Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max minne i iMac G4 globe?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-09-25 10:17

Det finns ju två minnesportar i iMac G4 globe, en som man inte kommer åt själv (om man inte mekar ordentligt och ger sig ut på hal is) och en som man själv kan byta modul i. Idag har jag 1024 Mb RAM. Fungerar fint, så kommande frågor är mest för nyfikenhets skull.

Det sitter två 512 Mb i min burk, skulle jag tippa. Jag beställde datorn med 1 Gb från scratch. Skulle man inte kunna byta den "lättbytta" 512 Mb modulen, till en 1024 modul, och på det sättet få 1,5 Gb RAM? Eller finns det någon hårdvaruspärr? Någon som provat?

-- Patrik

Det funkar. Men de 1GB-modulerna är snuskigt dyra, 3-4000... Men det går. Maximalt kan man klämma in 2GB i en globe, men då får man meka rätt rejält.

Men om du har tur sitter det en 1GB i den interna sloten, det gick att köpa datorn så. Men det var dyrt. (Kan ha fel där dock...)

Ursprungligen av Poopster:

Det sitter två 512 Mb i min burk, skulle jag tippa.

Om du tittar i systeminformation slipper du tippa.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-25 15:36

Skulle tippa att en normalhändig person byter det "inre" minnet på en timme, då räknas även tiden det tar att plocka fram och undan efter sig in.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-25 15:38

Lite längre om man inte har servicemanual, torxnycklar och kylpasta hemma.

1
Bevaka tråden