Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVI-I och DVI-D

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis investerat i två Viewsonic VX715 som jag tänkte använda med min MDD 2·1,25 GHz. Mitt Radeon 9000 Pro har ju en DVI- och en ADC-utgång och jag tänkte koppla in en av dem med hjälp av Dr. Botts svindyra ADC-till-DVI-adapter.

Finns det något som talar emot att detta skulle fungera?

Läste hos Viewsonic att det "may require optional Mac adaptor". Jag antar att de syftar på att skärmen har DVI-D och mitt grafikkort har DVI-I. Hur fungerar det? Går det att lösa?

Och vad gäller DVI-kablage, är det två hane-till-hane jag ska ha?

Efter lite forskning verkar DVI-I och DVI-D vara kompatibla med varandra och enbart skilja sig åt på den punkten att DVI-I har de extra pinnarna för analog signal. Allt enligt detta dokument.

Stämmer bra!

Anledningen till att Apple's PowerBöcker och PowerMac:ar har DVI-I är för att du ska kunna koppla dator till bildrörsskärmar eller ex. äldra proggar, mha DVI-VGA-adapter.

En digital-TFT-skärm, som bara tar emot digitalsignaler, har däremot renodlad DVI-D.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-28 12:55

Du behöver inte någon svindyr ADC till DVI-adapter!!
Ditt grafikkort har ju DVI-utgång redan.

Ursprungligen av Macus:

Du behöver inte någon svindyr ADC till DVI-adapter!!
Ditt grafikkort har ju DVI-utgång redan.

Sant! Men bara en sådan, och jag tänkte köra med dubbla skärmar. Så ADC-utgången behöver en liten mössa för att fungera med mina skärmar.

Tack för hjälpen, iJohannes!

Kan meddela att det fungerade nästan oklanderligt. Ingången på skärmen, DVI-D enligt specifikationerna, saknade de fyra analoga hålen och de fyra piggarna på DVI-sladden blev snopna. Men jag böjde ner dem lite spontanbusigt och nu funkar det utmärkt. Jävlar, vilken skön känsla det är med två kristallklara 17-tummare bredvid varandra!

Ett problem har uppstått: När jag sätter datorn i vila vägrar den skärmen som använder sig av ADC-DVI-extractorn att vakna upp. Båda vaknar upp duktigt först, men efter en sekund blinkar båda till och efter detta återvänder enbart den andra skärmen till livet. Det visade sig att ADC->DVI-skärmen ställer om sig till 800·600 och någon konstig upplösning som skärmen inte klarar av. När jag ändrar tillbaks den till skärmens nativa upplösning funkar det igen.

Någon idé om lösning?

1
Bevaka tråden