Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler än 2 hårddiskar i Quicksilver?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 19:27

Har en första generationens Quicksilver på 733 MHz. Undrar om det går att ha fler än bara två hårddiskar. Jag är ganska säker på att det ska få plats 4, det finns plats på botten, men det finns bara sladdar för två.

Så är det någon som vet hur man ska gå till väga?

Måste man köpa ngt pci kort för att få fler kontakter?

Jag har läst att min dator inte heller klarar av Hårddiskar större än 128 gig (något sånt), men att det ska gå att komma runt med en drivrutin? Har någon mer koll på detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-25 21:08

En quicksilver har 1 st ata-66 för 2 hårddiskar upp till max 127GB per disk & en ultra-ata för cd-rom

Du kan koppla in två hårddiskar som är större än 127 GB om du kör OSX 10.3.5 sägs det, men det har jag ej testat. Du kan också koppla in 1st extra HD om du byter IDE kabeln som går till cd-romen till en som har två kontakter, men denna HD kommer då teoretisk att bli lite slö...

Bästa är att köpa ett serial-ata eller ATA-100 PCI kort och koppla diskarna till denna.

Själv kör jag 2st 40GB på den inbyggda ata-66 och en 160GB + en 250GB på ett Acard Serial ATA PCI-kort ned gott resulat. Systemet ligger på 160GB och det funkar bra att starta från, trots att det sitter på PCI kortet.

Jag testade att försöka installera OS X Server 10.3 på en 180GB disk i en 867MHz Quicksilver och det fungerade inte alls.

Att sätta en hårddisk på samma kabel som en CD-ROM-spelare gör inte att den blir teoretiskt slö, utan den blir faktiskt slöare. Detta beror på att IDE-standarden till skillnad från SCSI bygger på att master och slave-enheterna på varje kabel/buss pratar anpassar sig efter varandra. I praktiken innebär det att den snabbaste enheten på kabeln måste arbeta med samma hastighet som den långsammaste, i det här fallet, CD-ROM-spelaren.

  • Medlem
  • 2004-09-25 23:08
Ursprungligen av Joacim Melin:

Att sätta en hårddisk på samma kabel som en CD-ROM-spelare gör inte att den blir teoretiskt slö, utan den blir faktiskt slöare. Detta beror på att IDE-standarden till skillnad från SCSI bygger på att master och slave-enheterna på varje kabel/buss pratar anpassar sig efter varandra. I praktiken innebär det att den snabbaste enheten på kabeln måste arbeta med samma hastighet som den långsammaste, i det här fallet, CD-ROM-spelaren.

så gjorde jag på en gammal Yikes, och den disken blev fan inte slöare än nån annan disk..

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 22:17

Nej, jag vill inte gärna ha den på CD kabeln. Och jag behöver egentligen inte boota ifrån den heller, men jag vill att den ska kunna vara större än 127 GB.

Om man skaffar sig ett ATA kort, får man då med sladdar, och är det då båda sladdarna som behövs? (en bred och en mindre)
Och går det att förankra hårddiskarna i botten på något sätt, eller kan dom ligga löst?

Ata

Ursprungligen av bOOzo:

Nej, jag vill inte gärna ha den på CD kabeln. Och jag behöver egentligen inte boota ifrån den heller, men jag vill att den ska kunna vara större än 127 GB.

Om man skaffar sig ett ATA kort, får man då med sladdar, och är det då båda sladdarna som behövs? (en bred och en mindre)
Och går det att förankra hårddiskarna i botten på något sätt, eller kan dom ligga löst?

Se till att skruva fast hårddiskarna. Du vill inte ha att de av misstag ramlar runt inne i datorn, om någon t ex du själv skulle få får sig att bära runt den.
Skaffa IDE-kort. En del kommer med IDE-kabel. Resten av kablarna finns i datorn ...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 22:54
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Se till att skruva fast hårddiskarna. Du vill inte ha att de av misstag ramlar runt inne i datorn, om någon t ex du själv skulle få får sig att bära runt den.
Skaffa IDE-kort. En del kommer med IDE-kabel. Resten av kablarna finns i datorn ...

Jag menade om det finns möjlighet att skruva fast dom? Dom två första har ju sin släde dom är fast skruvade i, men jag vet inte om det går att skruva fast dom andra i botten.

Som jag fattar ett Acard ATA133 IDE PCI-kort, så ger det bara IDE portar från vilka man kan koppla in två hårddiskar på vardera port. Men vart ska man få ström kablar ifrån?

Och är det någon möjlighet att köpa ett kort hos en vanlig pc butik? som det här t ex:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=16696

Det gick vägen när jag köpte ett usb 2 kort, och man sparar ju en hel del cash....

Ursprungligen av bOOzo:

Men vart ska man få ström kablar ifrån?

Om de befintliga kablarna är slut får man skaffa förgrenare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-25 23:16

Om du kollar på de båda platserna brevid där det nu sitter en hd så sitter det pottenplattor som sitter med en skruv. Skruva loss den så kan du sedan sätta dit bottenplattan under den nya hårddisken med 4 skruvar, skut sedan tillbaka hela ekipaget och skruva dit skruven.

Kablar måste du köpa extra. Köper du ett ata eller s-ata kort så kan du kanske få med 1 kabel med kortet.

Det är 1st strömkabel (den med plast kåpa & 4kablar) och 1st 80 conductor kabel (för ata diskar) eller 1st serial ata kabel (serial-ata diskar kan även ha en annan typ av strömkabel, då måste en adapter skaffas men oftast har de både och). Båda måste naturligtvis kopplas in. OBS! för serial-ata diskar som har både 4pins & serial-ata ström kontakt: Koppla bara in den ENA av de båda strömkällorna.

Jag skulle rekomendera ett serial-ata kort & disk, kan du använda diskarna i en G5 om du skulle köpa en sådan någon gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-25 23:19
Ursprungligen av bOOzo:

Och är det någon möjlighet att köpa ett kort hos en vanlig pc butik? som det här t ex:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=16696

Det gick vägen när jag köpte ett usb 2 kort, och man sparar ju en hel del cash....

Skulle tro att du bara hade tur den gången!
Köp ett kort som har officielt mac stöd!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 10:18

Ok, jag tror jag har koll på hur det fungerar nu! Tack så mycket för hjälpen alla

1
Bevaka tråden