Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-ar "tynger ner" pc-nät?????

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick höra av en nätverkstekniker på jobbet i fredags att vår avdelnings Mac-ar (ca 100 stycken, av husets totalt ca 600, alltså ca 500 pc)
- "hela tiden ligger och söker efter hela kåkens alla datorer, OCH DET TYNGER NER NÄTET NÅT OERHÖRT!!!"

Aldrig hört nåt liknande förr... kan det finnas nån sanning bakom det upprörda uttalandet???

Senast redigerat 2004-11-04 10:00

Låter som om "Rendevouz" spökar igen, jag antar attt ni kör OS X - rendevouz multicastar efter kompisar hela tiden.

Rendevouz heter egentligen ZeroConf http://www.zeroconf.org/

Läs denna tråden http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48413&highlight=rendevouz

Och be din nätverkssnubbe läsa : http://www.oreillynet.com/pub/wlg/1920?page=last&x-showcontent=off

Antar att det går att stänga av Rendevouz om ni inta använder det.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 08:54

Eller oxå har han snappat upp kunskap om apple-talk (som var så för tusen år sedan)
Det tjabbade lite om huruvida allt fanns på plats (istället för att om andra datorer ropa och kolla när de väl måste ha tag på enheten). Väldigt små paket och inget att bry sig om sedan näten blev 10mbit… Dessutom gör de flesta datorer så numera för det är så trist när något bara är borta helt plötsligt…

Om macarna tynger nätet så har ni antinget ett väldigt dåligt när, eller oxå är det något helt annat som dummar sig…
Be honom sniffa lite på trafiken och se vad det kan vara…

Rendezvous har flera inbyggda mekanismer för att undvika det som AppleTalk gjorde, d.v.s hela tiden prata på nätverket.
1. Alla svar cachas. När någon "browsar" nätverket och letar efter en tjänst, t.ex. alla skrivare skickas alla redan kända med i frågan. På så sätt behöver bara nya skrivare svara.
2. Dessutom minskas intervallet mellan förfrågningarna exponentiellt, d.v.s. efter första frågan väntar datorn en sekund, nästa gång 2, nästa 4 osv. upp till en minut.
3. Nya tjänster som kommer upp annonserar sig själv med samma exponentiella avtrappning.

Visst lägger Rendezvous beslag på lite av bandbredden, men det är klart mindre än vad AppleTalk gjorde (eller fortfarande gör om det är påslaget). Tror inte att Rendezvous på något sätt är boven i dramat. Snarare att någon sitter och lyssnar på Internet radio i iTunes eller liknande. Netbios genererar nog mer nätverkstrafik än vad Rendezvous gör.
Om du vill få ett liten hum om hur mycket trafik Rendezvous genererar kan du skriva följande i Terminal:
sudo tcpdump -i en0 port 5353

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 22:12

Säg "WINS" till din käre nätverkstekniker och skratta honom rått i ansiktet.
Skämt åsido; att Macen ens på AppleTalk-tiden skulle lusa ner nätverket i jämförelse med Windowsplattformens NetBIOS och WINS, är skitsnack. Med lite lätt konfiguration av routrar och RTMP kunde man köra AppleTalk över tröga WAN-länkar. När Windowsservrar gick in och synkade domänen på samma lina dog all trafik.
Myter!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-26 23:59

Det är ju bara så tröttsamt att höra detta igen och igen...
Att Macar belastar nätet är en klar missuppfattning blandnätverkstekniker. Det kan hända det möjligtvis gjorde detta när man körde LocalTalk-hastighet på nätverk. Men på ett 100 Mbit eller GigaHz nät så är det ju försumbart. Det är AppleTalk man pratar om, det är "pratigt" somman säger. Skitsnack säger jag.

PC som står och pratar med ExchangeServers och håller uppe ISDN-linor är ett ofantligt mycket större problem. Här har många nätverkstekniker ingen koll på hur som skall få PCs att prata mindre.

Mac är sedan Mac IP-servers (OS 8/9) otrligt effektiva på nätverket. De tester jag gjort på att överföra filer slår PCs med god marginal.
¨

Tack för alla svar!
(Vi kör inte Rendevouz, enbart Ethernet-Appletalk.)
Jag ska ha ett snack med killarna i morgon, så det känns jättebra att ha fått sakkunskapens bekräftelse på mina farhågor om att det faktiskt bara var myt.
STORT tack!!!

Senast redigerat 2004-11-04 10:01

Rapportera gärna vad du får till svar!

/Stefan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-27 11:36

Öh, till alla er som avfärdar nätverksteknikern ifråga:

Tänk om han/hon faktiskt har uppmätt att Macarna _faktiskt_ tynger ner nätet väldigt mycket då? Alltså om detta _faktiskt_ är hur det ligger till, att detta inte är något som nätverksteknikern bara har hittat på för att han/hon har så lite att göra, utan att det är ett problem som _faktiskt_ existerar.

Om det faktiskt _är_ så att Macarna tynger ner nätet väldigt mycket, då hjälper det ju inte särskilt mycket med att säga åt nätverksteknikern att "nähe, det är bara en myt". Det gör väl inte saken bättre att det är "myter" som tynger ned nätet? Problemet kvarstår ju ändå.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 12:27
Ursprungligen av tjogin:

Öh, till alla er som avfärdar nätverksteknikern ifråga:

Tänk om han/hon faktiskt har uppmätt att Macarna _faktiskt_ tynger ner nätet väldigt mycket då? Alltså om detta _faktiskt_ är hur det ligger till, att detta inte är något som nätverksteknikern bara har hittat på för att han/hon har så lite att göra, utan att det är ett problem som _faktiskt_ existerar.

Om det faktiskt _är_ så att Macarna tynger ner nätet väldigt mycket, då hjälper det ju inte särskilt mycket med att säga åt nätverksteknikern att "nähe, det är bara en myt". Det gör väl inte saken bättre att det är "myter" som tynger ned nätet? Problemet kvarstår ju ändå.

Givetvis skall han göra det - men det är ju oxå viktigt att kolla varför : för det är ju inget per se på Mac som lastar ner...

Liten lägesrapport...:
Njaeee... mätt något hade de ju inte gjort... och sniffat inte heller... det var väl mest så att de "visste" det i alla fall.... "hade på känn"...
Vi kom överens om att de skulle koppla bort oss ur nätet helt och hållet under en dag, och se vad resultatet blev...

En aning drastiskt, men OK, då får man definitivt svart på vitt hur det påverkar.

Senast redigerat 2004-11-04 10:00
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Liten lägesrapport...:
Njaeee... mätt något hade de ju inte gjort... och sniffat inte heller... det var väl mest så att de "visste" det i alla fall.... "hade på känn"...
Vi kom överens om att de skulle koppla bort oss ur nätet helt och hållet under en dag, och se vad resultatet blev...
(stön...)
En aning drastiskt, men OK, då får man definitivt svart på vitt hur det påverkar.

Uh, som befarat myter från mitten av 90-talet. Men så är det! Lycka till

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 20:53

men jag har faktiskt en liten känsla av att "admin" har rätt.
Eller jag kan inte tala på 100 tals maskin nivå
Men jag har ett eget gulligt nätverk på en pc en g4 (som server) och en pb 12 tum (wireless)
och till det en dlink routher (säg inget)
och nätverket går mycket snabbare om antingen pc:n är avstängd
eller om båda macarna är det,
men det kanske är normal belastning och skulle bli likadant om man hade 3 mac eller 3 pc
What do i know

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-09-27 23:39

Det som tynger ner nätet är ju alla pryttlar som är uppkopplade mot det.
Ganska enkelt....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 20:53
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Liten lägesrapport...:
/…/
Vi kom överens om att de skulle koppla bort oss ur nätet helt och hållet under en dag, och se vad resultatet blev...
(stön...)
En aning drastiskt, men OK, då får man definitivt svart på vitt hur det påverkar.

Om man kopplar bort 1/6-del av alla datorer vore det ju fan om inte det märktes

Vad är det för jäkla nätverksteckniker som inte kan kolla på trafiken?

Hehe, folk brukar klaga på att våra OSX-burkar lämnar ".ds_store" och andra "._filer" på vår Windoze-server...

Personlig fildelning, kan det "skräpa ner"?

Kvalificerat skitsnack.
Be honom också utveckla vad han menar med "tynga ner nätverket". Går det låmgsamt mellan PC och server, PC till PC, PC mot Internet, etc.

Ursprungligen av Micke W:

Kvalificerat skitsnack.
Be honom också utveckla vad han menar med "tynga ner nätverket". Går det låmgsamt mellan PC och server, PC till PC, PC mot Internet, etc.

Ja.

Dvs de anser att hela pluggets nätverk, med ALL trafik, går långsammare...
Som exempel på att sånt kan inträffa, ... å värre grejjer åsså minsann!!! ..., fick jag höra en story om någon som satt upp en FTP-server på en skola i det kommunala nätet, och när elever började hämta material därifrån till sina hemdatorer, så blev det sirap av all trafik. I hela kommunala nätet...

Man blir ju bara trött...

Senast redigerat 2004-11-04 10:02

Och vad hade den storyn med saken att göra? De där teknikerna verkar vara mer än lovligt inkompetenta.
Be dem att regga sig här, så ska de få sig en omgång.

Ursprungligen av Erik R.:

Be dem att regga sig här, så ska de få sig en omgång.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 02:19
Ursprungligen av Erik R.:

Be dem att regga sig här, så ska de få sig en omgång.

Det är alldeles för komplext. Då kommer de dra upp paralleller till första gången de provade Winamp och hur vansinnigt jobbigt det var där, ett par veckor. Tills allt redde ut sig och de kunde avinstallera, efter olidligt mycket supportsamtal till Telia, Posten, Kamerun, mm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-28 09:40

Sedan kan det ju vara någon gör i smyg starta peer to peer program så att nätverk påverkas !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-28 09:59

Hittade några länkar i ämnet...

Jag skrev ju för en tid sedan att jag skulle rapportera när det blivit nån ljusning i näteländet på plugget...

Jag har inte skrivit nåt.
För det har liksom inte blivit någon förbättring....
:rolleyes:

Det är ytterst sällan jag blir förbannad...
Det är extremt sällsynt att jag garvar hysteriskt ...

Idag har jag gjort båda delarna...

Senaste budet, avgivet idag av kommunens två främsta nätverksexperter, är att någon av våra Mac-ar kontinuerligt skickar ut 1 Gbit streamad audio (jodå... en gigabit!!!, det hade man mätt upp...), och att det är orsaken till att hela kommunala nätet packar ihop, att lönekontoret kanske inte kan betala ut lönerna till alla kommunanställda denna månad... osv osv... antagligen blir det väl jordbävning åsså... å kolera...

Senast vi skickade ut streamad audio var för tre år sedan. Det skedde med en mpeg-konverterare via telenätet, från en gammal beige G3-a.
Som kastades på tippen för ett år sedan, efter att ha tjänstgjort troget i många herrans år.
Det är nog lite svårt att streama nåt från den nu.

Ibland undrar man ju om inte hela denna stad är ett enda stort tivoli... Man skulle tammefaen sätta upp vändkors vid infarten och ta betalt...

  • Medlem
  • 2004-10-19 23:10
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Jag skrev ju för en tid sedan att jag skulle rapportera när det blivit nån ljusning i näteländet på plugget...

Ibland undrar man ju om inte hela denna stad är ett enda stort tivoli... Man skulle tammefaen sätta upp vändkors vid infarten och ta betalt...

Låter kul vart är det ^^

Ursprungligen av Jan-Åke N:

Senaste budet, avgivet idag av kommunens två främsta nätverksexperter, är att någon av våra Mac-ar kontinuerligt skickar ut 1 Gbit streamad audio (jodå... en gigabit!!!, det hade man mätt upp...), och att det är orsaken till att hela kommunala nätet packar ihop, att lönekontoret kanske inte kan betala ut lönerna till alla kommunanställda denna månad... osv osv... antagligen blir det väl jordbävning åsså... å kolera...

Det är inte så att ni med Mac sitter och lyssnar på varandras iTunes bibilotek?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 23:15

Skickar ut 1 GB kontinuerligt?
1GB i 128kbps (jävligt hög ström) är ju för tusan styvt två timmar...
En ström är nada om man inte har koll på tidsenheten.

Hur som helst så borde till och med en blid mormor till nätverkstekniker kunna kolla vilket ip strömen kommer ifrån och kunna skicka ett meddelande till den datorn - eller efter som det pågår i två timmar gå dit och kolla vem som använder burken…
För övrigt är 128kbps inte mycket till trafik alls!
Har puckosarna mätt så kan de ju se trafiken per tidsenhet och vilket ip burken har… Faan, klarar de ens av att dricka kaffe utan hjälp eller de där nätverksteknikerna; och deras chef, anställer han vad för skit som helast? (Ge honom min mailadress i så fall )

Kan du inte frakta upp dedär nätverksteknikerna till kolmården och mata tigrarna med dom - om ens tigrarna vill ha sådant avskräde…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 00:16

Pär,

Slå inte på den nätverkstekniker som redan ligger....

Jag har för många år sedan själv varit i en liknande situation som Jan-Åke, nämligen leverantörer/tekniker som tror.... nej *vet* att det är nätverket & Maccarna som är problemet...

-"Det är Era iMaccar som är för långsamma...."
-"OpenTransport är för buggigt..."
-"Nätverket är överbelastat..."
-"...ty vår programvara, *den" är det inget fel på..."

Vi kontrade mot leverantören:

-"Våra 350 iMac är nyinköpta, kör senaste operativsystemsversionen och fungerar klanderfritt med andra, tyngre program..."
-"OpenTransport fungerar klanderfritt i våra andra IP-program..."
-"Nätverket är nyinstallerat, väl tilltaget, modern utrustning, väldokumenterat å testat..."
-"...så det är nog trots allt Er programvara som är problemet.."

Vi anlitade då en extern, oberoende nätverkskonsult som testade och mätte trafiken i nätverket, kollade servrar och klientmaskiner, operativ och programvara...

Med inga invändningar överhuvud taget på vår infrastruktur, kröp leverantören av programvaran till korset och sa:

-"Era iMaccar är för snabba..."
-"Vårt programvarustöd för OpenTransport är bristfällig..."
-"Ert nätverk är för snabbt för vårt system..."

Suck, säger man bara...

Kontentan är att en lösning *kan vara* att ta in en extern, oberoende part, som tar sig en titt på de ingående delarna i systemet och får sig en egen bild av problematiken.

Som i vårt fall ovan!!

Det slutade med att samma konsult som vi anlitade, fick källkoden till programmet och rättade till de delar som felade.

Slutet gott, allting gott!!

-Torkel

P.s.

Tack för hjälpen Anders...

Bevaka tråden