Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java Classpath

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en fil som heter extra.jar som jag vill använda i mina javaprogram ( import extra.*; ).
Men jag förstår inte hur jag ställer in CLASSPATH i terminalen (jag är väldigt ovan vid terminalen).
extra.jar ligger i min dokumentmapp.

Anledningen till att jag behöver extra.jar är för att kunna exportera och importera text till och ifrån textfiler med hjälp av mitt javaprogram. Om jag har extra.jar "installerat" kan jag använda mig av "ExtendReader" och "ExtendWriter". Finns det något annat smidigt sätt att göra detta utan att använda extra.jar?

Pogrammet jag skriver skall igentligen användas på en pc, jag förstår att jag måste "installera" extra.jar filen på den pc jag använder till kompileringen. Men hur är det med den pc:n (eller macen ochså för den delen) som kör programmet sen, måste extra.jar finnas på de datorerna också?

Alltså:
Fråga 1: Hur ställer jag in Classpath? (kom ihåg att jag är nybörjare)
Fråga 2: Finns det något smidigt sätt att importera/exportera text ifrån textfiler?
Fråga 3: Måste datorn som kör programmet ha extra.jar filen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 16:27
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Hej!

Alltså:
Fråga 1: Hur ställer jag in Classpath? (kom ihåg att jag är nybörjare)
Fråga 2: Finns det något smidigt sätt att importera/exportera text ifrån textfiler?
Fråga 3: Måste datorn som kör programmet ha extra.jar filen?

1. I Terminalen skriv: set CLASSPATH=/home/dittusername/dinsökväg
där du byter ut dittusername mot gustaf eller vad ditt username nu är på din dator och dinsökväg är sökvägen till mappen där extra-paketet ligger.

MEN, lägg istället detta paket på detta ställe iställe: /home/dittusername/Library/Java/Extensions/ så tar MacOSX hand om resten. I annat fall måste du skriva denna sökväg varje gång du startar datorn, alternativt så behöver du gå in i lite UNIX-inställningar och rota.

2. Nja, det är väl ungefär vad dessa klasser gör. Programmering är ungefär så smidigt som hur duktig man är tyvärr...

3. Ja, om du använder dig av klasser för detta jar-paket. Edit: Blev plötsligt lite osäker, törs inte svara bestämt på denna fråga.

Lycka till!

Ursprungligen av hekr:

1. I Terminalen skriv: set CLASSPATH=/home/dittusername/dinsökväg
där du byter ut dittusername mot gustaf eller vad ditt username nu är på din dator och dinsökväg är sökvägen till mappen där extra-paketet ligger.

MEN, lägg istället detta paket på detta ställe iställe: /home/dittusername/Library/Java/Extensions/ så tar MacOSX hand om resten. I annat fall måste du skriva denna sökväg varje gång du startar datorn, alternativt så behöver du gå in i lite UNIX-inställningar och rota.

2. Nja, det är väl ungefär vad dessa klasser gör. Programmering är ungefär så smidigt som hur duktig man är tyvärr...

3. Ja, om du använder dig av klasser för detta jar-paket. Edit: Blev plötsligt lite osäker, törs inte svara bestämt på denna fråga.

Lycka till!

Stort tack! Precis den här informationen som jag behövde!
När det gäller fråga tre tar jag helt enkelt och testar!

1
Bevaka tråden