Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syncmaster gör kvadrater till rektanglar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 00:12

Har packat upp och dragit igång min nya TFT-skärm (Samsung Syncmaster 710v/172v) som är plug'n'play på Macen.

Det första jag inser är att en exakt kvadrat visas som en rektangel på skärmen i proportionerna 1.06/1

Jag skulle alltså behöva trycka ihop bilden i höjdled för att få rätt proportioner men någon sådan funktion verkar inte finnas i skärmmenyn!
Man kan flytta hela bilden hit och dit men inte justera bildytans proportioner...

Någon som upplevt samma sak och har en lösning?

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-09-29 10:16

Jag har precis packat upp en 910T... kan inte heller ändra ytan!?

Har du kopplat med digital-kabel?

Vad sitter du på för dator, laptop eller stationär?

// G.

Ursprungligen av sirugo:

Har packat upp och dragit igång min nya TFT-skärm (Samsung Syncmaster 710v/172v) som är plug'n'play på Macen.

Det första jag inser är att en exakt kvadrat visas som en rektangel på skärmen i proportionerna 1.06/1

Jag skulle alltså behöva trycka ihop bilden i höjdled för att få rätt proportioner men någon sådan funktion verkar inte finnas i skärmmenyn!
Man kan flytta hela bilden hit och dit men inte justera bildytans proportioner...

Någon som upplevt samma sak och har en lösning?

  • Medlem
  • 2004-09-29 10:26

Jag har en 172v, och kan bara konstatera att min visar exakta kvadrater. Har du upplösningen inställd på 1280x1024? Upplösningen på en TFT är absolut, den går inte att förhandla med. Det är svart eller vitt, rätt eller fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 11:17
Ursprungligen av stfm:

Upplösningen på en TFT är absolut.

Jo, jag insåg detta efter en stund.
I 1280-upplösning ser allt perfekt ut och bilden blir dessutom mycket bättre.
Det känns ändå konstigt att man kan välja 1024-upplösning om det ändå ger ett så uselt resultat. Det var där jag tappade bort mig.

1
Bevaka tråden