris. Dock får du ingen Quartz Extreme, eftersom det inte är AGP-baserat.

Nya hårddiskar (ATA100->) kräver en ny controller, som monteras på PCI-plats.

För minne gäller: PC100/133, 3,3 V, unbuffered, 8-byte, non-parity, 168 pins SD-RAM (mycket att hålla koll på). Max kan du ha 1 GB.

Processor: Blådåren är väldigt lätt att överklocka, se här. Du bör kunna klocka upp den till 400 MHz, med lite tur. Vid det laget går Mac OS X acceptabelt, så länge du inte ska göra superkrävande 3D-simulringar.
Om det ändå inte räcker, finns det uppgraderingskort, ända upp till 1 GHz.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 20:46

Den är lite kinkig på minnen, satte in en 256mb pc-100 minne i min som den på något vis fick till 128mb bara... köp hos mac återförsäljare så funkar det bra, max 256MB minnes kretsar x 4 = 1GB.

pc grafikkort går att flasha om lätt för mac, ex Geforce MX pci.
Kolla här:
http://www.cybercoment.com/macgeforce.htm
Ett med 32MB minne gör att du kan slå på quartz extreme med pci extreme här: http://www.macupdate.com/info.php/id/8979

Jag har två 20GB diskar i min, tror det funkar med ända upp till 127GB.

Klocka upp den till 400MHz är som sagt enkelt, har jag gjort & funkar fint.

Ursprungligen av hugg:

Den är lite kinkig på minnen, satte in en 256mb pc-100 minne i min som den på något vis fick till 128mb bara... köp hos mac återförsäljare så funkar det bra, max 256MB minnes kretsar x 4 = 1GB.

Samma sak hände med min blådåre. Det beror på att det sitter för många minneschips på modulen, och datorn bara kan använda hälften av dem.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-23 05:30
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Samma sak hände med min blådåre. Det beror på att det sitter för många minneschips på modulen, och datorn bara kan använda hälften av dem.

Jag har en PC133 på 128 MB, fungerar 100% i min AGP-mac. Visar bara 64 MB i en G3 B/W.

Minnet har 4 st minneskapslar (och en liten styrkapsel). Så 128 MB/4 chips*8bitar = 256Mbit
Hade det varit 8 st minneschips så hade den fungerat på blådåren.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58226
"Memory
64MB or 128MB of PC100 SDRAM (3.3-volt, unbuffered, 64-bit-wide, 168-pin, 100 MHz/8ns devices)
Four DIMM slots support up to 1GB of PC100 SDRAM using the following DIMMs:

-32MB, 64MB, or 128MB DIMMs (64-bit-wide, 64-Mbit technology)

-128MB or 256MB DIMMs (64-bit-wide, 128-Mbit technology)"

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43103
"RAM-storlekar:
32, 64, 128, 256, 512 MB"

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58238#faq2
"Question 2: What is the maximum amount of memory that can be installed in the Power Macintosh G3 (Blue and White)?

Answer: The Power Macintosh G3 (Blue and White) has four DIMM slots that can accommodate up to 256MB DIMMs each, for a total of 1,024MB (1 gigabyte) of memory. When using 256MB DIMMs, use 128Mbit-device technology, not 64Mbit or 256Mbit. The 256MB DIMMs are available from the Apple Store."

Ok, jag har 3 st PC-133 minnen liggande här men jag vet inte mer än att de passar i RAM-modulen. Hur kan man se volt etc? Vågar man prova ändå eller riskerar man att skada moderkortet?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-18 20:52

Hade en sån. Köpte Sonnets uppgradering till G4 500Mhz (som Marcus nämner) och det blev en sjujäkla skillnad. Sonnet-CPU:n kostar inte så där himla mycket längre (kolla t.ex. Macoteket).
Men inte behövde jag 1Gb minne, utan klarade mig på 512. Visst fick man ibland vänta på att maskinen skulle räkna färdigt, men burken e ju gammal...
Beträffande minnen, så kunde man ju slarva lite i dom äldre burkarna eftersom operativsystemen också var 8 eller 9. Med OSX blir datorn fan så mycket känsligare. Minsta ynkefel i ett minnes specifikaioner, och man riskerar kernel panics o jox.
Testa överklocka först. Billigast....

  • Medlem
  • 2004-09-18 23:09

Ska du köpa nya grejor så blir det fort dyrt och inte lönt längre. Ny G4-propp på Macoteket kostar bara den minst 2500. Sen minne, ATA-kort, grafikkort och ny HD... Köp en begagnad G4 för 4000 eller nåt istället om du inte har tillgång till begagnatprylar billigt.

ebay har iofs en del matnyttigt till överkomliga priser om du nu verkligen vill sätta fart på just den blåvita du redan har.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 20:20
Ursprungligen av robin.z:

Har lagt beslag på en blåvit G3 @ 300 MHz och 128 MB Ram. Den kör idag system 8.6 men jag vill få in MacOS X i den. Anar dock att den är lite klent konfigurerad för detta så vad kan jag göra?

- Mer Ram är givet men kan jag stoppa i vilket PC100 alt PC133 som helst? Billigare att köpa sådan på t.ex. Dataprince än Macoteket.

- Går det att byta ut Rage 128 kortet som sitter i nu till ett GF2 (suttit i PC tidigare)?

- Ny hårddisk kräver tydligen ett ATA-kort om jag förstått tidigare inlägg rätt?

Någon som kör OSX på en liknande maskin idag utan problem? Är det värt att lägga ned pengar på denna eller är det OS 9 som gäller för?

Jag har själv friskt bytt komponenter i en blåvit G3. Hur du bäst uppgraderar din dator beror på vad du vill använda den till. Ett standardtips är en ny processor eftersom datorn blir snabbare på i stort sett alla sätt. En Sonnet G4 (ZIF) för 1550:- + moms från Macoteket vore mitt tips.
Sedan är mer RAM närmast ett måste! Mac-återförsäljarnas moduler är inte specialtillverkade för Mac på något vis. Däremot har återförsäljarna bra koll på vilka minnen som fungerar, ett bra bemötande, bra service och annat som kostar lite extra.
Du kan knappast använda något GeForce-kort i din blåvita eftersom datorn saknar AGP. Det finns helt enkelt inte drivrutiner utvecklade för GeForce-kort till PCI-macar. Däremot går det att "flasha" en del ATI Radeon PCI-kort gjorda för PC (R1x0 gpu, Radeon 7000/7200).

Förmodligen kan du uppgradera hårddisken till en några år gammal disk av rätt modell utan problem. Jag *tror* IBM 34GXP-serien fungerar i en blåvit G3 med den inbyggda ATA-kretsen.

RAM, flashbart grafikkort och gammal hårddisk borde inte kosta mer än någon enstaka hundring styck på begagnatmarknaden, bara du lyckas hitta någon säljare. En begagnad PowerMac G4 blir snabbt ett mycket bättre alternativ om du funderar på att inhandla flera nya komponenter till din blåvita

Tackar för alla tips! Ska börja med en klockning och fylla på med RAM samt få tag på en nyare version av OSX...

Jag tror det är säkert att testa. Trots att kriteriet 3,3 V nämns, har jag aldrig hört talas om PC133-minnen med annan spänning.

Edit: OM det hade annan spänning, vore det motiverat att göra så att de inte passar fysiskt. Så går de i, är det lungt. (Jämför med PCI-kort, 2,5/3,3 volt, som har olika kontakter).

Ville bara meddela att 2 st av de minnen jag hade fungerade utmärkt. Rotade lite på jobbet efter gamla SDRAM och jag hittade 1 st 256 MB modul från Samsung som bara låg och skräpade... fungerar även det alldelles utmärkt!

Ursprungligen av robin.z:

Ville bara meddela att 2 st av de minnen jag hade fungerade utmärkt. Rotade lite på jobbet efter gamla SDRAM och jag hittade 1 st 256 MB modul från Samsung som bara låg och skräpade... fungerar även det alldelles utmärkt!

Trevligt!

Jag har nu införskaffat en beg version av Mac OS X 10.3 och ska installera istället för mitt 10.1 MEN (finns alltid ett men)... 10.3 ligger ju på DVD och i min PM sitter det en vanlig CD. Kan jag switcha den mot en standard DVD-läsare köpt till en PC? Borde väl fungera... eller?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-15 05:57

10.3 ligger väl inte på DVD?

Annars så funkar det med de flesta DVD-läsare till PC.
Kolla gärna här först innan du handlar:
http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

Jo, skivorna kommer från nya iMac G5 och där är det DVD som gäller tyvärr
Tack för länken!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-15 10:14

Jag är tveksam till om du kan använda den skivan på någon annan Mac-modell än just iMac G5. Apple har tidigare lagt in spärrar mot sånt.

Aha, så de har börjat med sådant? Jag köpte grannens MacOS X 10.1 skiva som han fått inkluderat med sin Titanium för något år sedan och den gick in utan problem i andra Macar. Aja, ska prova att flytta över DVD-läsaren från min Compaq till G3:an så får vi se vad som händer

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-16 21:56
Ursprungligen av Macus:

Jag är tveksam till om du kan använda den skivan på någon annan Mac-modell än just iMac G5. Apple har tidigare lagt in spärrar mot sånt.

Tror inte det är några problem alls, det var på OS 7,8,9 tiden.

Uppdatering av läget: DVD:n installerades utan problem (kommer ursprungligen från en 4-5 år gammal Compaq) men när MacOS X installationen kom fram till den biten där man får välja vad som ska installeras säger den "Bundled Software kan inte installeras" och sedan lägger den ned

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-31 12:16

Nu blåser jag liv lite i den här tråden igen.
För $259.95 (ca 1800 kr) kan man köpa en G3-processor på 1 GHz från OWC.
Jag funderar lite smått på att göra det till min blådåre, det lär ju bli en rejäl skjutts i prestanda för ett så pass lågt pris. Minne och sånt har jag redan rätt rejält i den.
Vad tror ni?

Om du redan har uppgraderat den så mycket, är det nog värt det. Som du säger är det ju ett väl överkommligt pris, och det skulle säkert kännas som en ny dator.

Räkna dock in frakt och moms, så kommer du upp i (260+50)7*1,25 = 2712 kronor.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-01 09:19

Ajfan! Moms tänkte jag inte på. Är det svensk moms som gäller när man köper prylar från USA?
Nåja, i vilket fall som helst skulle det bli billigare än att skaffa en helt ny burk, och skulle förmodligen fylla mina behov väldigt bra.

Ursprungligen av nillon:

Ajfan! Moms tänkte jag inte på. Är det svensk moms som gäller när man köper prylar från USA?

Japp, om du får det levererat med Fedex, som jag fick, så ser de till att momsen betalas.

1
Bevaka tråden