Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjaba!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trevligt påhitt med ett presentationsforum. Lite kort om mig: Jan Söderman, 44 år, bor i kedjehus i Västerås. Gift med Monika. 2 busiga pojkar, 4 respektive 8 år. Är ingen flitig skribent på 99mac men däremot en flitig besökare.

Har jobbat som lokförare på SJ sedan 1981 (då 35.000 anställda) och är en av de få som fortfarande gör det (numera 3.500 anställda), men jobbar numera deltid där och lägger hellre krutet på min hemsida. Mer om detta senare.

Min Mac-historik sträcker sig cirka 11 år tillbaka i tiden. Jag hade i början av 90-talet ett fackligt uppdrag (festkommittén ) på jobbet när en stolt datoransvarig bar in en Windows 2.0-försedd IBM 1Mb som såldes under parollen "en kvart och du är igång". Jo tjena. Efter ett halvår skrev fortfarande sekreteraren protokollen på skrivmaskin. "Skall det behöva vara så här?", tänkte jag. Men också att det kanske löser sig om man får fördjupa sig lite. Hustrun inflikade då att hon hade möjlighet att låna hem en dator från jobbet men att det då var en Macintosh. Dator som dator tänkte jag och hem kom en Classic. Det visade sig att det var helt andra bullar och efter en kort tid var jag mer produktiv än de flesta mer vana PC-användare även om det naturligtvis inte var bråkdelen så coolt och användbart som att skriva kommandon i DOS. Och dessutom, fick jag veta, stod ju Windows 3.0 för dörren och då skulle Macen ofrånkomligen vara frånseglad och dess saga all. I augusti 1993 inhandlade jag således min första egna Mac räntefritt på Onoff, en Performa 400 16 Mhz med 4 Mb RAM.

Massor med Mac-datorer (och ett par PC-misstag) senare sitter vi nu med följande: Min: Powerbook 12" 1Ghz 768 Mb RAM 40 Gb HD. Bildskärmen håller inte normal Mac-standard men den är oftast kopplad till en utmärkt Formac 19" flatskärm och det är maximal portabilitet jag är ute efter, därför kan jag kompromissa med skärmens tillkortakommande. Dessutom går fläkten irriterande ofta och burken är trots det konstant varm. I övrigt är jag tämligen nöjd.

Fläktproblemet drabbar inte hustruns iBook G4 12" alls lika hårt. Den startade fläkten för första gången när den var ett två månader gammal. Mycket snygg och väl fungerande dator. Hade det inte varit för att det inte går att köra utökat skrivbord med iBook hade jag hellre haft en iBook, inte minst för att iBooken alltid klarat en timme mer än Powerbooken på batteri trots att datorerna är nästan exakt lika gamla (dec 2003). Jag känner till "bildskärmshacket" för iBook men det är inte aktuellt på en dator som är under garanti.

Ungarna har också varsin dator, äldste grabben har min gamla Kub (640 RAM, 120 Gb HD) inklusive 19" Sony Trinitron, den fungerar också som backup-server för di bärbara. Lillgrabben sitter med storebrorsans avlagda iMac DV 400+. Det finns även en Classic i nyskick som står i bokhyllan, inte den ovan nämnda dock.

Allt är kopplat till Stadsnätet via en AirPort Extreme-kompatibel D-Link. Till routern är även en HP 1200n inkopplad.

Min hemsida: http://www.autopower.se/
Det började 1997 som ett projekt för att lära mig mer om hemsidor men har nu gått helt överstyr. Jag lade ursprungligen upp en enkel skitsida om BMW-bilar vilket är mitt andra stora intresse utöver det som nämns ovan. Sidan har hela tiden ökat i popularitet bland BMW-ägare och det är mycket givande, inte minst alla trevliga människor man lärt känna. Numera är antalet besök per dygn cirka 20.000. Vi har en egen server (Windows) som är placerad på en fet lina hemma hos min kompanjon i Malmö. Han är faktiskt extremt pro Windows, men vi kommer utmärkt överens för det, även om det psykas friskt över de grejer som Macen faktiskt inte klarar. Men tack gode gud för Remote Desktop Connection, annars hade det tusan inte gått. Virtual PC är för långsamt för att vara ett realistiskt alternativ.

Det är numera mer eller mindre ett heltidsjobb och till förmånerna hör att testa nya BMW-bilar i prisklass närmare en miljon, samt åka runt i Europa med pressackreditering på större bilmässor och bevaka BMW-montern. Min huvudsakliga uppgift är att fotografera, vilket jag numera gör med en Nikon D70. Underbar kamera.
Exempel: http://www.autopower.se/prov/645ci/bildspel/index.html

Kanske föga överraskande kör jag BMW, är inne på min 27:e sedan 1979. Jag kör f.n. en M5 touring från -92 till vardags, och i förra veckan tog jag RyanAir till Frankfurt där jag inköpte en shopping/pendlar-bil åt hustrun, en snorfin 528iA touring från -97. Då blev en bil över, och den är således ute till försäljning. Om någon är intresserad av en billig mindre bil med lite klös så finns det en 325i -91 i hyggligt skick till salu på PowerBörsen.

Se där, nu råkade det komma in en smygannons också. Fast det är nog inte många som orkade läsa så långt

Mvh
/Janne

Kul med en forumveteran här på 99mac! Jag tittar in på Autopower då och då, imponerande hur bra det går för er!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-26 23:11

BMW(auto)power är jag reggad på, väldigt väldigt lite inlägg dock (känner mig lite vilsen och är inte överdrivet motorintresserad) men helt suverän site för att leta information på, när jag väl vill veta något om min BMW (528, '96). Grym site, som 99mac - en enorm kunskapsbank.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-27 09:00

Angående din PB och dess skärm.
Gäller inte den nya reparationskallelsen från Apple just din dator? Kika på det...

Ontopic:
Trevlig med flera motorintresserade...
Själv är jag saab-tok, men hyser inga hatkänslor för andra märken, speciellt inte BMWs M5:or och M3:or ;D

mvh
b0bben

Ursprungligen av b0bben:

Angående din PB och dess skärm.
Gäller inte den nya reparationskallelsen från Apple just din dator? Kika på det...

Nja, jag kanske var otydlig. Det är nog inte något direkt fel på skärmen utan mer än att den har dova färger och lite dålig betraktningsvinkel. Den är acceptabel men inte så att man sitter och myser "tusan vad Apple är bra" när man jobbar med den. Vår iBook har en precis likadan skärm och likaså övriga iBooks/Powerbooks jag sett i 12"-version.

Mvh
/Janne

  • Medlem
  • 2004-09-27 17:03

Autopower rocks! (Har varit inne på AP många gånger!)
+ BMW rocks!
= bmwpower rocks!

Välkommen till 99mac!

Nu ska jag gå å registrera mig på Autopower.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-27 19:38
Ursprungligen av bmwpower:

Har jobbat som lokförare på SJ sedan 1981 (då 35.000 anställda) och är en av de få som fortfarande gör det (numera 3.500 anställda),<...>

Hur var egentligen ekonomin på SJ på den tiden (81), som allmänt tågintresserad är jag seriöst intresserad av vad de grova besparingarna och nedskärningarna i kvalitet och service egentligen
har lett till. När började nedskärningarna på allvar, före eller efter privatiseringen. Vad var skälen till
nedskärningarna, gick SJ alltid med brakförlust eller eller slutade folk helt plötsligt åka tåg?

En frågan som är lite smått off-topic i detta forumet kanske, men det är inte var dag man träffar på
en lokförare som jobbat på SJ sedan 81

Mvh
Johan, som är av åsikten att SJ borde avbolagiseras

Senast redigerat 2004-09-27 20:12
Ursprungligen av surak:

är av åsikten att SJ borde avprivatiseras

Inte för att jag är någon expert på det här, men är inte SJ ett helstatligt ägt aktiebolag?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-27 20:00
Ursprungligen av Kristofer G:

Inte för att jag är någon expert på det här, men är inte SJ ett helstatligt ägt aktiebolag?

Exakt, ett aktiebolag. Även om det ägs av staten så drivs fortfarande som vanligt ett företag.

Ursprungligen av surak:

Exakt, ett aktiebolag. Även om det ägs av staten så drivs fortfarande som vanligt ett företag.

Tror att Kristofer syftade på ditt användande av "privatisera". Vilket innebär en övergång till privat ägo. Vilket inte skett med SJ, däremot en bolagisering (är det ett ord?).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-27 20:21
Ursprungligen av Hagelin:

Tror att Kristofer syftade på ditt användande av "privatisera". Vilket innebär en övergång till privat ägo. Vilket inte skett med SJ, däremot en bolagisering (är det ett ord?).

Jag övervägde termen bolagisering men det lät lite konstigt, men men, vi kör på det

Ursprungligen av Hagelin:

Tror att Kristofer syftade på ditt användande av "privatisera". Vilket innebär en övergång till privat ägo. Vilket inte skett med SJ, däremot en bolagisering (är det ett ord?).

Var det jag tänkte på. Menmen, jag förstår vad du menar Surak, ska inte gnälla mer

Ursprungligen av surak:

Hur var egentligen ekonomin på SJ på den tiden (81), som allmänt tågintresserad är jag seriöst intresserad av vad de grova besparingarna och nedskärningarna i kvalitet och service egentligen
har lett till. När började nedskärningarna på allvar, före eller efter privatiseringen. Vad var skälen till
nedskärningarna, gick SJ alltid med brakförlust eller eller slutade folk helt plötsligt åka tåg?

En frågan som är lite smått off-topic i detta forumet kanske, men det är inte var dag man träffar på
en lokförare som jobbat på SJ sedan 81

Mvh
Johan, som är av åsikten att SJ borde avbolagiseras

Mja, jag har väl inte någon större insyn i varför saker och ting är som det är, ofta vet man inte mer än vad som står i tidningarna. Men för att åtminstone försöka att svara på frågorna kan jag konstatera att det fanns oändligt mycket mer pengar under åttiotalet. Det fanns till och med pengar till att exemplevis bedriva viss personalvård eller ha tillräcklig personalstyrka för att bemanna samtliga tåg. Numera går sedan ett par år tillbaka ett antal motorvagnståg dagligen utan ombordpersonal vilket inte är varken säkerhetsmässigt, servicemässigt eller intäktssäkrande tillfredsställande. När det även saknas förarpersonal ställer man utan att blinka in tågen vilket i princip aldrig någonsin förekom under tiden före bolagiseringen. Detta beror nog inte på att SJ går mycket sämre nu än då, men man har helt andra lönsamhetskrav numera som inte fanns då.

Mvh
/Janne

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-27 22:44
Ursprungligen av bmwpower:

Detta beror nog inte på att SJ går mycket sämre nu än då, men man har helt andra lönsamhetskrav numera som inte fanns då.

Så innan krävdes allså enorma stöd till SJ från staten varje år? Eller kan det ha varit så att de delarna
av Statens Järnvägar som numera är separata egna bolag gick bättre än just persontrafik och kunde väga upp för eventuella förluster inom den grenen.

För mig känns det som det kan vara rätt svårt att få just persontrafik att bli lönsamt i och med att det
är svårt att ta ut priser som väger upp upp för kostnaderna samtidigt som man håller någorlunda hög kvalite på tjänsten.

Ursprungligen av surak:

Så innan krävdes allså enorma stöd till SJ från staten varje år? Eller kan det ha varit så att de delarna av Statens Järnvägar som numera är separata egna bolag gick bättre än just persontrafik och kunde väga upp för eventuella förluster inom den grenen.

För mig känns det som det kan vara rätt svårt att få just persontrafik att bli lönsamt i och med att det
är svårt att ta ut priser som väger upp upp för kostnaderna samtidigt som man håller någorlunda hög kvalite på tjänsten.

Statens Järnvägar hade nog statligt stöd, men hur omfattande vet jag ej. Dock tror jag inte att särskilt många avdelningar gick med något större överskott, i vart fall inte så det kunde täcka upp eventuella förluster för persontrafiken. Om det är sant vet jag inte, men det sägs att det inte finns något land i världen där tågtrafiken som helhet genererar ren vinst till staten. Ledsen för de diffusa svaren, men transportpolitik är inte min grej. Ingen som vill veta något om halvgamla BMW-bilar

Mvh
/Janne

Var tvungen att kolla upp det, och det finns i Norstedts ordbok.

Väntar med intresse på svaret på din fråga, har oxå funderat i samma banor...

Gillar din sida som fan, och droppar in då och då

Ursprungligen av bmwpower:

den nya 6-serien är ju riktigt snygg - skulle ha en om jag hade pengar... även om listan toppas av drömbilen audi rs6 avant, tätt följd av rs4 avant (2001) och s8 (2002), men på fjärde plats rullar 6-serien in... hmm eller den kanske tom slår s8:an... hursomhelst så ligger nya 7 serien på femte plats och sjätte plats delas utav de tre senaste genrationer av 5 serien... sen kan jag fortsätta ett tag till men det kan jag inte tänka mig att någon bryr sig om. Får väl göta en lista i min egen presentation sen.

Nya BMW M5 vinner lätt, den behöver jag inte ens öppna ögonen för att njuta av. Ljuuuudet, ojojoj!

1
Bevaka tråden