Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oki 12i/N-drivrutiner till OSX

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kör ovannämnda skrivare under OSX med framgång? Vad krävs?

MVH

Rickard

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 17:28

jag kör en sån.. skräpskrivare heh, men snabb!

kör med HP LaserJet 5 (CUPS+GIMP) som driver. finns i os x.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-09-25 20:31

Kör en Oki 12i/N på mot en rad OSX-maskiner plus några OS9. Den är inte direkt säker på att skriva ut allt man vill få ut och den kräver många omstarter samt raderingar av skrivarkön när man vill skriva ut från ex.vis webläsaren.

Men enkla utskrifter från word plus mer avancerade från Quark är inga problem. Har anslutit skrivaren via AppleTalk och använt generisk drivrutin, alltså enklaste vägen för att få den att fungera. Det är möjligt att den kan bli säkrare om man hittar en bättre skrivardrivrutin, ex.vis den som Snoken föreslår (har inte prövat den).

Hehe, hoppsan, jag insåg att jag egentligen hade allt jag behövde då man tydligen kunde använda samma PPD-fil till OS X som jag använt tidigare till OS 9. Funkar perfekt!

MVH

Rickard

p.s. Om det är någon som vill ha PPD-filen till en Oki 12i/N så maila mig. Den är bara 12 K packad och fungerar uppenbarligen utmärkt både till OS 9 och OS X.

p.p.s. Jag installerade samma skrivare på min gamla flickväns PC med Windows Me installerat, det var mardrömslikt...

Har fungerat felfritt här på kontoret ett par år; inga som helst problem, även om jag mest skrivit ut via ethertalk eller med den som delad skrivare.

Däremot hjälpte jag en kollega som inte kunnat skriva ut från Wintend™ 2k sedan vi skaffade den för fyra år sedan igår med att installera den, och det var, mkt riktigt, mardrömslikt!

1
Bevaka tråden