Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bredband speed

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 19:45

hejsan! jag köpte min första mac fär några månader och är mycket nöjd. men jag tycker internet surfning går långsamt. många sidor tar lång tid att ladda, sidor som inte har mycket grafik osv. min mac är en g5 dual 1.8. vart i OSX kan man se om man har rätt inställningar osv. tänkte att något kanske är felinställt.

eric

tror snarare att det är uppkopplings hastigheten. testa på den här länken: http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html?r=1086618327598

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 20:02

hmm jag vet inte vad jag ska ha för hastighet exakt. dessa värden får jag på sidan du gav:
kbit/s: 9294
kByte/s: 1139
storlek: 500kb
tid: 0.439

dessa värden ändras en aning varje gång jag laddar om sidan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-23 20:11
Ursprungligen av EricSthlm:

hmm jag vet inte vad jag ska ha för hastighet exakt. dessa värden får jag på sidan du gav:
kbit/s: 9294
kByte/s: 1139
storlek: 500kb
tid: 0.439

dessa värden ändras en aning varje gång jag laddar om sidan.

10Mbit/s ? Långsamt ?
:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 21:08

tja ibland går det segt tycker jag

Tja igen!

När du har klickat på länken kommer sidan ladda upp sig med sjukt hög hastighet. Prova uppdatera sidan väl inne på den då får du den faktiska hastigheten. Och har du 250kbit/s eller lägre går det segt.

Till Konfabulator finns nu ett/en liten Widget som visar hastigheten upp och nedströms - är lite förvånad då det vid 23-tiden låg på ca: 5 MBit/sek IN ( har eg. Bostream 8 MBit/sek ) och nu vid ett-tiden på natten så visar den 11 MBit/sek IN och 1,45 MBit/sek UT - bilden togs alltså lite tidigare. Konfabulators sida skrev "This Widget measures in, out and total bandwidth used by your network adapters in a simple, small, minimalist display." Jag bor 1.730 meter från telestationen med mitt VDSL.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 09:39
Ursprungligen av [email protected]:

Till Konfabulator finns nu ett/en liten Widget som visar hastigheten upp och nedströms - är lite förvånad då det vid 23-tiden låg på ca: 5 MBit/sek IN ( har eg. Bostream 8 MBit/sek ) och nu vid ett-tiden på natten så visar den 11 MBit/sek IN och 1,45 MBit/sek UT - bilden togs alltså lite tidigare. Konfabulators sida skrev "This Widget measures in, out and total bandwidth used by your network adapters in a simple, small, minimalist display." Jag bor 1.730 meter från telestationen med mitt VDSL.

Den visar inte hastigheten utan hur många Mb som du har laddat upp/ner..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-24 10:06
Ursprungligen av [email protected]:

Till Konfabulator finns nu ett/en liten Widget som visar hastigheten upp och nedströms - är lite förvånad då det vid 23-tiden låg på ca: 5 MBit/sek IN ( har eg. Bostream 8 MBit/sek ) och nu vid ett-tiden på natten så visar den 11 MBit/sek IN och 1,45 MBit/sek UT - bilden togs alltså lite tidigare. Konfabulators sida skrev "This Widget measures in, out and total bandwidth used by your network adapters in a simple, small, minimalist display." Jag bor 1.730 meter från telestationen med mitt VDSL.

Olle, widgeten visar hur mycket bandbredd du konsumerar, dvs hur mycket du laddat ner och upp (mätt i megabytes - inte megabits). Har alltså inget med hastigheten att göra.

EDIT: Ooops. Såg inte att det redan var besvarat av Mikale S. Sårry.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 02:14

Talar du om uppritningshastighet av webbsidor så är tyvärr samtliga webbläsare jag testat långsammare på flera olika modeller av mac än på de flesta pc. Jag har försökt få reda på varför men inte fått någon bra förklaring.

Dock är det tveklöst så att när jag surfar på en tre år gammal pc ritas sidorna upp blixtsnabbt och när jag surfar på en 2x2.5GHz mac går det långsammare. Man vänjer sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 11:47

nu går det mycket snabbare. kl e nu 11:50på dagen.

1
Bevaka tråden