Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya ATI Remote Wonder II - testad?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-29 10:22

Är det någon som testa den mer avancerade ATI Remote Wonder II? (Finns bla på komplett.se för 499:-) ATI har precis släppt nya drivrutiner så den skall funka på Mac.

Frågan är vilka skillnader det är i praktiken på Mac jämfört med den gamla?

Hur stor är USB-mojen och har man någon nytta av den här fjärrdosan till en iBook?

  • Medlem
  • 2004-09-29 13:52
Ursprungligen av Andersson:

Hur stor är USB-mojen och har man någon nytta av den här fjärrdosan till en iBook?

Som jag tänker kan man ha fjärren till att styra ljud eller videouppspelning på lite avstånd, det betyder alltså att man kopplat till en större skärm (TV eller projektor) eller ett ljudsystem till Macen.

Om du vill starta/stoppa video eller iTunes när man sitter i soffan så är det ju perfekt med en fjärr. Eller om du streamar iTunes via AirPort Express...

En PB eller iBook kopplas ju enkelt till TVn och även där är du bra att t ex kunna manövrera DVD-player från soffan.

Själv har jag en G4 som är kopplad till en vanlig TV via en VGA till SCART/RGB adapter samt ljudkabel. Bild och ljud blir mycket bra men man vill ju ha lite bekvämlighet också...

Jag tänkte bl a göra makro så att man med en knapptryckning på fjärren kan starta VLC/välja rätt audiodevice/välja rätt videodevice/välja helskärmsläge/starta uppspelning.

Har man bara tillräckligt med hårddisk så funkar video från Mac utmärkt.

  • Medlem
  • 2004-10-21 19:21

Skillnader mellan I och II

Jag köpte precis en Remote Wonder II på Mycom Sveavägen för 510:-. Skillnaderna mellan I och II enlig ATI:
---------------------------------------------------
New Feature Summary of the REMOTE.WONDER.II:

New Shape and Physical Finish: The.RW2's new wider/flatter shape along with its matte feel provide an experience closer to a traditional remote unit. Grippier buttons, color-coded custom buttons, a more tactile mouse pad, and lit function buttons round out its presentation.
Larger Receiver/Longer Range: The new unit provides for more stable placement and includes more sophisticated circuitry for a longer RF range as well as future expansion.
AUX/PC Function Modes: RW2 includes five function buttons which allow the remote to shift modes and send different action sets.
Long-Press Button Actions: With this new feature enabled (default) the effective number of buttons on the remote unit is doubled. Each button is able to have two unique actions associated with it.
Automatic Button Time-out: As a battery-saving measure, any depressed button will time-out and stop transmitting after 30 seconds
--------------------------------------------------
Har ej hunnit testa nåt speciellt men Macen stöds fullt ut trots att det inte står ett ord på förpackningen om Mac. I princip verkar man kunna styra vad som helst på Macen med denna fjärr. Tillsammans med AppleScript är möjligheterna oändliga.

Den funkar också perfekt med iTunes och eftersom den går via radio så är det den perfekta fjärren till AirPort Express.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-29 12:12

Jag har den gamla. Skillnaden verkar mer handla om layouten på knapparna. De ser ut att vara lite annorlunda grupperade. Navigationshjulet i mitten verkar också vara lite omgjord enligt bilden hos Komplett.

Den stora skillnaden ligger nog snarare i programvaran. Jag såg bl a att man kan kryssa i att Alchemy-kortet skall styras även om programmet ligger i bakgrunden.

Man har väl inte så stor användning av en fjärrkontroll ihop med en bärbar.

Jag använder min mest för att styra TV-kortet och iTunes på min PM G4. Då kan man ju sitta en bit ifrån datorns bildskärm och högtalare.

Ursprungligen av Macus:

Man har väl inte så stor användning av en fjärrkontroll ihop med en bärbar.

Men jag är jättelat!

1
Bevaka tråden