Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxtor One Touch HD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-26 18:18

Hej! Jag har en Maxtor One Touch HD. Jag installerade den precis som det stod i insruktionerna. Men när jag t ex ska kopiera en spelmapp så står det "du kan inte kopiera objektet Icon" Namnet är för långt eller innehåller täcken som inte skivan kan läsa". Jag har försökt med en mängd olika mappar men det funkar inte. Går det inte att kopiera en mapp som innehåller en icon? Tacksam för hjälp!

Köpt den hos en PC-Nisse? Det låter som den är formatterad i FAT32. Formattera om den i HFS+ så löser det sig.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-29 10:25

Hur gör man detta då? Jag har samma problem nämligen..

Edit: Glömde skriva att jag har dragit över alla mina viktiga filer (70 GB ungefär) till MAxtor disken. Kan jag på något sätt formatera den till HFS+ utan att skiten försvinner?

Finns i Skivverktyg

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-29 10:39

Det verkar vara något fuffens om man använder FAT32 formatet. Imorse när jag skulle starta datorn så kom jag inte längre till den gråa bilden med det vita äpplet.

Har inga Panther skivor så medans jag har gått till jobbet har jag satt burken på ominstallation av Jaguar..

FAT32 är notoriskt instabilt. Jag har haft svåra problem med det formatet när jag haft diskar för att flytta större mängder data mellan "den mörka sidan" och den ljusa. Numera kör jag över tillfälliga nätverk.

För att formattera om öppnar Du Skivverktyg (finns i Verktygspgm i Program), markerar diskens symbol och väljer Radera (och HFS+). MEN Du tappar alla Dina filer om Du inte först kopierar dem till ett säkert ställe.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-29 14:56

Så formatering till HFS+ rekomenderas starkt alltså.. Det blir en jobbig kväll med ett evigt kopierande (igen)..

Är det en lång process att formatera disken?

Mvh

Egentligen inte, men Du kan hålla på hur länge som helst om Du ställer in "galna värden" i Alternativ. Det borde räcka med att göra en Högnivåformattering (och den går ganska raskt). Att göra en Lågnivåformattering (dvs. skriva nollor, eller omväxlande ettor/nollor i samband med formatteringen) är overkill.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-29 18:30

Ok tack. Ska göra det snarast.

Nu sitter jag på Jaguar och håller på att köra combouppdateringen på 100 MB. Problemet är att min Maxtor disk inte ens visar sig på skrivbordet. Stödjer inte 10.2 Firewire diskar?

Edit: Har uppdaterat till 10.2.8 nu men fortfarande ingen Maxtor disk på skrivbordet. Den finns listade bland alla andra diskar i Skivverktyg men soim sagt inte på skrivbordet.
Har kollat på lite andra trådar och det enda man kan göra vekar vara att installera Panther igen.

Senast redigerat 2004-09-29 22:56
1
Bevaka tråden