Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med HP skrivare kopplad till PC

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 22:45

Hej!

Har precis inhandlat en HP LaserJet 1010.
Nu är det så att jag kopplat in den till PC med Xp Pro och vill nu skriva ut från min PowerBook.
Men Win datorn vill inte som jag.

Är ytterst tacksam om jag får en liten hjälpande hand framåt här!

Ursprungligen av T3kila:

...Nu är det så att jag kopplat in den till PC med Xp Pro och vill nu skriva ut från min PowerBook...

Jag vet inte riktigt hur/vad du menar, men jag har hört att XP har vissa problem med HP-skrivare när Service Pack 2 installerats. HP vet om probben, och nya drivers kommer.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-28 02:11

Jag följer trådens utveckling med spänning då jag har samma problem med min HP som är kopplad till XP Pro.
Har inte heller lyckats skriva ut, eller snarare, PB hittar inga skrivare på nätverket.

Använder ni Windows XP Pro med skrivardelning?

I Windows Server finns en speciell skrivardelning för Apple (Apple Print Service).

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021017064855619

On OS X 10.2 (Jaguar), you can access a printer that has been shared on a Windows computer. Just follow these steps:

- Launch Print Center

- Hold down the Option key while clicking the Add button (in the Printer List window)

- Select Advanced from the first pop-up menu.

- Pick "Windows Printer via SAMBA" in the "Device" pop-up menu.

- Enter whatever you want in "Device Name"

- Enter the URI in "Device URI". The syntax is: smb://Server Name/Share Name

- Pick the printer vendor from the Printer Model pop-up menu, and the subsequent model.

- You should be good to go! You may, however, also need to download printer drivers from Gimp-Print: http://sourceforge.net/projects/gimp-print

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 13:39

Tackar för hjälpen.. Fick inte rätt på det dock.. =/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-10 11:27

Vad får du för fel???

Tipset ovan fungerar men utelämnar en sak som är VIKTIG.

I smb pathen måste man oftst skriva;
smb://<användarnamn>:<lösen>@<workgroup><datornamn><skrivardelningsnamn>

Mvh Henke

Kan du vara lite mer specifik angående var problemet ligger. Kan du dela ut skrivaren från Windows-burken? Kan du skriva ut från andra Windowsburkar. Kan Macen skriva ut någonstans? Vad har du gjort för inställningar i Macen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 19:47

Det måste väl vara enklare att dela ut skrivaren från Macen?

1
Bevaka tråden