Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boost räckvidd på WLAN-basstationer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Jag har en WLAN-basstation - NetGear 614 - och jag tycker WLAN:et (mot en AluBook 15") är undermåligt kort. Kan till exempel inte sitta i köket och surfa, även om det bara är två rum bort från routern. Har bara gipsväggar i huset.

Vad göra? Vill ligga ute i hängmattan nästa sommar och skriva inlägg.

(Katten verkar må bättre förresten - )

Finns egentligen ganska många anledningar till att en wlan-basstation får dålig räckvidd, så det är lite svårt att ge universella svar. Men till att börja med kan du försöka leta upp eventuella störningskällor (allt som sänder på 2,4 GHz-bandet) och mixtra med basstationens placering (samt vinkling på antennerna). Det är oftast en bra idé att placera basstationen i hallen eller något annat centralt beläget rum med fri sikt till andra rum i huset. Hjälper inte det kan det vara värt att fundera på utbytesantenner, kanske helst rundstrålande om du vill täcka in hela huset.

Ursprungligen av iJohannes:

Hej på er!

Jag har en WLAN-basstation - NetGear 614 - och jag tycker WLAN:et (mot en AluBook 15") är undermåligt kort. Kan till exempel inte sitta i köket och surfa, även om det bara är två rum bort från routern. Har bara gipsväggar i huset.

Vad göra? Vill ligga ute i hängmattan nästa sommar och skriva inlägg.

(Katten verkar må bättre förresten - )

Jag skulle rekomendera en utbytes antenn. Atennerna som kommer med de flesta bas stationerna är normal bara en 2dB antenn. Om du köper en extern 6dB antenn så borde du inte ha några problem alls med täckning inomhus. Beroende på vilken typ av husväggar du har och hur lång bort från huset din hängmatta ligger så kan du nog även få täckning där. Ett annan alternative är en stor 15dB antenn som du monterar utomhus. 15dB är nog för att få täckning inomhus (i de flesta fall i alla fall) även om den sitter utan för. Och räckvidden utomhus blir tjaaa. mer en vad de flesta skulle behöva ...

(See bara till att få en 360 graders strålings antenn)....

/CMH

Ang. utbytning av antenn.

Hur byter jag antennen på en Netgear 614? Den ser tämligen permanent ut...

  • Medlem
  • London
  • 2004-09-25 10:34

Ett litet krux bara, när du köper en antenn som har 15 dB förstärkning bygger det på att den inte är rundstrålande. Du får bara sända med en viss uteffekt i 2,4 GHz-bandet och med en rundstrålande antenn räcker det en viss sträcka. Monterar du en antenn med en riktad verkan får du längre räckvidd men bara i en viss riktning. Att höja effekten på basstationen är den enda lösningen för att få bättre räckvidd med en rundstrålande antenn, vilket alltså inte är tillåtet.

Ursprungligen av jb:

Ett litet krux bara, när du köper en antenn som har 15 dB förstärkning bygger det på att den inte är rundstrålande. Du får bara sända med en viss uteffekt i 2,4 GHz-bandet och med en rundstrålande antenn räcker det en viss sträcka. Monterar du en antenn med en riktad verkan får du längre räckvidd men bara i en viss riktning. Att höja effekten på basstationen är den enda lösningen för att få bättre räckvidd med en rundstrålande antenn, vilket alltså inte är tillåtet.

Så jag KAN byta antennen?! Den ser ju som sagt ut väldigt permanent.

Ursprungligen av jb:

Ett litet krux bara, när du köper en antenn som har 15 dB förstärkning bygger det på att den inte är rundstrålande. Du får bara sända med en viss uteffekt i 2,4 GHz-bandet och med en rundstrålande antenn räcker det en viss sträcka. Monterar du en antenn med en riktad verkan får du längre räckvidd men bara i en viss riktning. Att höja effekten på basstationen är den enda lösningen för att få bättre räckvidd med en rundstrålande antenn, vilket alltså inte är tillåtet.

Jaså ? Verkligen.... för att använda mitt favorite uttryck... "could have fooled me..."

Jag använder den följande, "omni directional" (dvs rundstrålande), 15dB antennen ... http://www.dlink.com/products/?pid=289

Fast å andra sidan om den är laglig i Sverige, det vet i katten.....

  • Medlem
  • London
  • 2004-09-27 13:49
Ursprungligen av Christian Hansson:

Jaså ? Verkligen.... för att använda mitt favorite uttryck... "could have fooled me..."

Jag använder den följande, "omni directional" (dvs rundstrålande), 15dB antennen ... http://www.dlink.com/products/?pid=289

Fast å andra sidan om den är laglig i Sverige, det vet i katten.....

Det är den säkert, den ökar inte uteffekten på basstationen, det den antennen gör är att den tar effekten från vertikalled och fokuserar den i horisontalled istället. Som jag skrev tidigare så är det en kompromiss. Visst kan du ha en rundstrålande antenn som har 15 dBi förstärkning men då förlorar du i höjdled istället. Jag kanske var lite otydlig, jag menade en antenn som strålar i alla riktningar.

Om du kollar på horisontell spridning och vertikal spridning på antennerna på D-Links hemsida så ser du att ju högre förstärkning den har desto mindre spridning i vertikalled...

Skulle du montera en sån antenn på taket på ditt hus så skulle grannen ha suverän mottagning och du skulle inte ha särskilt bra mottagning. Det är för övrigt det i:et står för i dBi, förstärkning i en viss riktning i förhållande till en antenn som strålar i alla riktningar.

  • Medlem
  • London
  • 2004-09-27 12:51

På en D-Link 614+ kan du byta antennen, vet inte om man kan det på en 614. Om du kollar på D-Links hemsida så ser du att om du ska ha omnidirektionell antenn så begränsas den vertikala strålningen istället, det är en kompromiss man får göra... Det handlar helt enkelt om att rikta den begränsade uteffekten som man har tillgång till.

Ett enkelt tips är att placera basstationen så högt upp som möjligt. Jag vet inte varför det fungerar men hemma så är täckningen för min basstation usel om jag har den på markplan men sätter jag den i klädkammaren på övervåningen så täcks hela huset utan problem. (ja, jag har ethernet i _hela_ villan.. )

Ursprungligen av Joacim Melin:

Ett enkelt tips är att placera basstationen så högt upp som möjligt. Jag vet inte varför det fungerar men hemma så är täckningen för min basstation usel om jag har den på markplan men sätter jag den i klädkammaren på övervåningen så täcks hela huset utan problem. (ja, jag har ethernet i _hela_ villan.. )

Det är det som är grejjen. Kör en combi-rackare: router + WLAN-point i ett. En himla taskig lösning såhär i efterhand. Navet i hemmanätverket är på bottanplan så routern måste stå där. Hade jag haft en sep. WLAN-punkt kunde den ha pluggats på vilket uttag som helst - typ ett sovrum på övervåningen.

Man kanske ska sälja skiten, jaga en beprövad beg. D-Link 804 och snegla lite åt Apple's Airport eller annan renodlad basstation.

Fråga: Kan jag använda men Netgear endast som basstation om jag skaffar en vanlg router utan WLAN och placera min nuvarande router+WLAN-enhet "bakom" en annan router i mitt nätverk.

1
Bevaka tråden