Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G3 233 ger bus error

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har precis fått min iMac 233 Mhz som jag köpte av en på tradera. Han sålde den pga att han inte hade något Mac OS.

Men nu när jag försöker installera, Mac OS 8.1 så får jag bus error samtidigt som "skylten" välkommen till Mac OS kommer upp. Vad kan det bero på, och hur fixar man till felet vad det nu kan vara?

Mac OS X CDn fungerar men man måste ju installera firmware uppdateringarna först annars blir det väl fel. men hur kan jag göra det utan OS 9 eller OS 8.1 som jag inte lyckas installera.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 18:10

"bus error" är ett busigt felmeddelande som var lite av en slasktratt - alla fel som inte var något specifikt var "bus error"…

Man skulle ju kunna gissa på att minne eller något var dåligt (oxid vid kontakterna ex.v.), men det är ju OSX (som gick bra) som är kinkigt på det och inte OS8.1 (som muppar sig)

Sen var det ju så att os8.1 läste in massa datorspecifika tillägg vid starten, och de skivor det kom på ofta bara klarade en viss maskin… Har du rätt os8.1? (dvs. os8.1 till en iMac G3 233)

Tror oxå just os8.1 hade svårt att funka med annat än rena apple musar och tangentbord utan en liten fw-update, kan det vara ett tips?

Ursprungligen av Pär:

"bus error" är ett busigt felmeddelande som var lite av en slasktratt - alla fel som inte var något specifikt var "bus error"…

Man skulle ju kunna gissa på att minne eller något var dåligt (oxid vid kontakterna ex.v.), men det är ju OSX (som gick bra) som är kinkigt på det och inte OS8.1 (som muppar sig)

Sen var det ju så att os8.1 läste in massa datorspecifika tillägg vid starten, och de skivor det kom på ofta bara klarade en viss maskin… Har du rätt os8.1? (dvs. os8.1 till en iMac G3 233)

Tror oxå just os8.1 hade svårt att funka med annat än rena apple musar och tangentbord utan en liten fw-update, kan det vara ett tips?

Den OS 8.1 CD jag har är säkert inte till en imac, vet inte vad den är till, köpte den för ett tag sen.

Det följde inte med orginal tangentbord och mus utan ett macally tangentbord och en optisk microsoft mus.

OS X CD startade upp men jag vet inte om man vågar installera. Man måste väl uppgradera firmware först, men kan man göra det utan OS 9?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 18:37
Ursprungligen av Samuel J:

Den OS 8.1 CD jag har är säkert inte till en imac, vet inte vad den är till, köpte den för ett tag sen.

Prrrrobblemmmm (garanterat! efterlys en iMac-disk!)

Ursprungligen av Samuel J:

Det följde inte med orginal tangentbord och mus utan ett macally tangentbord och en optisk microsoft mus.

Prrrrobblemmmm (eventuellt kanske)

Ursprungligen av Samuel J:

OS X CD startade upp men jag vet inte om man vågar installera. Man måste väl uppgradera firmware först, men kan man göra det utan OS 9?

Det går inte testa om fw-uppdateringen finns där på något sätt?
Min gamla iMac hade den inlagd fast den aldrig sett röken av OS X innan jag började pilla i dess innänmäte…
Inte fasen minns jag hur jag kom fram till att fw-uppdateringen fanns där - men det måste varit på något enkelt sätt

Ursprungligen av Pär:

Det går inte testa om fw-uppdateringen finns där på något sätt?
Min gamla iMac hade den inlagd fast den aldrig sett röken av OS X innan jag började pilla i dess innänmäte…
Inte fasen minns jag hur jag kom fram till att fw-uppdateringen fanns där - men det måste varit på något enkelt sätt

Det vore ju väldigt snällt om du kom på hur man kollade det. Förresten vilken version av Firmware ska det vara?

Det enda OS 9 jag har är det som följde med till min Powermac G4 (På samma cd som os x) men det kan man väl inte installera?

Man kan inte få över det via nätverk?

en fråga till finns det något sätt att se hur mycket ram-minne och hårddisk som finns i datorn om man inte har något operativsystem. Typ något "hårdvarutestprogram" man kan starta upp direkt från cd.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 07:12

Nu när den går så kanske det är dax att förstöra den igen
< http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/imace1.html >

Jag har fått precis samma fel när jag skulle installera Mac OS 9.1 på en iBook G3 500 MZ... Tryckte i Mac OS X 10.3.5 istället o då funkade det. Sedan installerade jag en Amerikansk version av 9.2.2, då var det inga problem. Skumt...

Med hjälp av en OS 9.1 har jag kunnat starta upp den.. men jag lyckas inte installera det. Den vill att jag ska uppgradera Firmware. Men det lyckas jag inte med eftersom den säger att disken är skrivskyddad. Hårddisken är full med massa saker och program men Systemmappen är borta, det är väl det som gör att den inte startar. Någon som har en lösning på problemet eller måste jag få tag i en iMac G3 233 Mhz orginalskiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-25 12:43
Ursprungligen av Samuel J:

Med hjälp av en OS 9.1 har jag kunnat starta upp den.. men jag lyckas inte installera det. Den vill att jag ska uppgradera Firmware. Men det lyckas jag inte med eftersom den säger att disken är skrivskyddad. Hårddisken är full med massa saker och program men Systemmappen är borta, det är väl det som gör att den inte startar. Någon som har en lösning på problemet eller måste jag få tag i en iMac G3 233 Mhz orginalskiva.

Har du tillgång till en extern HD?
Isf skulle du kunna installera OS 8 på den, koppla in den till iMacen och starta från den (hålla inne alt vid start eller välja i startskiva i inställningarna när du startar från CDn). Då har du startat från en HD som inte är skrivskyddad (alla CD-skivor är ju skrivskyddade) och kan antagligen installera firmwaren, för att sen installera OS X.

Men först och främst kanske du skulle formatera hårddisken, så att något får plats på den.

Ursprungligen av Rajje:

Har du tillgång till en extern HD?
Isf skulle du kunna installera OS 8 på den, koppla in den till iMacen och starta från den (hålla inne alt vid start eller välja i startskiva i inställningarna när du startar från CDn). Då har du startat från en HD som inte är skrivskyddad (alla CD-skivor är ju skrivskyddade) och kan antagligen installera firmwaren, för att sen installera OS X.

Men först och främst kanske du skulle formatera hårddisken, så att något får plats på den.

Problemet är att jag inte har en extern HD och mitt USB-minne är lite för litet

Nu när jag formaterat hårddisken så vill den inte starta från 8.1 CDn utan den starar bara från 9.1 CDn (den jag formaterade datorn med)

Men finns det inget sätt att komma åt imacen via nätverk när man har startat från CD. Då kanske man skulle kunna "föra över" Mac OS 8.1.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-09-26 10:38

Jag kör 10.3.5 med 256 MB RAM på en 233a iMac och det är acceptabelt - såvitt jag minns fanns det inget firmwareuppdateringskrav för det...

ha ha jag är inte ens säker på vad det är för modell, kan man kolla det någonstans, har alltid trott att det är en Rev A jag har köpt. Men denna har inget IrDA vad jag kan se och så har den 6 GB hårddisk och det hade ju inte orginal imacen. 96 i minne har den också (ska köpa mer så jag kan köra os x sen). Men hur kollar man hur snabb datorn är (Mhz)?

Och är det inte en Rev A så förklarar det varför den inte kan starta från 8.1 CDn.

det var en Rev. C ser jag nu (installerade Apple Sytem Profiler) bättre än vad jag trodde att jag köpte.

Får försöka få tag i Mac OS 8.5 då.

1
Bevaka tråden