Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksprestanda = mycket låg!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-31 12:52

Vi har ett störande problem på kontoret. Nätverksprestandan har sjunkit något ENORMT. Vi kör på Gigabit mellan de flesta PowerBöcker, G4:or och själva servern. Dock köra vissa äldre iMacar o en G3:a med 100Mbit. Vad gäller mjukvara så kör vi blandat OS9.x och OSX10.2.1. Alla maskiner med gigabit utan en kör OSX10.2.1… Servern kör MacOSX 10.1.5. Över till problemen:

Vi har extremt dålig nätverksprestanda. Jag har mätt lite kompieringar av olika filer på utspridda datorer i nätverket och det ligger på kanske 3-4 MB/s ofta. Tidigare mätningar låg på uppåt 15-25 MB/s från en G4 med gigabitnät mot servern. Jag fattar inte vad som är felet… Slöheten gäller för såväl OSX och OS9 maskiner samt Gigabit eller 100Mbit.

Något som är utmärkande är även att prestandan är ojämn. Du får över ex. 20 MB VÄLDIGT FORT… sen stannar saker upp ett tag… sen går ytterliggare 5 MB igenom osv. Jag har monitorerar servern lite gran och den toppar på c:a 11-12 MB/s UT på en vanlig arbetsdag. Alltså borde inte det vara en begränsning på denna då den pallar att skriva och läsa i c:a 30MB/s till och från dess externa RAID till dess interna IDE-diskar.

Det störande är också att det spelar ingen roll om man ex. spelar upp en DV-ström över nätverket på 3.6MB/s eller en QuickTime-film på c:a 100KB/s… De stannar till båda två titt som tätt.

Servern kör förutom fildelning även Retrospekt BandBackUp, FileMaker, Portfolio Server och QuickMail server. Vi prövade för någon vecka sedan att lägga över hela BackUpen och QuickMail:en till en annan dator utan några som helst skillnader… Problemet visar sig både vid Finder <-> Finder jobb och om man kopplar sig på ex. vår Portfolio filmdatabas över nätverket.

Finns det något vettigt man kan göra för att:
• Hitta felet till problemet
• Åtgärda felet

Tacksam för svar!

Vad använder ni för switch? När du skriver att dom flesta klienter använder Gigabit-ethernet så är det bara relevant om alla dom också är kopplade till gigabitportar på switchen. Mycket kraftfullt och hemskans dyrt.

Jag skulle börja med att titta på nätveksutrustningen. Kolla kablar, prova olika portar. Om problemet endast uppstår när du läser saker och ting från servern skulle jag titta närmare på den. Om något är "trasigt" i hela kedjan får du bryta ner problemet i delproblem och testa dom var för sig.

Kan nästan svära min högra hand ( nästan ) på att ni har duplex problem mellan server/switch, eller mellan klienter och switch.

Kör ni ett full duplex, 100Mb/s/1Gbit nät ska ni inte ha några kollisioner alls, kolla statistiken i switchen och se om du ser något sådant på någon av portarna.

Sitter klienter/servrar/switchar satta till AUTO på duplex/speed kan sånt här uppträda i stort sett närsomhelst - otäcka saker alltså.

/ Daniel

[ 31 Oktober 2002, 15:40: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

  • Medlem
  • 2002-10-31 15:46

Är benägen att hålla med herrn här ovan. Vad som kan vara intressant att kontrollera är följande. Om ni har en 100Mbits switch och en 1000Mbits switch kan det mycket väl vara autosense problem dem i mellan. Pröva att låsa porten som kopplar dem på 100Mbit full duplex.

Nu är detta osannolikt eftersom det går lika illa från alla men beroende på vilken hårdvara man använder har den här typen av fel en tendens att propagera vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-31 17:36

Okej… okej… Yes, vi har en Gigabitswitch… Hur allt är kopplat exakt vet jag inte - det är ett företag som gjort det åt oss. Problemen har kommit nu sedan några veckor tillbaka - det har inte alltid varit så tror jag inte…

Som sagt så fungerar allting PÅ servern bra… Så fort man försöker ta saker från servern till en klient så blire segt/knyckigt (om man kan kalla det så)

Prova att kopiera stora mängder direkt mellan två klienter (via switchen). Fungerar det lika dåligt? Prova att koppa ihop dessa klienter UTAN switchen. Om det fungerar bättre så har du något problem med switchen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-31 19:56

Bra idé Ace! Prövar det imorn!

1
Bevaka tråden