Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor om g3 ibook (vit).

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 21:52

Hej funderar på att köpa en begagnad ibook 500mhz och har lite frågor.

1. Kan man köra högre upplösning än 1024/768 på en extern skärm?

2. Går det att köra macosx med en sådan. (det är 256 i ram i ibooken) Eller kommer det vara för slött?

3. Airport extreme antar jag bara är att glömma. Går det att få tag i de gamla airport korten i dag via nätbutik?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 22:05
Ursprungligen av jawa:

Hej funderar på att köpa en begagnad ibook 500mhz och har lite frågor.

1. Kan man köra högre upplösning än 1024/768 på en extern skärm?

2. Går det att köra macosx med en sådan. (det är 256 i ram i ibooken) Eller kommer det vara för slött?

3. Airport extreme antar jag bara är att glömma. Går det att få tag i de gamla airport korten i dag via nätbutik?

1) Tror inte det...
2) Japp det går utmärkt. Kör själv 10.2.8 med 384 ram (max 640). Kan dock bli problem med Panter 10.3. Kräver G4.
3) Har hört att det kan cirkulera lite gamla airport kort på 99:an. Tror inte det finns i handeln.
Kolla med någon som säljer beg. (airport extrem går inte att köra i gamla G3:an). Har själv gamla airport och det går lagom fort

I övrigt en mycket trevlig maskin om du inte skall köra många tunga program samtidigt. Sätt dock in fullt med ram!

  • Medlem
  • 2004-09-28 22:10
Ursprungligen av jola:

1) Tror inte det...
2) Japp det går utmärkt. Kör själv 10.2.8 med 384 ram (max 640). Kan dock bli problem med Panter 10.3. Kräver G4.
3) Har hört att det kan cirkulera lite gamla airport kort på 99:an. Tror inte det finns i handeln.
Kolla med någon som säljer beg. (airport extrem går inte att köra i gamla G3:an). Har själv gamla airport och det går lagom fort

I övrigt en mycket trevlig maskin om du inte skall köra många tunga program samtidigt. Sätt dock in fullt med ram!

Det går visst att köra Panther på en sådan iBook. Panther kräver inte G4. Kör själv Panther på min iBook G3 700.
Dessutom går det att köpa gamla airportkort i butik. Jag köpte mitt på Macoteket.

Edit: Macoteket verkar inte ha dom gamla korten längre, märkligt. Jag köpte mitt där i våras.

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-29 00:00
Ursprungligen av jola:

2) Japp det går utmärkt. Kör själv 10.2.8 med 384 ram (max 640). Kan dock bli problem med Panter 10.3. Kräver G4.

Det går t.o.m. bättre med Panther än Jaguar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 22:24

Det går att köra högre upplösningar på externa skärmar med hjälp av programmet Screen Spanning Doctor. Sök på det här i forumet så hittar du länkar.

  • Medlem
  • 2004-09-28 23:38
Ursprungligen av xevve:

Det går att köra högre upplösningar på externa skärmar med hjälp av programmet Screen Spanning Doctor. Sök på det här i forumet så hittar du länkar.

Fungerar det verkligen på en 500:a?

Edit:

"[…]These machines can NOT use the patch:

12" 500 Mhz CD Rage Mobility 8 MB May 01 - October 01
12" 500 Mhz DVD Rage Mobility 8 MB May 01 - October 01
12" 500 Mhz CDRW Rage Mobility 8 MB May 01 - October 01
12" 500 Mhz Combo Rage Mobility 8 MB May 01 - October 01 […]"

  • Medlem
  • 2004-09-29 09:48

Man ska inte använda hacket med tidigare kort än Radeon, som jag har förstått. Det gör den modellen lite tristare än de senare i mina ögon.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 12:49

1. 1024x768 är max upplösning och ingen har lyckats komma förbi det på modellerna med 8 MB grafikminne
2. Det går utmärkt att köra MacOs X, även Panther, på en iBook 500 MHz. Jag körde länge min 600 MHz dito med OSX och 128 MB ramminne, det blir väntetid i programväxlingar och tyngre program som Photoshop trivs inte någotvidare, jag har numer maximala 640 vilket var väl värt den slant det kostade.
3. Apple har slutat levera de gamla Airportkorten, har du tur finns det någon handlare som har något enstaka ex kvar annars är det begagnat som gäller.

Ursprungligen av jawa:

Hej funderar på att köpa en begagnad ibook 500mhz och har lite frågor.

1. Kan man köra högre upplösning än 1024/768 på en extern skärm?

2. Går det att köra macosx med en sådan. (det är 256 i ram i ibooken) Eller kommer det vara för slött?

3. Airport extreme antar jag bara är att glömma. Går det att få tag i de gamla airport korten i dag via nätbutik?

Samma specs som på min då..
2. Funkar hur fint som helst, visst, det går inte med blixtens fart, men det funkar fint!
3. Du kan köpa dem från t ex http://www.macdata.se/

Ursprungligen av jawa:

Hej funderar på att köpa en begagnad ibook 500mhz och har lite frågor.

1. Kan man köra högre upplösning än 1024/768 på en extern skärm?

2. Går det att köra macosx med en sådan. (det är 256 i ram i ibooken) Eller kommer det vara för slött?

3. Airport extreme antar jag bara är att glömma. Går det att få tag i de gamla airport korten i dag via nätbutik?

Hej! vad tänker du ge för en 500 MHz vit iBook G3?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-29 18:06
Ursprungligen av Stoffen:

Hej! vad tänker du ge för en 500 MHz vit iBook G3?

Ca: 3000 lite beroende på utrustning. Hade du någon till salu?

1
Bevaka tråden