Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken DVD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar vilken DVD-brännare jag skall satsa på för att bränna mp3. backupp, dvd och den skall passa till G4 , operativsystem Mac OS 10.3.5.
vikket program skall man ha och vad får man tag i det.

  • Medlem
  • 2004-09-26 14:04

Jag har köpt Pioneer DVD-RW DVR-108 och är mycket nöjd. Den klarar att bränna dual layer (om man har sånna skivor naturligtvis) och den är även en av de snabbaste brännarna på marknaden för vanliga konsumenter. Bränner x16 (om man har sånna skivor naturligtvis). Satte in den i min G4 och direkt poppade den upp som en superdrive i datorn. För att kunna använda den i "I-programmet" måste man dock installera ett litet hack. Mer om det kan du läsa här på forumet.

Priset på Macoteket ligger på 850 (utan moms) ungefär. Sen tillkommer även frakt.

Program kan jag rekommenera toast tatanium. Det är inte gratis, men stödjer tex dual-layer...

Om man inte kräver någon avancerad funktion, så kan man bränna direkt i Finder också.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om man inte kräver någon avancerad funktion, så kan man bränna direkt i Finder också.

Hur gör man då???

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-26 23:44
Ursprungligen av Sven-Erik Andersson:

Hur gör man då???

Nästan för enkelt. Sätt bara i skivan, och den poppar upp som vilken hårddisk som helst. Dra över filer till CD/DVDn. När du sedan matar ut skivan, så görs själva bränningen.
¨

När jag gör så då får jag upp ett medelande vid CD-bränning.
"Hittar inte skivbrännaren eller programmet".

När jag skall göra en backupp då får jag upp
"Skivan kan inte användas efrersom skivenheten inte stöds (Felkod 0x800 200 25)

Det har hungerar perfekt vid OS 9 för det enda jag gjor är att instalera 10:an.
Brännaren år en ONE Tech 12x/10x/32 CD-RW-brännare, måste jag ha nya drivrutiner till 10:an och vad hittar jag dom?

Vad står CD-RW för?

Hjälp mej att kunna lösa detta!

Senast redigerat 2004-09-27 16:19
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-27 22:02
Ursprungligen av Sven-Erik Andersson:

Brännaren år en ONE Tech 12x/10x/32 CD-RW-brännare, måste jag ha nya drivrutiner till 10:an och vad hittar jag dom?

Snurrade runt och letatade efter Apples kompatiblitetslista. Klicka här för den.

Om OSX inte har stöd för den, så är du troligtvis hänvisad till Toast.
ÄVen om Apples bränning är enkel och praktisk och fungerar med min brännare, använder jag alltid Toast själv. Apples bränning blir långsammare eftersom den först samlar ihop allt till hårddiskenen och sedan bränner.
¨

Drivrutiner hittar du nog på tillverkarens hemsida.
CD-RW står för CD-ReWritable, alltså att du kan bränna, och sedan fortatera och bränna igen, en massa gånger.

1
Bevaka tråden