Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Gothia?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 19:03

Tänkte handla en Pb på Gothia i Linköping, är det någon som har erfarenhet av dem?
Tjejen som visade den för mej gav ett ok intryck men det säger ju inte allt tyvärr.

/lila huset

De har varit med "från början" och så vitt jag kan minnas från min linköpingstid är de synnerligen seriösa. Koncenterar sig dock mest på konsulting och försäljning till företag - vilket säkert förklarar deras lite besynnerliga geografiska placering.

Jag köpte min original-iMac där dagen de släpptes i Sverige (var det 15 maj 1999?). Oj, oj, oj vad det kliade i fingrarna när lådan skulle packas upp

  • Medlem
  • 2004-09-07 05:10

Gothia är extremt ointresserade av att sälja till konsumenter. Verkstaden är bra och har trevliga tekniker, men säljavdelningen får en att känna sej ovälkommen. Vet man exakt vad man vill ha kan man säkert köpa en maskin där, men vill man klämma och diskutera så är dom mera bemötande på Siba, vilket säger en hel del.
Dessutom är dom dyra. Minnen kostar lika mycket som på AppleStore, tillbehör oftast 50% mer än på Macoteket och sorteringen är skral.

  • Medlem
  • 2004-09-07 22:45
Ursprungligen av Omar:

Gothia är extremt ointresserade av att sälja till konsumenter. Verkstaden är bra och har trevliga tekniker, men säljavdelningen får en att känna sej ovälkommen.

Det kanske förklarar det trevliga bemötandet som jag fick när jag köpte min dator där som egenföretagare

Ursprungligen av Omar:

Vet man exakt vad man vill ha kan man säkert köpa en maskin där, men vill man klämma och diskutera så är dom mera bemötande på Siba, vilket säger en hel del.

Minsann, mitt intryck är precis tvärtom. Ska man köpa någonting annat än en iMac finns det väl ingen annanstans att gå om du vill klämma på den innan. Själv fick jag sitta och pilla på Christers egen PB17" en timme innan jag bestämde mej för den (inte Christers alltså...).

Går jag till Siba försöker de bara kränga en PC till mej istället.

Ursprungligen av Omar:

Dessutom är dom dyra. Minnen kostar lika mycket som på AppleStore, tillbehör oftast 50% mer än på Macoteket och sorteringen är skral.

Visst, ÅF är dyra på sånt och har ingen chans att mäta sig mot internetbutikernas priser. Men som alla andra ÅF så satsar de på service och bra relationer med företag för vilka snabb och lokal service är viktigare än priser, istället för att konkurrera med priser bland "snåla" konsumenter som gör allt själv.

Som snål egenföretagare köper jag hellre från billigare ställen när jag vet vad jag vill ha. Men när jag inte vet det är de rätt bra att prata med...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 10:07

Det är helt klar värt några extra kronor att kunna slinka in till dem o diskutera eventuella problem.

Jag beställde en 12" Pb med superdrive till firman, att den sen inte har kommit beror nog mera på apple en på dem. Men jag har fått en proffsigt bemötande vid mina kontakter med dem en så länge.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-08 10:20

Har varit på kurs hos dom några gånger. Dom har alltid varit trevliga då.
Men dom är nog som sagt mer inriktade mot företagskunder, men jag tvivlar på att dom har nåt emot privatkunder.

Jag har enbart bra erfarenheter av Gothia. Inte lägsta pris, men mycket kunnigare än de lokala konkurrenterna (inte bara köpladorna) och jag har alltid blivit trevligt bemött.

iBook 12" DVD/CD-RW
Keyboard & Mac OS
AirPort Extreme Card
60GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW
512MB DDR266 SDRAM

iMac G5 20-inch 1.8GHz
Accessory kit
AirPort Extreme Card
Bluetooth Module + Wireless Keyboard & Mouse + Mac OS
Power Supply - ROW
250GB Serial ATA drive
SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
1GB DDR400 SDRAM - 2 DIMMs

Beställde detta idag.
Jag hade kunnat köpa samma sak via Mecenat och då få 10% i rabatt men valde
Gothia för att de har trevliga säljare och otroligt bra service (in-house).
Jag betalar ca 3500.- mer för att jag vill ha tryggheten och närheten till service och support.

3500 kr kan man ha mycket annat kul för!
Betr trevliga säljare så ska dom vara det , annars hade dom inte fått jobbet!

Ursprungligen av sventa46:

3500 kr kan man ha mycket annat kul för!
Betr trevliga säljare så ska dom vara det , annars hade dom inte fått jobbet!

3500 kr... Mmm. En lyx strippa! Förlåt. 3500 kr = en månads hyra, massa mat, utlandsresa, 1 gb minne!,

Köpte som sagt iBook och iMac G5 från Gothia (iMacen har självklart inte kommit) Nu är det så att iBookens HD har kraschat efter tre veckor, synd att en nubliven switcher ska drabbas av detta ;-).

Jag har iaf. Kontaktat Gothia och får en lånedator under max två veckor. iBooken ska vara tillbaka inom den tiden.

1
Bevaka tråden