Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Battlefield 1942 Tips!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena grabbs

Tänkte skriva av mig lite trick att använda för att bli en bättre BF-spelare. Alltid är det väl någon som kan ha nytta av det.

Man-mot-man:
1. Ser du en fiende en bit bort, och han inte skjuter på dig för tillfället, sätt dig eller lägg dig ner och skjut så ökar träffsäkerheten ordentligt! Skjuter han på dig, stå inte still utan strafa samtidigt som du skjuter. Ligger ni båda ner är det först till kvarn som gäller. Sikta då rakt på huvudet. I knoppen tar man alltid mer skada.

2. Är du mitt i en shootout och ammon tar slut, börja då inte ladda om vapnet utan byt istället raskt till pistolen (2) och skjut vidare. Lyckas du inte ta honom med pistolen och ammon tar slut igen, byt snabbt tillbaka till huvudvapnet och ladda om det. Byt INTE till kniven om ni inte är på ett extremt tight ställe.

3. Kniven.... använd den bara i smygattacker bakifrån för att spara ammo.

4. När ni skjuter med automatvapnen, avlossa korta salvor för maximal precision. Att bara hålla in avtryckaren är tämligen värdelöst om ni inte är extremt nära fienden.

5. Kom ihåg att man kan sno döda personers utrustning. Kan vara guld värt om man är skadad efter en strid och kan ta medicutrustningen från ett lik. Default knapp G.

Engineer:
1. Lägg minor på ställen där tanks brukar passera! Otroligt effektivt som kan vända matcher på nolltid. Minera fiendens tanks så dom sprängs när någon sätter sig i dom (om ni nu inte snor tanken själv).

2. Engineervapnet är rätt kass i närstrid. Träna istället upp dig att kasta satchel charges och snabbt detonera dom. Hoppar du samtidigt som du kastar en charge/granat/mina kommer den mycket längre.

3. Lägg en charge vid en flagga där det är mycket trafik. Ser du att den håller på att förloras (alltså den blir grå), detonera bomben (mouhaha).

4. Skiftnyckeln...glöm inte att använda den! Du kan reparera ALLT!

Anti-tank:
1. Bazookaskott dödar omedelbart om dom träffar en person. Kan användas hyffsat träffsäkert i närstrid.

2. Bazookaskott gör mångdubbelt mer i skada på en tank om man träffar den rakt i aktern. Ofta räcker det med ett sådant skott.

Allmänt:
Kom ihåg att det är FLAGGORNA som är det viktiga, inte att skjuta folk (om det inte är deathmatch förstås). I Conquest-mode, som är den vanligaste och bästa spelformen i BF, rör dig endast mellan flaggorna, allt annat är ointressant. Jaga inte fiender ute i vildmarken. Skit i motståndarnas hembas. Gråa flaggor prioriteras. Finns det tillgång till jeep, använd den för att komma fram snabbt.

Lägger kanske till mer senare när jag kommer på nåt.

kul tråd! Det har ju blivit en del BF senaste tiden

Kan lägga till ett tips, i tillägg att lägga sig ner, om att använda de befintliga "skyddsobjekten" på banorna; sandsäckar, hus, landskapet osv, skydd är alltid bra, en soldat som står upp mitt på slagfältet är den bästa måltavlan som finns.
Tänk taktiskt, flaggorna är det viktigaste, att gå ut "guns blazin'" (rambo stilen ) mot en eller flera fiender kan vara kul men slutar oftast med döden och då gär man inte mycket nytta, i många situationer tjänar man på att "vänta ut" fienden bakom en vägg eller liknande.

Försök att utmanövrera fiendens panzer om man själv är pansarförare, du ger minst skada om du skjuter på pansaren rakt framifrån, men mest om du lyckas träffa honom där bak, så manövrera mera!

Jeepen är snabbast, använd den när det kriser sig! kör man capture the flag kan man snabbt komma iväg med den och köra ifrån fiendens panzer.

som i alla andra fps: sikta på huvuden!

och sist men inte minst; spela mera Battlefield!

Tackar för tipsen! Jag har bl a lyckats missa en så enkel sak som att man kan ta upp andras packning (trodde man var tvungen att vara samma klass).

Hur siktar man egentligen med artilleriet från fartyg? Oftast så ser man ju bara dimma nära man sitter i kanonhytten vilket gör att man skjuter i blindo. Finns det något jag missat?

Ursprungligen av Christofer:

Hur siktar man egentligen med artilleriet från fartyg? Oftast så ser man ju bara dimma nära man sitter i kanonhytten vilket gör att man skjuter i blindo. Finns det något jag missat?

Jag är lite nyfiken på det med som BF "n00b"? hur funkar det som scout och man "pekar in" ett mål mha kikaren? är det meningen att någon annan med passande artileri ska skjuta där man har markerat? och i så fall hur ser dom det?

De tär meningen att atelleri ska skjuta på det du markerat. Det räcker med en gång, klicka inte flera.
Hjälp sedan atelleristen att träffa rätt om han inte gör det på en gång.

Jag har några frågor runt detta också.
Måste jag markera målet efter jag klickat?

Sedan på andra sidan: Hur fan skjuter med atelleri på något som en scount markerat??
Höger klickar jag när jag sitter i en kanon får jag något konstigt GUI som jag fattar nada av,
Hjälp efterfrågas!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sedan på andra sidan: Hur fan skjuter med atelleri på något som en scount markerat??
Höger klickar jag när jag sitter i en kanon får jag något konstigt GUI som jag fattar nada av,
Hjälp efterfrågas!

Jag satt och gick igenom varenda tangent och musknapp utan att lyckas få upp något annat än det stora kanonröret som man ser när man sätter sig i hytten. Hilfe!

Steg ett:
Scout trycker på alternative fire (högerklick) för att titta i kikaren. Trycker sedan på primary fire (vänsterklick) för att markera målet.
Steg två:
Artilleri högerklickar och får då upp ett alternativt GUI. Det är inte i förstapersonsperspektiv utan utplacerat lagom nära målet (ungefär som att någon placerat ut en kamera i närheten av målet. Anledningen till att dom gjort på detta sätt är väl antagligen för att simulera att artillerield inte är så exakt i början.) Artilleriet får klämmaiväg ett skott och se vart det hamnar. Sen får man justera allteftersom

Hmmmm okej. Det fanns någora gula markeringar i det läget. Jag ställde in efter dem och sköt. Träffade helt jävla fel då kan jag säga. Men detta måste provas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-01 14:56
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hmmmm okej. Det fanns någora gula markeringar i det läget. Jag ställde in efter dem och sköt. Träffade helt jävla fel då kan jag säga. Men detta måste provas.

Är ledig torsdag, fredag... då djäklar... Messa mig så kan vi slipa scout/artilleri

Ja ja ja!

Artilleri är skitbra. Dels kan det ge en rejäl extra smäll där det behövs, men om artilleristen har fått ett mål av en scout så får denne en betydligt bättre överblick (nästan "från ovan") och kan varna sina lagkamrater om eventuell fara. Jag tror man kan vinna mycket på att alltid ha minst en scout och en artillerist på de levels där det finns tillgängligt. (Ja, jag vet att det kan gå åt helvete om man sitter för länge i artillerikanonen och skjuta på sina egna lagkamrater ).

Förresten, om du är scout och artilleristen ber om mål. Ge vad som helst. Sikta precis framför dig oavsett om du ser något. Det är otroligt mycket bättre att du har gett ett mål än att artilleriet skjuter på måfå.

Ciryon

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-01 20:18

Eftersom bruksanvisningen verkligen suger så får jag dela med mig vad jag har kommit fram till...

Scout:

Om man klickar utan att zooma in så kommer artilleriet att se plattsen du stod på, uppifrån. (Vad det är bra för vet jag inte...)

klicka när du är inzoomad för att placera en "kamera" som visar exakt vad du då såg som varar i ca 50 (?) sec.

Artilleri:

Den lilla pilen visar var DU är förhållande till målet och i vilken riktning du siktar. (se till så att pilen pekar mot målet.)

Mätarna till vänster och där uppe visar var du siktar (0 betyder inte att man siktar mot målet som jag trodde först...)

En sak som jag inte riktigt har förstått är varför jag inte får den minsta båten att fungera som artilleri. (Inte livbåtarna utan den minsta av bjässarna) Jätte tråkigt speciellt då inte de större (och elakare) båtarna bara finns när man spelar multiplayer...

Finns det någon uppdatering till Bf? Jag vet inte om det bara är jag men varje gång jag spelar det så får jag en hemsk känsla av att spelet inte är riktigt optimerat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 08:54

ett litet men naggande gott tips:

Om du kör Jeep ibland fienden, notera hur illa de mår om man passerar precis över dem
Bra fart ger mest effekt, se så stiligt de studsar

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-28 15:03

Lite jobbigt bara när de kletar sig fast mot vindrutan.... "Var sitter knappen vindrutetorkaren på den här modellen?"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 15:33
Ursprungligen av Rayden:

Lite jobbigt bara när de kletar sig fast mot vindrutan.... "Var sitter knappen vindrutetorkaren på den här modellen?"

med knappen [C] väljer du vy... kan vara lämpligt med en "lätt bakom vy" om man har för mycket FI-smet på rutan

Här finns det en trevlig guide för alla presumtiva artillerister.

Det går faktiskt alldeles utmärkt att öva scout/artilleri på egen hand för att i lugn och ro begripa hur det fungerar. Dra igång ett nätverksspel på den egna maskinen (Local) och välj en lämplig bana där det finns artillerimöjligheter. Själv har jag kört med Omaha Beach. Hoppa in i spelet som scout och välj att spawna (finns det något bra svenskt ord för det? Återfödas kanske? ) i närheten av en lämplig kanon (finns på de allierades båt eller uppe på berget om du är tüsk.). Plocka fram din kikare, markera ett mål och kliv därefter in i kanonen och högerklicka. Nu är det bara att börja skjuta in sig för att få en känsla för hur det fungerar. Jag har för mig att målet försvinner efter ett par minuter, så då får man stiga ur kanonen och markera ett nytt. Tänk också på att använda det bakre kanontornet på båten om ni står där. Högerklickar man i det främre fäller man sjunkbomber och det går inte att få eldledning där. Tro mig, jag har stått i det en hel match och gapat efter mål utan att begripa varför det inte fungerade...

/Göran, hobbyartillerist trots att jag är luftvärnare IRL...

Ursprungligen av Jonaz:

ett litet men naggande gott tips:

Om du kör Jeep ibland fienden, notera hur illa de mår om man passerar precis över dem
Bra fart ger mest effekt, se så stiligt de studsar

HAHA! Gissa vad som kommer hända på torsdag :rolleyes:

Ursprungligen av Kristofer G:

HAHA! Gissa vad som kommer hända på torsdag :rolleyes:

Du kommer glida runt på motorhuvar?

För att inte driva detta offtopic kan jag passa på att tillägga att det nu även finns en officiell tråd om veckans Speltorsdag – Speltorsdag 30/9 – Battlefield 1942

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 17:38

Tackar Göran! Bra tips

1
Bevaka tråden