- ivar
- Medlem ●
- Stockholm
- 2004-09-25 23:39
Bygger ett spel (inlämningsuppgift i skolan) som kommer vara väldigt likt Tron.
Hur som helst så har jag tänkt mig att servern ska skicka en tvådimensionell-array till alla anslutna klienter och utifrån den arrayen ska klienternas GUI kunna rita upp hur spelplanen ser ut. Alternativt ska servern skicka ut förändringarna av arrayen.
Hur som helst, igen, så har jag tänkt mig att arrayen för spelplanen skulle se ut ungefär så här
// namn för int:s på spelplanen private final int WALL = -1; private final int FREE = 0; private final int P1 = 10; // symboliserar en ruta tagen av player1 private final int P2 = 20; // symboliserar en ruta tagen av player2 // spelplanen ska vara större än 10x10 i riktiga versionen private int map[10][10] = { WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL }, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL };
sen när spelet har körts en stund så kanske spelplanen ser ut så här
// map har modifierats och ser ut såhär { WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL }, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, P1 , FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, P1 , FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, P1 , P1 , P1 , P1 , FREE, FREE, P2 , P2 , WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, P2 , FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, P2 , P2 , P2 , FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, FREE, WALL}, { WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL, WALL };
Nu undrar jag.. hur gör jag för att rita ut hela spelplanen? Tänkte att varje ruta i map-arrayen ska ta up ett fast antal px (tex 10px, dvs en 10x10 spelplan blir 100x100 px stor).
Nu vill jag ha en GameBoard.java som har denna array... GameBoard.java ska sen rita upp spelplanen utifrån den här arrayen.
Här följer två exempelbilder för att försöka förtydliga ytterligare