Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 Benchmarks mm.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 23:38

Apple själva påstår att nya iMac G5 är c:a 200% snabbare än iMac G4 i spelen Halo och UT2004. Verkligen? More like 11% ....

Barefeats har ett antal benchmarks, programtest och speltest. Bara att kika på graferna.

"As you can see from the graphs above, the advantage of the iMac G5/1.8 over the iMac G4/1.25 was 11% running Halo and 11% running UT2004. We saw nothing close to the 200% claimed by Apple's test lab. The iMac G5 is a good machine -- but not that good."

Min slutsats är kort men enkel. Bra dator, men för klent grafikkort!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 01:41

Du har tagit testkommentarerna ur sitt sammanhang. Barefeats var betydligt mer ödmjuka än vad du vill få det att framstå som, dessutom testade de inte med samma inställningar som Apple utan ber att få återkomma.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 13:52

#2 De sade att iMacen är bra pris/prestanda, men inte så snabbt som många vill tro (inkl. vad Apple själva säger).

Apple körde 1024*768, 32-bitars. Mer framgick inte, barefeats skrev att de körde samma typ av test. Men ställde sig undrandes över vilket test Apple körde då de fick fram sina siffror. Nu ser jag att de skrivit att på måndag kommer nya siffror med "minimum" kvalitet istället för max som Barefeats körde. Detta för att testa Apples påstående..... Vi får se om det håller eller ej.

Jag kvarstår vid att grafikkortet är för klent. Visst funkar bra till allmänt nytta och nöje, men spela som Apple påstår tror jag ej på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-26 12:03
Ursprungligen av stry:

#2 De sade att iMacen är bra pris/prestanda, men inte så snabbt som många vill tro (inkl. vad Apple själva säger).

Apple körde 1024*768, 32-bitars. Mer framgick inte, barefeats skrev att de körde samma typ av test. Men ställde sig undrandes över vilket test Apple körde då de fick fram sina siffror. Nu ser jag att de skrivit att på måndag kommer nya siffror med "minimum" kvalitet istället för max som Barefeats körde. Detta för att testa Apples påstående..... Vi får se om det håller eller ej.

Jag kvarstår vid att grafikkortet är för klent. Visst funkar bra till allmänt nytta och nöje, men spela som Apple påstår tror jag ej på.

Håller med om att grafikkortet är för klent. Det är den största anledningen till att jag valde att vänta till nästa revision. Om nästa revision fortfarande innehåller ett klent grafik så skippar jag nog iMacen helt och hållet. Jag har ändå maskiner så att jag klarar mig ändå iof. Men behöver en till att ha i sovrummet.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 16:21

Grejen är ju den att Apple måste fått fram sina siffror på något sätt. De kan ju inte bara tänkt "öööh, vi säger att den ena är 189% snabbare och den andra 212% snabbare" (3 ggr så många fps alltså!). Frågan är som sagt, hur fasen Apple hade gjort med inställningarna.... Det är ju dåligt att trixa för att få det att se ut på det sättet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-25 16:26

Strunta i siffrorna. Testa maskinen i praktiken istället!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 16:39

#5 Vart? Skall göra det, iMacen står inte och faller med spelegenskaperna för just mig. Men nog kan det vara kul att lira lite och känna att grafiken är fin och snabb.
Tänk om ingenjörerna på Apple kunnat klämma in ett lite bättre grafikkort, ATI av bättre modell.

#4 Ja vi får se sanningshalten på måndag, dock inte ovanligt att dylika siffror ej går att upprepa vetenskapligt :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-25 17:00

Vart? Du menar var?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 17:29

Jag har faktiskt klämt på 2 st 20"are idag! Butiken Fona här i Köpenhamn är en "nästan" Applestore. De har fler Macar än PC i alla sina butiker, och de satsar verkligen på att de ska synas, riktigt kul! De hade i a f fått in 20tummaren nu. Hann dessvärre inte testa särskilt länge, för jag hade bråttom, men de verkade väldigt fräscha! Den ena hade trådlöst tangentbord. Mycket mer hann jag inte testa...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 11:31

#7 Just precis, blev lite talspråk där för stunden. Har ännu inte sett till någon uppställd iMac att testa :/

#8 Trevligt, då börjar de alltså komma ut i butik då. Återkom gärna med med prestanda osv. sen.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 17:24

Nu har Barefeats uppdaterat med sämre inställningar. http://www.barefeats.com/imacg5b.html

Men fortfarande: "With the latest "lowest quality" settings, the iMac G5 was 10% faster running Halo and 50% faster running UT2004. That compares to iMac G5 advantage of 189% and 212% respectively reported on Apple's GRAPHICS page for the iMac G5."

10% är inte 189% och 50% är inte 212%. Apple hade tydligen kontaktat honom i oro nu, fortsättning följer

Såg dessutom att han skrev att Apple nu förbjudit att benchmarka macar i deras retail stores
http://www.barefeats.com/quick.html

Ännu en vacker lögn från Apple ang Apple övervinnliga prestanda i spel : när sanningen visar annat, Så vill man inte erkänna! Istället förbjuder man att man testar maskinerna!
Fint Apple,

Ursprungligen av Hunter78:

Ännu en vacker lögn från Apple ang Apple övervinnliga prestanda i spel : när sanningen visar annat, Så vill man inte erkänna! Istället förbjuder man att man testar maskinerna!
Fint Apple,

Det är väl inte så konstigt att Apple inte vill att man ska köra tester i affären på osålda datorer - kan inte tänka mig att en Gateway-affär (R.I.P.) eller en imaginär Dell Store skulle gå med på det heller ...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 21:02

Som sagt förut; Det är riktigt pinsamt att dessa spelprestanda visar sig från en oberoende testare när Apple sagt något helt annat.

Däremot kan jag inte tänka mig att Apple skulle ha hittat på de där resultaten. På något sätt måste de fått till dem, så fult skulle nog inte ens Apple bära sig åt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 21:39

#12 Jag med lite brains förstår ju att iMac knappast är någon speldator, bara så fult att försöka lura på folk att det verkligen är det. Skall man ha spelprestanda med Mac är det PM dual G5 som gäller, med feting grafikkort. Och då köper man hellre en billigare PC för det ändamålet.

#13 Osålda? Det är ju för fasen demo-ex, är väl meningen man skall få prova dem??

#14 Ja skall bli intressant att se hur man fått fram dessa drömsiffror. Kanske vet de det själva? Hoppas kan vi ju.

Jag gillar iMac G5 missförstå mig rätt, men att skryta med något den ej har är fult.

1
Bevaka tråden